Senaste nytt

30 grader i februari - Conrad Rangali med Hiltonpoäng

RonnieK

Medlem
@RonnieK: Än en gång tack för inspirerande läsning. Den var så inspirerande att jag direkt började fundera på att boka. Köpte en bok om Maldiverna, kollade på nätet och framför allt ringde Tallinn för att undersöka möjligheten för en resa 2-4-1 mellan CPH-MLE, fanns massor av platser i Business Class i november.

Hade kollat in Centara Grand Island Resort, dels för att vi har bott på några Centara hotel i Thailand som har varit bra och dels för att dom hade "Ultimate all Inclusive" som verkade OK. Inte minst för att det ingår 6 fria dyk och att prisläget för mat och dryck är högt på Maldiverna.

Satt och slösurfade i går kväll när det plötsligt dök upp ett mail med "Flash Sale - Discount 30%" på alla Centara hotel" eftersom vi är med i deras lojalitetsprogram. Kollade med hotellet så att det verkligen gällde även all inclusive. Inga problem!

Så nu är det bokat ut med Turkish den 1 november och 12 nätter på Maldiverna. Hösten är räddad!

Länk Flash Sale: Save 30% at Centara hotels with our 48-hour flash sale (går att registrera sig och få rabatten, men snabba på!)

Länk hotell: All-Inclusive Maldives holidays | Centara Island Resort (vi valde "Deluxe Water Villa")
Kul! Centara ser ju toppen ut.

Jag har ingen ambition att spara ihop Hilton-poäng längre utan kommer att bränna av dem vart eftersom tillfälle ges. Nästa gång vi ska till Maldiverna (ja, det kommer att bli av) så är vi helt öppna för val av resort så jag ser fram emot din kommande reserapport :)
 

RonnieK

Medlem
Revet

Conrad Rangali är erkänt bra för snorkling då de har ett rev som löper öster om Rangalifinolhu, längs med hela stranden och vattenvillorna. Ca 50 meter ut är det en "dropp" där det genast blir mycket djupare. Utmed droppen kan man se det mesta med lite tur; haj, sköldpadda, bläckfisk, rocka och all möjlig fisk. Många väljer CR just för närheten till bra snorkling och dykning. Vi hade dock inte denna tur utan fick nöja oss med ett gäng olika fisksorter.

Så här ser det ut ute vid droppen (vid 2:30 kan man se när jag tittar upp mot stranden):

Tyvärr har revet tagit stryk på sistone p.g.a. det varmare vattnet där det är grunt, precis som på andra rev runt om i världen. Det syns ganska tydligt i videon att korallen bleknat en del men det innebär inte att det är helt kört. Den kan återhämta sig på några år med lite tur...

Djur

Det som är skönt är att öarna är nästan helt befriade från insekter. Fredliga ödlor finns det dock gott om. Något som däremot var otippat var de stora fladdermössen som flyger även dagtid. Ganska ofta hade man en fladdermus hängandes i palmen bredvid. Här är en vid Rangali Bar:

Krabbor och eremitkräftor är vanliga kvällstid:

Ofta när vi gick på stranden kunde man se små revhajar simma bredvid. Vi hade turen att se en manta glida förbi:

Nu var det en månad sedan vi åkte hem och vi saknar denna fantastiska plats.
 

RonnieK

Medlem
Hilton säljer just nu poäng för halva priset så jag köpte "fullt" för ca 14K SEK. Det ihop med poängen från förra resan räckte till 6 nya nätter.

Hade nog inte trott på att åka tillbaka till Rangali på ett bra tag men nu har jag bokat över påsken 2018 (första lediga lucka för resa) :)
 

Anfield

Medlem
Hilton säljer just nu poäng för halva priset så jag köpte "fullt" för ca 14K SEK. Det ihop med poängen från förra resan räckte till 6 nya nätter.

Hade nog inte trott på att åka tillbaka till Rangali på ett bra tag men nu har jag bokat över påsken 2018 (första lediga lucka för resa) :)


Härligt då är det en ny rapport att vänta nästa påsk ?

Stället ser galet trevligt ut !
 
Toppen