Senaste nytt

Finnair planerar att dubbla trafiken till Asien

Swisser

Medlem
Finnair ska till 2020 dubbla trafiken till Asien, jämfört med 2010 års nivåer. Det framgår av en strategiuppdatering på torsdagsmorgonen.
Kärnan i Finnairs strategi är att dra fördel av den växande efterfrågan på trafik mellan Europa och Asien, skriver bolaget. Strategin baseras bland annat på den växande marknader i Asien, snabba anslutningar, kostnadseffektivitet, punktlighet och service.

I oktober i år kommer Finnairs flotta att utökas med en Airbus A350XWB.
 

FFlash

Medlem
Strategin baseras bland annat på den växande marknader i Asien, snabba anslutningar, kostnadseffektivitet, punktlighet och service.
.

Denna strategi är väl helt ok tänkt förutom den vad kallas AY "service" i mitt tycke. Håller med om andra punkter, men är man efter en upplevelse så väljer man nog andra bolag före AY
 

niksal

Medlem
Denna strategi är väl helt ok tänkt förutom den vad kallas AY "service" i mitt tycke. Håller med om andra punkter, men är man efter en upplevelse så väljer man nog andra bolag före AY

Jag vet inte vad man väljer som är finskt om man vill ha en upplevelse?

Finnairs service upplever jag som vårdad och korrekt. Det är sällan du får extremt positiv och personlig service, men också sällan som du får riktigt dålig service. Servicen är som kabinen, ganska grå men man kan hitta små färgklickar här och där.

Hade nyligen på CPH-HEL en manlig stuert som högt föreläste åt passagerarna bakom mig om hur billig rom han köpt på Kastrup och hur spriten är ännu billigare i butikerna i Köpenhamn, och nästan tvingade alla som bad om en kaffe att också köpa cognac till. Det fick många att skratta!
 

Carl

Medlem
Varför jämför dom med hur trafiken var för 5 år sedan? Hur stor tillväxt är det jämfört 2015?
 

AABack2ARN

Medlem
Absolut. De har dessutom ofta en fördel av att de ligger en timme före Europa när de kommer till att kombinera anslutningsflygen med finska resenärers resor till och från Europa.

Men, det kommer också leda till att Finnair vill fortsätta växa på de flyg som lämnar Helsingfors runt 17 och anländer runt 15 och det riskerar öka trängseln betydligt. Det är redan packat under den tiden. Växer de på andra tider kommer de också behöva anslutningsflyg på andra tider vilket förvisso gynnar finnarna som får fler alternativ men troligen inte lönsamheten då det komemr vara svårt att fylla planen...
 
Toppen