Senaste nytt

4 dagar i Peking, tips?

Dr. Miles

Expert
@Kricka - har varsin stor resväska...hur scannas de och är det krångligt menar du?
Det är ungefär som säkerhetskontrollen på flygplatsen fast du inte behöver ta ut datorer/vattenflaskor från väskan eller nycklarna från din jacka.

Hur rekommenderar du att man tar sig från flygplatsen? Läste nånstans att det var rätt dyrt med taxi från flygplatsen till centrum...? Tack :)
Mellan Beijing Capital flygplats T3 och Wanfujing (centrum) kostar ca 100-120 CNY med vanlig taxi + vägtull.
 

Camste

Ny medlem
Aha, det låter ju inte så farligt. Jag kollade med hotellet om hämtning, men det skulle gå på 700 CNY och det tyckte jag lät lite mycket.Men då bör ju taxi vara ett bra val. En fråga till - ta ut pengar i automat i Peking, funkar det? Har sökt runt på det och fått lite olika bud, blev lite orolig när jag läste att det var struligt pga att det krävdes kod med 6 siffror i Kina. Ngn som vet?
Tack för all hjälp!:)
 

Dr. Miles

Expert
En fråga till - ta ut pengar i automat i Peking, funkar det? Har sökt runt på det och fått lite olika bud, blev lite orolig när jag läste att det var struligt pga att det krävdes kod med 6 siffror i Kina. Ngn som vet?
De flesta bankers bankomater tar emot utländska kort och har meny på engelska.

På de fyra stora kinesiska bankers bankomater fungerar det garanterat och någon av dem finns även i relativt små byar.
  1. Bank of China 中国银行
  2. Agricultural Bank of China 中国农业银行
  3. China Construction Bank 中国建设银行
  4. Industrial and Commercial Bank of China 中国工商银行
 

Kricka

Medlem
@Camste Om jag minns rätt så betalade jag cirka 70 Yuan en vardagsmorgon från
flygplatsen till Hilton Beijing som ligger "på rätt sida av staden" dvs. åt flygplatsen till.
Det finns en del taxichaufförer vid flygplatsen som gärna lurar en omedveten turist.
Priset till "stan" bör hamna på kring 100 Yuan. Brukar fungera att peka på taxametern
och säga "meter"(på engelska). Vill de inte köra på taxametern så ta nästa bil.
Med scanning menar jag på samma sätt som säkerhetskontrollen på en flygplats men
naturligtvis fungerar det. Senast jag åkte flygtåget i Beijing så kostde det 25 Yuan/pers
enkel. Något som irriterar mig något är att de flesta taxibilar gömmer bältet under bak-
sätet ochvill absolut inte ta fram det.
 

Andrew

Medlem
@Camste Om jag minns rätt så betalade jag cirka 70 Yuan en vardagsmorgon från
flygplatsen till Hilton Beijing som ligger "på rätt sida av staden" dvs. åt flygplatsen till.
Det finns en del taxichaufförer vid flygplatsen som gärna lurar en omedveten turist.
Priset till "stan" bör hamna på kring 100 Yuan. Brukar fungera att peka på taxametern
och säga "meter"(på engelska). Vill de inte köra på taxametern så ta nästa bil.
Med scanning menar jag på samma sätt som säkerhetskontrollen på en flygplats men
naturligtvis fungerar det. Senast jag åkte flygtåget i Beijing så kostde det 25 Yuan/pers
enkel. Något som irriterar mig något är att de flesta taxibilar gömmer bältet under bak-
sätet ochvill absolut inte ta fram det.
Åkte in till stan (närheten av centralstationen) från flygplatsen en sen kväll utan nämnvärd trafik för ganska så exakt 100 yuan, så det var väldigt prisvärt trots att taxichauffören fick stanna på vägen och ringa hotellet (...) för vägbeskrivning.
 
Värt att nämna om Taxi på flygplatsen i Beijing (även i andra kinsesiska städer) är att det är den vanliga taxikön som gäller för att kunna åka billigt.
Det brukar stryka omkring folk inne i ankomstterminalen med uniformer som går på turister och erbjuder "airport taxi" det kostar i regel flera gånger mer än de vanliga bilarna.
 

Anfield

Medlem
Väcker liv i denna tråd ! vad finns det för smultronställen vi inte får missa i Peking ?
Hutongerna gillade vi finns dessa på fler ställen ?
 

Jönsson

Medlem
Väcker liv i denna tråd ! vad finns det för smultronställen vi inte får missa i Peking ?
Hutongerna gillade vi finns dessa på fler ställen ?
Har du provat på pekingopera? Temple theatre Beijing opera house är bland de äldsta med 300 år på nacken. Kanske inte den lättaste konsfromnen för en västerlänning att smälta men det är lite fascinerande.
 
Toppen