Senaste nytt

6 tim försenat flyg och ingen ersättning

Gnopps

Medlem
Jag antar att flygbolaget måste anmäla alla incidenter som anses allvarliga(bl a Bird strike) till lokala luftfartsverket.
Då måste det finnas någonslags rapport om detta.
Precis. Bevisbördan ligger på flygbolaget, så det är bara att be dem om sådant.
 

GillBates

Medlem
Jag frågade Estonian Civil Aviation Administration om dom hade fått in en incident report ang bird strike, men ingen rapport var inkommen gällande aktuell flight:

"Thank you for your request. On 2nd of september we have not received bird strike report from Estonian-Air concerning strike to engine nor any report concerning Saab 340, which is flying to Arlanda.

Läge att skicka något till ARN (Reklamationsnämnden) eller skall man hålla på att stånga sig med OV?
 

Gnopps

Medlem
Jag frågade Estonian Civil Aviation Administration om dom hade fått in en incident report ang bird strike, men ingen rapport var inkommen gällande aktuell flight:

"Thank you for your request. On 2nd of september we have not received bird strike report from Estonian-Air concerning strike to engine nor any report concerning Saab 340, which is flying to Arlanda.

Läge att skicka något till ARN (Reklamationsnämnden) eller skall man hålla på att stånga sig med OV?
Strunt i OV, skicka till ARN direkt. Betona i din anmälan att du fortfarande inte fått bevis för fågelkrocken,
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag bad att få mer info om förseningen och vad "unexpected technical shortcomings" var för något. Här är Estonians svar:

"Thank you for your reply. Technical shortcoming was caused by the bird strike which resulted the concerned aircraft to be grounded."

Så där rök väl chansen att få någon ersättning....

Jag frågade Estonian Civil Aviation Administration om dom hade fått in en incident report ang bird strike, men ingen rapport var inkommen gällande aktuell flight:

"Thank you for your request. On 2nd of september we have not received bird strike report from Estonian-Air concerning strike to engine nor any report concerning Saab 340, which is flying to Arlanda.

Läge att skicka något till ARN (Reklamationsnämnden) eller skall man hålla på att stånga sig med OV?

Men va fan..? Ljuger de medvetet för dig alltså, eller hur ska man tolka första svaret?
 

GillBates

Medlem
Jag frågade ECAA om det verkligen är så att de alltid får in rapporter vid liknande händelser och fick följande svar:
"It is mandatory to send report, when bird strike happens. Usually we receive. We received bird strike report on that day also, but concerning different plane."
Detta innebär väl iofs att det finns risk att de inte skickat in någon även om händelsen inträffat....
 

palmen

Moderator
Jag frågade ECAA om det verkligen är så att de alltid får in rapporter vid liknande händelser och fick följande svar:
"It is mandatory to send report, when bird strike happens. Usually we receive. We received bird strike report on that day also, but concerning different plane."
Detta innebär väl iofs att det finns risk att de inte skickat in någon även om händelsen inträffat....

Det ligger väl fortfarande på OV att bevisa att det hänt, om de inte skrivit en rapport på det hela så har dom ju svårt att bevisa det i efterhand och dom borde inte kunna hänvisa till det.
 

johannesa

Medlem
Jag frågade ECAA om det verkligen är så att de alltid får in rapporter vid liknande händelser och fick följande svar:
"It is mandatory to send report, when bird strike happens. Usually we receive. We received bird strike report on that day also, but concerning different plane."
Detta innebär väl iofs att det finns risk att de inte skickat in någon även om händelsen inträffat....
Det låter som att de har haft en bird strike den dagen men på ett annat flygplan och då kastat om planen vilket påverkat Arlanda-flighten. Sen hur det påverkar ens rättigheter vet jag inte...
 

GillBates

Medlem
Jag anmälde till ARN och dom i sin tur har nu fått svar från Estonian:

"An Embraer ERJ-170, registration ES-AEC performing descending when the bird strike occurred. This caused the
aircraft to be unexpectedly grounded and flight OV0126 to be delayed for 5 hours and 4 minutes. I have attached the
flight documents for your disposal.
As this irregularity was due to unforeseeable reasons we are unable to honour the compensation request of 250eur.
Pursuant to (EC) Regulation 261/2004, Article 6, care and assistance has to be provided, but no compensation is due.
This follows from the text and legislative history of the aforementioned regulation."

Till detta svar fanns det också dokumentation/bevisning (bilder och oplanerade arbetsordrar) på motorer med fåglar i etc. Dom har ju onekligen fått en fågel in i en motor, men det framgår fortfarande inte om det är på den kärran som skulle ta oss från ARN till TLL. Nåväl, jag kan nog se i stjärnorna efter kompensation.

Over and out
 
Last edited:
Toppen