Senaste nytt

50 minuters transfertid i Oslo. Lugnt?

Kiev

Medlem
Det beror på NÄR man byter och vilken gate man landar vid skulle jag säga. Landar man på fel sida, dvs måste igenom säkerheteskontrollen, så kan det ta evigheter om man har otur. Är kön lång så kan det mycket väl gå fortare att gå ut och ta fast track (förutsatt att man har tillgång!) tillbaka in.
Litt usikker på hva som menes med "fel sida"?
Jeg har hatt den noe blandede gleden av å prøve alle varianter transfer på OSL, faktisk også international-international, og det er bare to situasjoner som virkelig tar tid: om flyet lander på domestic og man får buss til riktig terminal så blir det noe ekstra venting, men man kommer rett inn på airside så det er bare hassle med buss transfer. Den virkelig beryktede transfer er international-domestic så må man som kjent slepe seg selv og bags ut av ankomst, opp en etasje, og så kjøre full bagasjeinnsjekk og security check. Dette er grunnen til at alle som reiser prøver å unngå OSL international-domestic transfer. Mange velfortjente rants om dette, og OSL skal fikse saken utover høsten. Forøvrig med en ultrakomplisert løsning som allerede har fått mye kritikk.
Jeg lurer litt om du mener en annen situasjon som oppstår noen ganger: hvis det er arrival fra "unclean security area" f.eks enkelte airport afrika/østen, så blir det ut og full security på samme måte som domestic transfer. Men dette skjer vel skjelden, og stort sett med charter?
 

agehall

Medlem
Landar man på ena sidan av terminalen, så kan man gå direkt ner i utrikesterminalen utan att passera säkerhetskontrollen. Tyvärr verkar jag i princip alltid landa på den sida som kräver säkerhetskontroll, vilket jag tycker är fel sida.
 

Kiev

Medlem
Landar man på ena sidan av terminalen, så kan man gå direkt ner i utrikesterminalen utan att passera säkerhetskontrollen. Tyvärr verkar jag i princip alltid landa på den sida som kräver säkerhetskontroll, vilket jag tycker är fel sida.
Det skal ikke være nødvendig å gå ut for ny sikkerhetssjekk hvis du har international transfer. Men i noen tilfeller må man bruke en dårlig merket heis for å komme opp til airside departure igjen. Trolig dårlig merking og kontinuerlig ombygging som er problemet.
 

Agö

Medlem

Kiev

Medlem
Är det jag skrev om i den här tråden 2013, dvs. extra säkerhetskontroll, nu borta?
http://www.businessclass.se/forum/threads/byta-flyg-på-oslo-flygplats-hinner-vi.8188/page-3
Hmm...
Må innrømme at jeg bare har prøvd international transfer to ganger på OSL. 2013 BRU-OSL-EWR og 2014 CPH-OSL-EWR. Dette er med trusted airports, så muligvis ikke representative. Har ikke sett noen security oppe på broen airside. Interessant tema, andre som har vært borte i dette?
 

Kiev

Medlem
Är inrikes till utrikes lika smidigt? Kommer från Bergen och ska till Stockholm. Kan jag handla taxfree i Bergen?
Ja, du følger merking "transfer" oppe på broen, kommer ned i domestic airside, og går over til International-delen. Tar fem minutter worst case.
Da kommer du inn i den verste turistfellen av alle, nemlig OSL duty free shop. En gedigen labyrint med en million bargian-hunters som står og finstuderer alle flaskene og parfymene samtidig som de sperrer veien. Jeg styrer alltid utenom til venstre for å unngå dette, men hver sin smak...
Uansett så må man shoppe duty free i Oslo siden flight BGO-OSL er domestic. Men sjekk prisene på Systemet først, du kan fort gjøre bedre deals der...
 

olo

Medlem
Jeg lurer litt om du mener en annen situasjon som oppstår noen ganger: hvis det er arrival fra "unclean security area" f.eks enkelte airport afrika/østen, så blir det ut og full security på samme måte som domestic transfer. Men dette skjer vel skjelden, og stort sett med charter?
Landar man på ena sidan av terminalen, så kan man gå direkt ner i utrikesterminalen utan att passera säkerhetskontrollen. Tyvärr verkar jag i princip alltid landa på den sida som kräver säkerhetskontroll, vilket jag tycker är fel sida.
Hmm...
Må innrømme at jeg bare har prøvd international transfer to ganger på OSL. 2013 BRU-OSL-EWR og 2014 CPH-OSL-EWR. Dette er med trusted airports, så muligvis ikke representative. Har ikke sett noen security oppe på broen airside. Interessant tema, andre som har vært borte i dette?

Det finns förmodligen en tanke att det skall gå att skilja på rena och orena transfers, men dessvärre känns det som 50-50 om man ankommer från ARN/CPH om man landar på ena eller andra sidan. Jag misstänkt att det har att göra med platsbrist? Landar man från GOT (=Wideroe) så kör bussen en direkt till arrival-taxefreen. Då är det bara att gå ut och gå in igen via den vanliga säkerhetskontrollen.

När tar de tid, i den vanliga säkerhetskontrollen, på OSL? På torsdag em/kväll och fredag em! Och med tanke på att fast-tracken är gemensam för SAS & Norweigan är den inte direkt snabb, men 12 min är oftast bättre än 25 som slow-tracken kan ta vid samma tid. Så min uppfattning är att det oftast är bättre att köa på säkerhetskontrollen vid transfer än att gå ut.
 
Toppen