Senaste nytt

5 dagar i Singapore

Mr Basic

Medlem
Tänkte skriva lite om vår vistelse i Singapore. Blir sannolikt inga kioskvältare men ngn kanske har glädje av det.
Först, tack till alla som bidragit med tips i nedanstående tråd.
http://www.businessclass.se/forum/threads/destination-singapore-–-lÄmna-era-tips.7061/

För det andra, det är relativt dyrt i Singapore. Det tror jag man ska vara medveten om innan man planerar en resa hit.

Vill man sedan läsa hur vi flög till Singapore, se denna.
Award-resa i business class med LOT (till Singapore). | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Börjar med hotellen vi bodde på.

Pan Pacific (3 nätter), Double/King size Deluxe.
När vi anlände i taxi från Changi tog man omedelbart hand om vårt bagage och meddelade att det skulle lämnas på vårt rum, mkt trevligt. Incheckningen gick otroligt snabbt och smidigt (kanske pga att jag mailat all möjlig info på begäran redan före resan). Vi blev erbjudna en upgrade men tackade vänligt nej, då fick vi en upgrade ändå, då vi bokat king size bed men de hade bara rum med 2 Queen size (vilka man skickade house keeping att sätta ihop omedelbart). Vi fick nu ett rum med balkong och utsikt över Marina Bay och Clarke Quay. Lobbyn upplevdes som lugn och avslappnad vilket gjorde att vi hamnade i baren i ca 1 timme innan vi gick till rummet.
Rum/badrum var stort och allt kändes fräscht. Dock fick jag inte värdeskåpet att fungera så jag ringde och de kom inom 10 minuter. Det visade sig att skåpet var defekt och måste bytas, vilket gjordes snabbt.
Det finns ett antal restauranger inom hotellets väggar och första kvällen valde vi att äta ”inne”. Hai Tien Lo serverar kantonesisk mat och det smakade riktigt bra. Efter en god natts sömn var det dags för frukost och det var en av de mest omfattande frukostbufféer jag någonsin sett! Den som inte hittar ngt som passar finns inte. Färskpressad apelsinjuice är ju otroligt gott. Läget på hotellet är mkt bra och det är inga problem att promenera runt i city-kärnan. Tunnelbana (som är luftkonditionerad och lättnavigerad) finns nära.
Kostnad: S$350/natt inkl frukost

C75CD45A-42D7-4C75-8A31-DB73F8A933A9.jpeg

Lobbybaren på Pan Pacific.

F525BE59-BEEA-4698-9E2D-35CB90B66CDF.jpeg

Fika i baren på Pan Pacific.

19683525-6C8E-4430-A57D-9EB4D3B7FE5D.jpeg

Utsikt från balkongen.

561F04E0-BCD6-46C9-ACFA-CFF151A507B8.jpeg

Restaurang Hai Tien Lo, Pan Pacific.


Marina Bay Sands (2 nätter), Deluxe King.
E972747F-CFE9-401D-9EE8-958A039C0A00.jpeg

Marina Bay Sands. Hotell, landmärke, turistfälla, köpcenter.....

När vi anlände med taxi möttes vi även denna gång av personal som tog hand om vårt bagage och tog det till vårt rum. Den här lobbyn var ngt helt annat än lugn, otroligt mkt folk och relativt högt ljud, raka motsatsen till Pan Pacific. Vi hänvisades till incheckningskön och medan vi väntade bjöds vi på frukt-smoothie (trevligt men lite väl söt för min del). Vi fick tillgång till vårt rum (i torn 3) trots att vi var drygt 3 timmar före utsatt incheckningstid, mkt bra. Rum/badrum var stort och fräscht. Vi hade utsikt mot Super Tree Grove (framförallt trevligt på kvällen när dessa tändes upp).
I anslutning till hotellet finns ett gigantiskt köpcentrum och en hel del trevliga/bra restauranger. Bor man på hotellet kan man få 15% rabatt på vissa av dessa).
Då frukost inte ingick i vår bokning åt vi denna på fiket ”Sweet Spot” som låg rakt utanför hissarna på bottenplan. Där kunde man komponera en fullgod frukost till rimligt pris (ca S$30 för två). Det går förstås att köpa till hotellfrukost, S$40/pp.
Vi hade som sagt 2 nätter på Marina Bay Sands och planen var att spendera dagen däremellan vid takpoolen/takbaren. Det var inga problem att hitta solstolar och ena delen av poolen är endast för vuxna (vilket några barn fick erfara). Man kunde också beställa från baren och så fick man det serverat dit man satt. Dock fick man inte sitta i baren i badkläder vilket gjorde att vi (när ett åskoväder drog in) snabbt stack till rummet och bytte om och gick upp igen. Det visade sig vara i grevens tid då vi stod som nr 2 i kön (som sen växte explosionsartat). Här käkade vi lunch, mkt gott, och drack drinkar (allt medan blixtarna slog ned runt oss).
Nu ska jag ta upp en feature som jag uppskattade extremt mkt (då jag svettas extremt lätt och mkt). Dagen för avresa checkade vi ut 11.00 men då vår flight inte skulle avgå förrän 21.00 ville vi även utnyttja denna dag för att besöka Botanical Gardens samt intaga en sen lunch på Newton food court. När vi lämnade in bagaget fick man (förstås) ett kvitto. Det visade sig att detta kvitto även funkade som inträdesbiljett till dusch/bastu vid gymavdelningen så att vi kunde duscha och byta om innan avfärd till flygplatsen (guldstjärna i min bok).
Tunnelbana finns under köpcentret.
Därefter tog vi en ”blå taxi” till Changi (som endast kostade S$15 då det var i princip tomt på vägarna).
Kostnad: S$500/natt exkl frukost

81BF1A53-2E44-43E6-815D-90E514A69236.jpeg

Lobbyn på Marina Bay Sands, bullrig.

