Trycket är väl störst mot bakändan av flygkroppen pga rörelseenergin vill jag minnas att jag lärt mig.
Det tror jag inte riktigt på. Möjligen kan det uppstå ett undertryck precis bakom flygplanskroppen som ökar tryckskilnaden just där, men annars lär trycket vara lika högt i hela kabinen.
Om vi idealiserar lite, så kan man ju se flygplanet som en sluten, ihålig, cylinder. Vid acceleration kommer trögheten i den inre materian (luft) att åstadkomma ett marginellt högre tryck på cylinderns bakre del. Men så fort accelerationen upphör, kommer både cylindern och dess innehåll att röra sig med konstant hastighet och därmed kommer inte innehållet att påverka någon del av cylindern mer eller mindre.
I den verkliga världen finns ju dock friktion, som gör att planet vill sakta in. Detta är dock inget problem eftersom friktionen i detta fall bara verkar på ytterhöljet av planet, inte på luften inuti. Om man tittar på systemet med själva flygplanskroppen som referenspunkt, så tycker iaf jag att att man inser rätt enkelt att luften i själva planet står helt stilla.
Nu var det lite för länge sedan jag pysslade med fysik, men jag tror att min förklaring i det stora hela är korrekt. Folk som har bättre koll får gärna förklara i mer ingående detalj.