Senaste nytt

Första bilderna från SkyTeams nya lounge på Hong Kong International

BusinessClass

Redaktör
Efter att ha öppnat på London Heathrow, Istanbul Atatürk och i Sydney har SkyTeam nu officiellt öppnat dörrarna för sin nyaste lounge. Loungen i Hong Kong heter SkyTeam Exclusive Lounge och ligger efter säkerhetskontrollen inte långt från gate 15 i terminal 1. Den är öppen från 05:30 och fram till 01:00, och är tillgänglig för…
 
Jag besökte nyligen denna lounge och här är mina intryck. Loungen ligger på markplan, men eftersom gaterna ligger en våning upp måste man gå ner en våning för att komma till loungen. Detta och att taket var relativt lågt gjorde att det var lite "bunkerkänsla" över loungen, i synnerhet i de delarna av loungen som inte var i närheten av fönstret, som låg utmot en gångpassage som i sin tur hade fönster som släppte in dagsljus. Fönstret var dimmigt och det gjorde att ljusinsläppet blev sämre, men jag antar det var för att begränsa insynen ifrån gångpassagen. Temperaturen i loungen var lite kallare än jag hade önskat, men som tur var så var jag på väg hem och var klädd efter svenskt klimat, dvs tröja och jeans. Jag skulle inte vilja sitta där i shorts och T-shirt. Jag passade på att ta en dusch och det kanske är ett i-landsproblem, men golvet var väldigt kallt (tänk kallt källargolv) innan man satte på vattnet. I övrigt fick duschen mycket väl godkänt, det var bra vattentryck (Felix i "Felix Stör En Ingenjör" hade säkerligen blivit nöjd) och det fanns toalett, handfat samt amenities (handdukar, tandborste, tandkräm, tvål, schampoo, kam, näsdukar, pappersmuggar, rensa-öronen-kit samt duschmössa). Vad gäller mat/dryckutbudet så tycker jag att bilderna härunder säger mer än 1000 ord, men sammanfattningsvis var det ett bra utbud (jag var där vid lunchtid) och det fanns en kock som lagade ihop asiatiska rätter efter beställning. Tyvärr hade jag redan ätit mig mätt i Cathays lounge i Taipei tidigare så jag tog bara lite snacks och juice. Personalen var trevlig och alert och så fort jag gick ifrån min plats för att hämta påfyllning dukade de av mitt bord. Sammantaget tyckte jag att det var en mycket bra allians/businessclass lounge.

Entre
Entre.jpg


Tidningsutbud
EntreTidningsutbud.jpg


Dusch amenities
BadrumAmenities.jpg


Sittplatser
Sittplatser.jpg


Sittplatser
Sittplatser (2).jpg


Sittplatser
Sittplatser2.jpg


Sittplatser
Sittplatser3.jpg


Dimmiga fönster som släppte in begränsat med dagsljus
DimmigaFonster.jpg


Yogarum
YogaRum.jpg


TV-rum
TVrum.jpg


3 st Apple datorer
AppleDatorer.jpg


Frukt
Frukt.jpg


Sallader
Sallad.jpg


Smörgåsar och sallader
MackorOchSallad.jpg


Bullar
Bullar.jpg


Snacks
Snacks.jpg


Croissanter
Croissanter.jpg


Varmrätter, ej made-to-order
Varmratter.jpg


Varmrätter, ej made-to-order
Varmratter2.jpg


Varmrätter, made-to-order
VarmrattMadeToOrder.jpg


Drycker
Drycker.jpg


Sprit
Sptit.jpg


Vin
Vin.jpg


Vin och sprit
VinOchSprit.jpg
 
Toppen