DCF57AC3-8FD0-49D6-AA78-027A0F53E381.jpeg

Utsikt från vårt rum våning 3 (Super Tree Grove i bakgrunden).

0C4DC3AC-BB23-4C72-91AD-46C7267324A7.jpeg

Utsikt från takpoolen, Marina Bay Sands

6461CDAA-F15A-4ED4-9C86-6BEFA24D9BFF.jpeg

Takbaren på Marina Bay Sands. God mat och goda drinkar.

Summering. Vilket hotell var bäst? Får nog säga Pan Pacific, här skulle jag gärna bo igen. Var det värt att bo 2 nätter på Marina Bay Sands - absolut (vilket schabrak till hotell). Kommer jag bo där igen - sannolikt inte.

Nu följer lite bilder (med kommentarer) om vissa av de saker vi gjorde.

889B38B6-A6CF-447C-8FD2-E7CD260E3567.jpeg

Singapore Sling på Raffles. Helt klart värt ett besök och drinken var betydligt godare än jag förväntat mig.

9248795C-126F-43FA-8ED2-4FAABFB493F9.jpeg

Miniatyr av nuvarande Hotel Fort Canning. Vi tog en ”fika” här i baren i väntan på en guidad tur i BATTLEBOX. Turen tog ca 90 minuter och var intressant, rekommenderas om man gillar historia.

C0E38E1B-D9E1-4974-9BFD-02E290590348.jpeg

Chinatown.

3580A6A0-1919-4CF3-B195-C68C220530E7.jpeg

Fika i Chinatown. Kanske resans viktigaste fika då den hindrade mig från att bli vansinnig av törst (helt klart väder, +30C i skuggan och skyhög luftfuktighet).

FC8C2C7D-E9AE-4927-8179-BC65A607FB12.jpeg

Lunch på Maxwell Road food court. Bra mat och kall dryck. Hysteriskt med folk men systemet fungerar utmärkt.

4FC22FBF-73D4-443C-BF4B-61D92C3A612C.jpeg

Utsikt från Swissotel at the Stamford, Bar Rouge våning 71. Bar Rouge är dagtid rätt trist och steril (då det främst är en nattklubb) men utsikten är oslagbar. På våning 70 ligger SKAI bar och den är betydligt mysigare (men sämre utsikt).

B1B93CA3-2471-4EE1-9050-F6D3C27E7FAE.jpeg

Marina Bay Gardens. Ngn som ser vilken typ av blomma?

00D1DE13-E183-4B78-8F08-378077CFA527.jpeg

Uppe bland träden i Super Tree Grove. Dessa är finare att se på avstånd på kvällen.

246DF405-96D0-4B23-A17A-472D69EBFB9D.jpeg

Botanical Gardens och National Orchid Garden. Trevligt att strosa runt och komma bort från stads-buzzen. Fanns en del coola orkidéer faktiskt.

/Mr Basic
 

Attachments

  • 4B0E352F-6750-462B-B346-A45BFCF0E60A.jpeg
    4B0E352F-6750-462B-B346-A45BFCF0E60A.jpeg
    106,8 KB · Visningar: 133
  • D196A5BD-6136-48BC-939F-BEDEC4D6CE43.jpeg
    D196A5BD-6136-48BC-939F-BEDEC4D6CE43.jpeg
    86,8 KB · Visningar: 133
D

Deleted member 4140

Guest
Väldigt trevlig rapport, får mig att vilja åka tillbaka till Singapore.

Nästa gång om ni har möjlighet, testa choklad och ost buffén i ett av tornen på Marina bay sands :)
 

niksal

Medlem
Tack! Landar själv i Singapore fredag kväll, flyger hem måndag kväll.

Har egentligen noll planer. Tänkte först night safari, men har förstått det kanske inte är värt det. Har varit innan i Singapore så Sentosa etc har jag sett. Försöker väl bara hitta godast möjlig mat på olika hawker centers och trevliga barer/pubar. Kanske utforska några av Singapores vandringsrutter.

Några rekommendationer?
 

Mr Basic

Medlem
Vi funderade på night safari men det blev inte av (denna gång). Har hört att det ska vara bra samtidigt som en bekant till oss tyckte upplevelsen förstördes av ”turister” som skulle prata hela tiden.

Vi åt endast på två hawker centers, Maxwell Road (Chinatown) och Newton food court (vid Sheraton Towers). Båda hade bra utbud och mat men det var 2-3 ggr dyrare på Newton food court.

Trevlig resa! :)
 
Toppen