Senaste nytt

40-årsresa med tjejkompisarna till Istanbul - because we're worth it!

Sofia

Medlem
Den för många fruktade 40-årsdagen närmar sig och vad gör man inte då om åker iväg på en långweekend med bästa tjejkompisarna, som också fyller i år. Tyvärr blev en av oss sjuk men tre kom iväg i alla fall.

Dagen börjar tidigt då planet skulle lyfta 9.10 och morgontrafiken till Arlanda kan vara minst sagt nyckfull. Vi beslutade att ta tåget som trots risken för nedrivna kontaktledningar löper mindre risk att bli väldigt sent.
SL's bästa linje 53 tar mig smidigt direkt från min dörr till centralen där jag möter mina vänner. Tåget både avgår och anländer i tid och även automatincheckningen går smidigt. Dock kan inte bag-dropagenten hjälpa till att ändra seatingen på andra benet utan det får vi fixa i Frankfurt. Nåväl.

Eftersom ingen av oss har status och vi vet att man bara får kaffe i SAS Go hittar vi ett trevligt frukostställe där vi serveras av käcka unga män.

IMG_3745.jpg

Gatepersonalen gör ett bra jobb med att organisera ombordstigningen efter rader och påpekar sedan via högtalarsystemet att man ska låta bakomvarande passera. Funkar bra och vi kommer iväg punktligt. Min ena kompis är flygrädd och tyckte det var väldigt guppigt och fladdrigt i take off, jag tyckte det var som vanligt ;)

SAS är ju SAS och det finns inte så mycket att orda om, ok benutrymme och varmt kaffe.

IMG_3746.jpg

Väl framme i Frankfurt letar vi snabbt upp transferdesken, det har börjat suga rejält i öltarmen men formaliteterna måste klaras av först. Den vänliga tjejen fixar snabbt så att åtminstone två av oss får sitta tillsammans och vi styr kosan mot ett ölkafé.

IMG_3747.jpg

Det är buss ut till planet som gäller och det känns som att vi snarare hamnat på en ersättningsbuss hela vägen till Istanbul än en buss till planet :) Vi åker och åker och kommer tillslut fram till planet som på riktigt står lääängst bort i hörnan och skäms.
Väl ombord känns det ändå helt ok och planet är ljust och fräscht med de nya tunnare sätena. Jag gillar dom! Jag hade tänkt att trada min fönsterplats mot en plats på samma rad som mina vänner men det kom aldrig nån som ville sitta där så någon byteshandel behövdes aldrig.

Benutrymmet var mer än ok och maten, pasta med tomatsås, smakade också bra. Inget att klaga på. Dessutom serverades öl och vin, till och med bubbelvin, frikostigt. Sova kändes onödigt så vi tillbringade den ganska korta flygresan med att läsa och inta alkoholhaltiga drycker :)

IMG_3748.jpg

IMG_3749.jpg

Väl framme börjar det sedvanliga kaoset med kombinationen av en underdimensionerad flygplats och massor av samtidigt anländande resenärer. En hjälpsam ung man som jag tror var städare pekade oss dock till en passkontroll där kön inte var aslång eller stod helt stilla.
Bagaget kom också ganska snabbt och ca 45 minuter efter landning klev vi in i vår väntande taxi och for i halsbrytande fart med en massa tutande till vårt hotell i Sultanahmet, den historiska delen av Istanbul.

Hotellet överträffade våra förväntningar då man aldrig riktigt vet vad man ska få när man köper en paketresa men läget var toppen och rummen mycket rena och trevliga.
Det enda vi ställde oss lite fundersamma till var dekorationerna. Vad är det för connection med Turkiet och Dalarna? Det kändes som att hotellet var utsmyckat i bästa kurbits-stil men under helgen upptäckte vi diverse kurbitsliknande målningar och moraklockor lite var stans i stan. Vem hade kunnat tro det?!

Snabb uppfräschning och vi sökte oss upp på takterrassen för vår första öl och för att planera kvällen.
Utsikten var fantastisk och bjöd på full kontroll över infarten från Medelhavet till Bosporen. De största fartygen verkade dock passera på morgonen och vi roade oss med att fundera på hur/när/om de åkte tillbaka igen. Kanske finns det ett svart hål i Svarta Havet som slukar fartyg?

IMG_3750.jpg

Lite trött efter resan går vi till sängs rätt tidigt och laddar för en full dag med shopping och sightseeing på fredagen. Sängarna var supersköna och lakanen var himmelriket för en lakansfetischist som jag. Och helt klart Himlis Filmis approved ;)

IMG_3884.jpg

Fortsättning följer!
 
Last edited:

palmen

Moderator
Är det bara jag som undrar vem som drack vilken öl? :)
Trevligt med denna rapport, väntar på fortsättningen.
 

sembl

Medlem
Kul rapport Sofia Spänningen är olidlig när det gäller Istanbul...

- Vem blev omhändertagen av en stort hårig man på Hamamet med en stor tvål?
- Var Saffranen ni köpte äkta på bazaren eller var det gurkmeja ?
- Den turkiska yogurthen visade sig vara grekisk ?
- Var den Blå Moskeen blå ?
 

Sofia

Medlem
Som ni har väntat på fortsättningen ;) Här kommer den, håll till godo!

