Senaste nytt

"45-dagar regeln" - någon gräns för att nollställa?

Jixxe

Medlem
Många bolag tillämpar 45 dagar regeln, dvs att en försäkring inte är giltig efter 45 dagar. Går det att återställa den genom att återvända hem i ett par minuter, timmar, dagar, veckor, månader eller vad är gränsen egentligen för att nollställa den?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

samet

Medlem
Flera bolag har 60 dagar.
De flesta bolag tillåter även förlängning mot en liten avgift.

"Avsluta" resan genom ett besök hemma "Påbörja" en ny resa. Gäller att tänka till med flygbiljetterna, så att resan blir "avslutad".
 

Jixxe

Medlem
Flera bolag har 60 dagar.
De flesta bolag tillåter även förlängning mot en liten avgift.

"Avsluta" resan genom ett besök hemma "Påbörja" en ny resa. Gäller att tänka till med flygbiljetterna, så att resan blir "avslutad".

Om jag bor utomlands temporärt går det att åka hem under helgen bara för att återställa den?
 

Big Birger

Medlem
Har en son som pluggar i USA, och hans reseförsäkring ger 45 "nya dagar" bara han kommit hem innanför dörren och vänt enligt vårt försäkringsbolag Folksam. Så när han kom hem över jul, blev det 45 nya dagar. Vilket faktiskt är en liten slant eftersom den försäkringen kostar ett par kronor. Mer än försumbart för att låta bli att dra nytta av, eftersom han ändå kom hem. Knappast värt att åka hem för. Bara.
 

samet

Medlem
Om jag bor utomlands temporärt går det att åka hem under helgen bara för att återställa den?

Det är lurigt när du säger "bor". Finns ju regler om bosättning, var man är skriven osv... detta är lurigt när man studerar utomlands osv... skatteverket har en syn medans försäkringsbolaget kan ha en annan. Så här gäller det att läsa på ordentligt.

Men jag antar att du bara utrycker dig på ett i tal vanligt sätt. Du är alltså på en längre semesterresa och vill förlänga försäkringen. Räcker att du kommer hem 5min...

Men som sagt, man skall hålla koll på villkoren och flygbiljetterna.

Exempel: Du flyger till Asien med retur om 6 månader. Efter 45 dagar flyger du till sverige med retur till Asien. Griniga försäkringsbolag menar då att du inte "avslutar" din initiala resa. Så återigen, läs på noga!

Tilläggsförsäkring till hemförsäkring är inte enormt dyrt, det skiljer dock mellan länder så kan vara ekonomiskt att flyga hem. Kolla även kreditkortet, hade tidigare 60 dagar på kortet.
 

nissefalk

Medlem
Har en son som pluggar i USA, och hans reseförsäkring ger 45 "nya dagar" bara han kommit hem innanför dörren och vänt enligt vårt försäkringsbolag Folksam. Så när han kom hem över jul, blev det 45 nya dagar. Vilket faktiskt är en liten slant eftersom den försäkringen kostar ett par kronor. Mer än försumbart för att låta bli att dra nytta av, eftersom han ändå kom hem. Knappast värt att åka hem för. Bara.

Det där skall man vara försiktig med, mitt bolag , Länsförsäkringar , säger att om man åker tillbaka till samma ställe inom en kort tid så blir det inte 45 nya dagar, jag är i USA hela vintern och betalar extra för de dagar över 45 som vi är här, åkte hem över jul och nyår tidigare och det var då dom menade att man inte kan åka tillbaka till samma ställe på ny 45 dagars period.

Så om Folksam verkligen tillåter det så är det ju väldigt bra....men som sagt, kolla det där extra noga igen för inte så kul om något händer i USA och man inte har full försäkrings täckning.
 

Gus

Medlem
Jag har en fundering på samma fråga. Ponera att man bokar en resa till Thailand och planerar att komma hem till Sverige på dag 45. På dag 44 blir det ett vulkanutbrott (med flygförbud) så man blir strandsatt och på dag 46 bryter man benet i Thailand. Gäller försärkingen då? Om inte, hur många dagar "reserv" måste man ha? Måste man börja sin hemresa redan på dag 41?

Länsförsäkringar , säger att om man åker tillbaka till samma ställe inom en kort tid så blir det inte 45 nya dagar, jag är i USA hela vintern och betalar extra för de dagar över 45 som vi är här, åkte hem över jul och nyår tidigare och det var då dom menade att man inte kan åka tillbaka till samma ställe på ny 45 dagars period.
Och vad är en "kort tid"? Jag har också Länsförsäkringar och är nyfiken.
 

nissefalk

Medlem
Och vad är en "kort tid"? Jag har också Länsförsäkringar och är nyfiken.

I mitt fall var vi hemma från den 18e December till 7e Januari och då sa man att det räknades som sammanhängande.

Kanske kan vara läge att ifrågasätta detta en gång med Länsförsäkringar och få ett klart besked. Jag har tidigare varit i USA i strax under 45 dagar , kommit hem ca 2 veckor och sedan åkt till Thailand i 45 dagar då har det inte varit några frågetecken om försäkrings täckning då det är helt olika destinationer.

Ditt första exempel är ju lite intressant, ingen erfarenhet om något sådant, skulle ju inte vara så kul förstås men för att vara på den säkra sidan kanske man i den situationen skulle ringa försäkringsbolaget och kolla eftersom det då är en ganska extrem situation.
 

MrDollar

Medlem
Nu hoppas jag verkligen ingen råkar ut för detta, men vore ju väldigt intressant att få reda på hur försäkringsbolaget ser på detta OM någon stackare skulle råka ut för det... :p
Jag har en fundering på samma fråga. Ponera att man bokar en resa till Thailand och planerar att komma hem till Sverige på dag 45. På dag 44 blir det ett vulkanutbrott (med flygförbud) så man blir strandsatt och på dag 46 bryter man benet i Thailand. Gäller försärkingen då? Om inte, hur många dagar "reserv" måste man ha? Måste man börja sin hemresa redan på dag 41?


Och vad är en "kort tid"? Jag har också Länsförsäkringar och är nyfiken.
 
Toppen