Senaste nytt

Skyways köper City Airline

Jacob

Medlem
Idag blev det officiellt att Skyways köper Göteborgsbaserade flygbolaget City Airline. Flygbolagen slås ihop och kommer flyga under namnet Skyways. Enligt Skyways press release görs uppköpet för att skapa fortsatt tillväxt och för att bolagen kompleterar varandra väl. Skyways har sin knutpunkt i Stockholm medan City Airline har sin knutpunkt i Göteborg.
 

Jacob

Medlem
Idag blev det officiellt att Skyways köper Göteborgsbaserade flygbolaget City Airline.
Flygbolagen slås ihop och kommer flyga under namnet Skyways.

Enligt Skyways press release görs uppköpet för att skapa fortsatt tillväxt och för att bolagen kompleterar varandra väl. Skyways har sin knutpunkt i Stockholm medan City Airline har sin knutpunkt i Göteborg.

Skyways förvärvar City Airline - Skyways

Frågan är hur detta påverkar oss som passagerare.
City Airline har tydligt marknadsfört sig som ett full-service flygbolag. Flygbolaget ger poäng i SAS Eurobonus och Eurobonus guldmedlemmar har lounge access vid resa med City Airline.
Skyways har ett något enklare servicekoncept (exempelvis gällande ombordservice) och är inte kopplat till något flygbonusprogram.
Åt vilket håll kommer man gå?
 

Kristofer

Medlem
Oj! Från så gott som avveckling (alla minns väl kaoset med Avia Express och bemanningsföretagen) till många nyöppnade linjer och ett stort förvärv på mindre än ett år. Det händer minst sagt saker med den nya ägaren (som ju också äger Aerosvit).

Blir som sagt intressant att se vad detta mynnar ut i. Skyways har ju en lägre generell servicenivå än City, dock den överlägset bästa av regionalbolagen i mitt tycke.
 

Jacob

Medlem
Jag undrar också var pengarna kommer ifrån. Vad är det för ägare?

Likaså ombordservicen har blivit bättre. De hade buy onboard ett bra tag, nu bjuds på gratis kaffe, dryck och kaka samt frukost på morgonen.
 

MarcusC

Medlem
Tveksam till detta...City har ju i för sig blandat lite i sin produkt. Med låg kostadslinjer med md87 till medelhavet.., men skyways känns lite som "nedgradering", city har ändå fullt ett tomrum efter bl a SAS på många linjer från Got och levererar ju ett bra upplägg. Skyways känns rörigt och väldigt svajigt. Hoppas inte det smittar av sig På CF s rutter och upplägg...
 

Kristofer

Medlem
Jag undrar också var pengarna kommer ifrån. Vad är det för ägare?

Det florerar en hel del rykten om ägarstrukturen, men det finns inte jättemycket officiell information att tillgå. Vad som är säkert är att Avia Express i december 2010 såldes till det cypriotiska företaget Manswell Enterprises. Samtidigt såldes också rättigheterna till varumärket Skyways av familjen Sahlén till samma bolag.

Man hade tidigare delat upp bolaget i ett biljettförsäljningsbolag (Skyways) och ett flygproduktionsbolag (Avia Express). Sahlén sålde strax efter uppdelningen Avia Express för en krona till dess VD. Samtidigt sade man upp samtliga piloter på grund av arbetsbrist och erbjöd dem direkt därefter att jobba med egen F-skattsedel istället. Skatteverket hade stora synpunkter på detta och man försökte därefter istället att hyra in piloterna genom ett bemanningsföretag på Nya Zeeland. Piloterna var i uppror och hade kraftiga synputer på både den första och andra modellen, och hela projektet mynnade ut i regionalflygstrejken förra året. Företaget blödde pengar och var väldigt nära konkurs.

Avia Express och varumärket Skyways såldes som sagt senare till det Cyperbaserade bolaget Manswell Enterprises Limited. Enligt pressmeddelandet vid försäljningen kontrollerar ägarna av Manswll även 3/4 av det Portugisiska flygleasingbolaget Goiania Comercio E Servicos Internaçionais Lda.

Biljettförsäljningen bedrivs nu i detta bolag och Skyways får ses som sammanslaget igen.

Jag hittar inga officiella uppgifter, men många påstår att ägaren bakom Manswell är den ukrainska oligarken Igor Kolomoisky, bosatt i London och även Israelisk medborgare. Han rankas av Forbes som världens 488:e rikaste man med en förmögenhet på två miljarder dollar. Han är även ägare av Ukrainas största privata bank, PrivatBank.

Kolomoisky köpte 2009 en majoritetspost i Aerosvit av israelen Aron Mayberg och är mannen bakom företagets kraftiga expansion. Vissa rykten påstår att planen är att skapa en ny flygallians med bland annat El Al.

Den stora frågan är - varför just Sverige och Skyways?

Källor:
Skyways continues with new owners - Skyways
Skyways bricka i ny allians? | Resenyheter | Travel Report - mötesplatsen för den Skandinaviska reseindustrin
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Jag har lite inside kontakt på City Airlines och fick vaga känningar om detta redan i Söndags. Som jag förstår det så vill man på allvar kunna ta upp kampen med SAS på många feeder-linjer, såsom GOT-OSL/CPH (som SAS glatt opererar med förlust på skattepengar med alldeles för stora plan). Är utomlands just nu men ska nog luska lite mer info när jag kommit hem. ;-)
 

Jacob

Medlem
Som jag förstår det så vill man på allvar kunna ta upp kampen med SAS på många feeder-linjer, såsom GOT-OSL/CPH (som SAS glatt opererar med förlust på skattepengar med alldeles för stora plan).
Det är lite lustigt om det är så.
Vi pratar om Skyways som för inte alltför många år sedan var "well connected with SAS". Jag har ju tjänat Eurobonuspoäng med Skyways ett stort antal gånger både på inrikes och utrikeslinjer.
Och på andra änden City Airline som samarbetar med SAS idag. De flesta City Airline linjerna flygs med SAS codeshare och de ger poäng i Eurobonus.

Kommer detta samarbete att försvinna? Och om det är som du säger, finns det inte tillräckligt många bolag som konkurrerar med SAS idag?
SAS har ju knappast monopol längre på svenska/skandinaviska flygmarknaden.
 

JacobGBG

Medlem
Jag skulle inte vilja beskriva det som att CF försökt konkurrera offensivt med SAS, detta är snarare något som pågått i konferensrummen. Logiken för att CF skulle sköta dessa feeders helt är förstås solklart då de har mindre plan som de lättare kan fylla. SAS är dock inte känt för smarta affärsbeslut. Även om man får ge dom credit för Core-SAS.
 
Toppen