Senaste nytt

21 flygmysterier avslöjade

Nemo

Medlem
Nr 8. Att 100% syrgas skulle vara dödligt. Varför finns det då oxygen bars i London? Eller lite här och var över världen? Eller varför ger man då 100% syrgas till patienter?
 

Roger J

Medlem
Att andas 100% syrgas kan väl bli toxiskt (minns något om att syremolekyler kan omvandlas till fria radikaler). Men i praktoken överstiger vinsten med behandling vid kortvarigt bruk. Till exempel vid behandling av dykarsjuka. Mina kunskaper är dock gravt ringrostiga inom detta.
 

agehall

Medlem
Trycket är väl störst mot bakändan av flygkroppen pga rörelseenergin vill jag minnas att jag lärt mig.

Det tror jag inte riktigt på. Möjligen kan det uppstå ett undertryck precis bakom flygplanskroppen som ökar tryckskilnaden just där, men annars lär trycket vara lika högt i hela kabinen.

Om vi idealiserar lite, så kan man ju se flygplanet som en sluten, ihålig, cylinder. Vid acceleration kommer trögheten i den inre materian (luft) att åstadkomma ett marginellt högre tryck på cylinderns bakre del. Men så fort accelerationen upphör, kommer både cylindern och dess innehåll att röra sig med konstant hastighet och därmed kommer inte innehållet att påverka någon del av cylindern mer eller mindre.

I den verkliga världen finns ju dock friktion, som gör att planet vill sakta in. Detta är dock inget problem eftersom friktionen i detta fall bara verkar på ytterhöljet av planet, inte på luften inuti. Om man tittar på systemet med själva flygplanskroppen som referenspunkt, så tycker iaf jag att att man inser rätt enkelt att luften i själva planet står helt stilla.

Nu var det lite för länge sedan jag pysslade med fysik, men jag tror att min förklaring i det stora hela är korrekt. Folk som har bättre koll får gärna förklara i mer ingående detalj.
 

JonW

Medlem
Det tror jag inte riktigt på. Möjligen kan det uppstå ett undertryck precis bakom flygplanskroppen som ökar tryckskilnaden just där, men annars lär trycket vara lika högt i hela kabinen.
Då kan jag nog bara rekommendera att du studerar dokumentären om JAL 123. Men den kanske är helt fel ute, vad vet väl jag...
 

taxvalp

Medlem
Att andas ren syrgas kan vara farligt eftersom det är koncentrationen (eller rättare sagt partialtrycket) av koldioxid som styr andningsdriven. Att ge en medvetandesänkt person syrgas utan rätt övervakning och utrustning kan alltså vara livsfarligt. Har man dessutom exempelvis KOL vilket inte är helt ovanligt hos äldre, kan man bli medvetandesänkt av några enstaka liter extra syrgas per minut på en grimma eller mask. I praktiken är alltså syrgas ett läkemedel som man inte ska laborera med utan att ha koll på vad man gör.
 

nilsson

Medlem
Sedan är syrgas extremt brandfarligt, så det är inget man vill flyga omkring i trycktankar eller pumpa in i kabinen om man kan slippa.
 

Nemo

Medlem
Myt Nr 8. "100 procentigt syre skulle faktiskt döda dig." FEL.
Att andas ren syrgas kan vara farligt eftersom det är koncentrationen (eller rättare sagt partialtrycket) av koldioxid som styr andningsdriven. Att ge en medvetandesänkt person syrgas utan rätt övervakning och utrustning kan alltså vara livsfarligt. Har man dessutom exempelvis KOL vilket inte är helt ovanligt hos äldre, kan man bli medvetandesänkt av några enstaka liter extra syrgas per minut på en grimma eller mask. I praktiken är alltså syrgas ett läkemedel som man inte ska laborera med utan att ha koll på vad man gör.
En av de första åtgärderna som ambulansen/akuten gör på en medvetslös eller medvetandesänkt patient är att lägga på en syrgasgrimma/mask, just för att syrgas är nyttigt och nödvändigt. Andas du in syrgas påverkar det inte heller utandningsluftens halt av koldioxid, däremot om du har syrgas i övertryck (som i en mask eller grimma) när du ventilerar, och det är då som du måste övervaka patienten. Men syrgas i sig är inte farligt när du inte har det i övertryck, och inte heller farligt i övertryck för i övrigt lungfriska personer. Oavsett vad så är syrgas nödvändigt för alla.
Akut internmedicin - Behandlingsprogram 2012 - Janusinfo
se under Akut omhändertagande B.Breathing-Andning. "Åtgärder: Oxygen med högt flöde till alla påverkade patienter. "
Effect of high flow oxygen on mortality in chronic obstructive pulmonary disease patients in prehospital setting: randomised controlled trial | BMJ
Jämförelse högflöde (8-10 liter/min) syrgas med att ha anpassat flöde beroende på syrgasmättnaden på KOLpatienter.

Sedan är syrgas extremt brandfarligt, så det är inget man vill flyga omkring i trycktankar eller pumpa in i kabinen om man kan slippa.
Varje flygplan har flera syrgasbehållare i tryck ombord till cabin crew (flöde 2 eller 4 liter/min). Sedan har vi de klassiska kriterierna för brand: syre, värme och bränsle. Så det är klart att (de vanliga) bränderna uppstår ju inte utan syrgas. Men jag skulle inte vilja påstå att syrgas är extremt brandfarligt i sig.
Eld - Wikipedia
 
Toppen