24 timmars öppet köp

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av stewigriffin, 29 Mars 2012.

  1. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Senast när jag köpte en biljett ex-Europa över telefon påpekade jag att SK har 24 timmars öppet köp och det är ganska smidigt när man måste boka, redovisa och få godkänt med datum osv. AF/KL agenten kontrade dock med att AF/KL likaså de flesta EU baserade bolag har också samma förmån.
    Här kanske är något till vår företagsrepresentant att hjälpa oss att reda ut om vi verkligen har rätt om 24 timmar.
     
  2. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    24-timmarsregeln är suverän ! Bokade nu efter midnatt en weekendresa för familjen.
    (SAS måste verkligen göra något åt sin IT-plattform SNARAST - det kan inte vara
    rimligt att det skall ta ett par timmar och otaliga försök för att göra en t/r-bokning till
    London för en familj !?). Ringde EBG vid 22-tiden men de kunde inte ens se det
    erbjudande (Business Special) som jag försökte boka.
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Japp, jag kan bara hålla med Kricka. Jag har använt 24h regeln hos SAS ett par gånger. Dels har jag lyckats boka fel någon gång och upptäckt det precis efteråt och någon gång har mötet blivit inställt strax efter bokning.
     
  4. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    De flesta flygbolag tycks erbjuda det, eller tjaa iaf Lufthansa Gruppen. Dock är det en tjänst som de inte väljer att marknadsföra.

    Kan man förresten boka en biljett på 24H regeln, checka in, passera säkerhetskontroll, och sen boka av och få återbetalning om allt sker inom 24h. Eller räknas biljetten som förbrukad när man passerat security? Tänker mest på Economy biljetter.
     
  5. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Väldigt intressant fråga, hoppas svaret är att fram tills att boardingen är öppnat det går att boka av. Men det är hejvilt spekulation av mig förstås.
     
  6. Det här är väl något redaktionen borde reda ut genom att kontakta flygbolagen?
     
  7. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Mmm, vilken av dessa 2 frågor syftar du på?

    1. Erbjuder AF/KL möjlighet att boka av en betald/bokad biljett(man kan välja betala via telefon då har man 24 timmar på sig) inom 24 timmar med full återbetalning?

    2. När räknas en biljett vara förbrukad, vid check-in eller vid boarding?
     
  8. Air France/KLM

    Air France/KLM Företagsrepresentant

    Ort:
    Älvsjö
    Hej på er! KOllar vad som gäller exakt och återkommer även när det gäller detta!!



     
  9. Air France/KLM

    Air France/KLM Företagsrepresentant

    Ort:
    Älvsjö
    Hej!

    1. 24 timmarsregel gäller också hos oss. Vad vi dessutom erbjuder är en s.k TTT option, Time To Think. Enkelt förklarat så betyder det att du kan köpa dig tid att "sova på saken". Du betalar mellan 10-15 EUR beroende på sträcka för att avvakta upp till 14 dagar med att bestämma dig. Om du mot förmodan väljer att inte köpa resan så får man inte sin TTT avgift återbetalad. Alla detaljer kring detta finns på våra resp hemsidor.

    2. En biljetts "förbrukningstid" har ju att göra med de villkor som ligger i botten av biljetten. Om du köper en helt låst biljett så är det ju i samma sekund som den betalas som den är "förbrukad" om du inte kan resa. Då spelar ju varken check in eller boardning någon roll. Men låt oss säga att du har en fullt flexibel biljett, sitter redan ombord vårt flygplan och får ett besked/själv drabbas av akut sjukdom eller annat som gör att du helt enkelt inte kan resa, då kan du gå av planet (off load på både dig och baggaget) och vi hjälper dig med att hitta ett annat alternativ. Jag tror att alla förstår att detta inte händer särskilt ofta. Men, som sagt, biljettens regelverk styr och får alltså bedömas från fall till fall.
    Hälsningar Karin




     
  10. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Karin,

    vad gäller (1), så har jag aldrig sett mer än 24h. Beror det på att jag bokar så pass sent innan avgång?

    Dessutom verkar möjligheten försvinna nära avgång, vilket är synd. Ibland måste man vänta på att chefen ska landa och kunna godkänna en viss resa och det har hänt att biljetten då är borta... Å andra sida är det ju ett mindre problem ifall man har 24h öppet köp.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×