Vaknade på fredagen med två spektakulära myggbett, ett på varje arm. Jag är rätt känsligt för bett i normala fall men dessa var riktigt out standing, hade liksom ett halvt ägg i kliande svullnad kring bettet. Förövaren fick dock vad han förtjänade och förvandlades till en liten blodfläck på en handduk. Jag är en jävel på att hämnas! Nåväl...

Dag två börjar med en fantastisk frukost på terrassen. Allt man kunde önska sig fanns att tillgå på den fint upplagda buffén. Tyvärr missade jag att ta bilder av någon anledning (kan bero på att jag alltid är så hungrig på mornarna) så ni får hålla till godo med beskrivningar av massor goda ostar, färsk och torkad frukt, yoghurt, honung, börek och andra bakade saker. Juicepress med både apelsiner och grapefrukt mm mm mm.
Är man lagd åt köttpåläggshållet blev man väl kanske besviken men vi var i sjunde frukosthimlen. Sen gick ju inte heller utsikten av för hackor, man ville liksom aldrig sluta äta!

Därefter var det dags att sätta igång med turistandet på allvar och vi gick uppför den branta backen till Hagia Sofia. En imponerande byggnad med minareter och kupoler och inuti otroligt vackra valv och mosaik som i vissa fall var närmare 600 år.
Efter den ganska jobbiga hettan ute så var det än mer frestande att stanna inne i den relativa svalkan i moskén och vi vandrade runt tills vi nästan fick nackspärr av att stirra upp i taket.

Visa bifogad bild 25878

Visa bifogad bild 25879

Visa bifogad bild 25877


Därefter satte vi kurs mot den Blå Moskén som ligger tvärs över torget. Där blev det emellertid stopp eftersom det var dags för den traditionella fredagsbönen och vi bestämde att vi skulle komma tillbaka en annan dag istället för att vänta. Även denna byggnad var från utsidan mycket imponerande och tja, faktiskt lite blåaktig i färgen ;)

Visa bifogad bild 25876

Nu började det suga ordentligt i öltarmen igen och vi satte oss på en uteservering på vägen till Grand Bazaar. Vi antog att intentivt shoppande skulle kräva mycket energi och slog därför till på en mezetallrik också. Perfekt mitt på dan när det är varmt.

Grand Bazaar visade sig vara just gradios och kändes nästan överväldigande men det är bara att bita ihop och sätta igång. Tänkte att om man väl gjort sitt första inköp och prutat så kommer man igång liksom. Det verkade vara ett korrekt antagande, vi kom riktigt i gasen! Mina vänner gick igång på sjalar och jag köpte vackra småskålar.

IMG_3827.jpg

IMG_3830.jpg

Vi drällde sedan runt och pillade oss igenom en massa olika sorters butiker innan vi kom ut på baksidan av basaren.
Väl där hittade vi givetvis ännu fler butiker och kunde konstatera att de tycks ha saker organiserade på gator. Det visade sig även stämma senare under vistelsen; butiker av samma sort tycktes samlas i kluster och just idag hittade vi handduksgatan i kombination med öljettgatan. Jag kunde inte drömma om att det kunde finnas en hel gata med bara öljettbtuiker! Hur många öljetter kan det rimligen behövas i en stad som denna? Många visade det sig. Fascinerande!

IMG_3833.jpg

Promenaden fortsatte nu mot Egypiska kryddbasaren men nu hade det börjat svida i öltarmen igen så besöket blev inte så långt i kryddornas och sötsakernas högborg.

IMG_3839.jpg

IMG_3837.jpg

Efter vad som kändes något tröstlöst vandrande upptäckte vi att det under bron från Sultanahmet till Taksim-sidan fanns en massa restauranger och det kändes mycket uppfriskande att sitta vid vattnet och titta på den minst sagt hektiska båttrafiken. Va dom kör! Handbromssladd in till kajerna i en rasande fart!

IMG_3844.jpg

IMG_3842.jpg

IMG_3841.jpg

När det var dags för middag passa de vi på att googla lite och hittade en restaurang som blivit rekommenderad både av Tripadvisor (vilket jag inte ger så mycket för) och av flera brittiska dagstidningars resemagasin. Sen att den visade sig ligga precis runt hörnet från vårt hotell gjorde inte saken sämre. Vi var ganska trötta i fötterna efter allt promenixande.
Innan maten satte vi oss på terrassen på vårt hotell och njöt av solnedgången över den Blå Moskén, vackert!

IMG_3849.jpg

Restaurangen visade sig vara ett fantastiskt val! En fixed menu med fri dricka. Låter kanske lite tacky men det var helt perfekt. Man slapp välja vilka meze man ville ha, man fick typ 20 olika och kunde äta så mycket man ville. Vinet var riktigt smakligt och servisen mycket uppmärksam och förekommande.
Mezen följdes av ännu en förrätt, bläckfisk tillredd på tre olika sätt och sen ett val av tre olika varmrätter med fisk för att följas av efterrätt, små friterade bollar som var som mimimunkar, med glass, och sen kaffe och raki. Kaffet och rakin avnjöts med magarna i knät, vilket supergod och trevlig middag!

IMG_3859.jpg

IMG_3861.jpg

To be continued!
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Kul! Tack för fortsatt spännande läsning! Ser fram emot nästa del ...

(har en plan att åka till Istanbul om i en inte alltför avlägsen framtid ... så detta inspirerar..!..)
 
Toppen