6 tim försenat flyg och ingen ersättning

Diskussion i 'Övrigt' startad av GillBates, 19 September 2012.

  1. GillBates

    GillBates Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Åkte till TLL den 2:a sep GOT-TLL. Väl på ARN så blev flyget försenat i närmare 6tim. Jag skickade in till oV att jag ville ha kompensation för detta men får följande till svar:

    "Estonian Air flight OV126/02SEP12 experienced unexpected technical shortcomings and therefore we were forced to make changes to our flight schedule. I sincerely regret that your journey was involved with this unexpected irregularity.
    As this irregularity was due to unforeseeable reasons pursuant to (EC) Regulation 261/2004, Article 6, care and assistance has to be provided, but no compensation is due. This follows from the text and legislative history of the aforementioned regulation."

    Vad är "unexepcted technical shortcomings"?! Det känns ju inte direkt som force majeure. Det hela var dessutom bokat via SAS hemsida, men det spelar tydligen ingen roll då jag fick till svar av SAS att det är det opererande flygbolaget som ansvarar.

    Vad göra?
     
  2. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl flygbolaget som ska bevisa att det var "unexpected technical shortcomings". Kan de inte bevisa detta så ska man väl ha rätt till ersättning. Kan de bevisa att det berodde på en fågel som flög in i motorn eller liknande så är det ju något de inte kunde påverka. Dåligt skött underhåll är inte unexpected.

    Finns en hel del tips i denna tråden
    http://www.businessclass.se/sas-eur...raett-erbjudit-tillraecklig-kompensation.html
     
  3. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har Du Amex så står de för Dina extra kostnader, men ingen kompensation.

    Fick Du någon måltids-voucher eller liknande?
     
  4. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Reklamation i efterhand får väl SAS ta hand om ifall de ställt ut biljetten?
     
  5. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Nä, om man söker kompensation enligt EU-rättigheterna så är det operating carrier som man ska vända sig till. GillBates ska absolut stå på sig, sök lite här på forumet så hittar du en hel del inlägg om att flygbolagen kommer hitta på vad de vill för att slippa betala trots att de är skyldiga att göra så.
     
  6. GillBates

    GillBates Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för era svar! Jag kommer göra nya försök.

    Stefan62: Inget Amex (Eurocard). Fick en hundring att handla för (blev för övrigt nekad att använda denna voucher i flertalet restauranger/fik).
     
  7. GillBates

    GillBates Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag bad att få mer info om förseningen och vad "unexpected technical shortcomings" var för något. Här är Estonians svar:

    "Thank you for your reply. Technical shortcoming was caused by the bird strike which resulted the concerned aircraft to be grounded."

    Så där rök väl chansen att få någon ersättning....
     
  8. Säkert kort för dom att dra även i fall det skulle röra sig om något helt annat. Hur bevisar man motsatsen?
     
  9. GillBates

    GillBates Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vet någon om man kan hitta någon IATA delay code eller likn på nätet för aktuell flight som bekräftar det hela?
     
  10. Jag antar att flygbolaget måste anmäla alla incidenter som anses allvarliga(bl a Bird strike) till lokala luftfartsverket.
    Då måste det finnas någonslags rapport om detta.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×