Senaste nytt

Lufthansa presenterar nytt Europeiskt lågprisflyg

Palazzi

Medlem
Idag, den 6:e december 2012, har den tyska flygkoncernen Lufthansa presenterat en flygprodukt som enligt bolagets utsago "kommer revolutionera europeisk flygtrafik". Att påstå att produkten är helt ny är att överdriva. I själva verket handlar det om en grundlig omvandling av det redan existerande bolaget Germanwings, som ägs av Lufthansa-gruppen. Foto: Germanwings Namnet, Germanwings, kommer…
 

Jacob

Medlem
Man skulle kunna tänka sig att Basic endast finns att boka via Germanwings själva medan alla biljetter bokade via Lufthansa (eller annan codeshare) bokas som minimum Smart.<br />
<br />
Får man förresten något att äta och dricka med en Smart biljett?
 

erhel

Medlem
<blockquote><strong>Jacob;98530 wrote:</strong> Man skulle kunna tänka sig att Basic endast finns att boka via Germanwings själva medan alla biljetter bokade via Lufthansa (eller annan codeshare) bokas som minimum Smart.<br />
<br />
Får man förresten något att äta och dricka med en Smart biljett?</blockquote>
<br />
Som jag tolkar videon ingår det dryck och snack för Smart.
 

Palazzi

Medlem
Stämmer att det ingår snacks och dricka. Syns på videon, men var inte nämnt i releasen. <br />
<br />
Jag tror på <strong>Jacob</strong>s teori om bokningar; troligen är Basic reserverat för Germanwings hemsida. <br />
<br />
Vet inte om priset med LH-kod blir billigare än innan. Tanken från Lufthansas sida var väl att spara pengar, alltså: Samma priser, mindre kostnader ?:( 23kg baggage, gratis snacks &amp; dricka är iofs inte fy skam :).
 

Fredrik

Medlem
<blockquote><strong>Jacob;98530 wrote:</strong> Man skulle kunna tänka sig att Basic endast finns att boka via Germanwings själva medan alla biljetter bokade via Lufthansa (eller annan codeshare) bokas som minimum Smart.<br />
<br />
Får man förresten något att äta och dricka med en Smart biljett?</blockquote>
<br />
Det här låter som det redan varit om man bokat 4U-flyg på en Lufthansabokning. Åtminstone var det så för mig och jag fick en liten dricka och en macka.
 

Palazzi

Medlem
<blockquote><strong>Fredrik;98539 wrote:</strong> Det här betyder väl också att Lufthansa Regional mer eller mindre försvinner? Flygningarna från HAM tex?</blockquote>
<br />
Ja. Alla flygningar som inte sker från hubbarna i München och Frankfurt kommer skötas av Germanwings.. <br />
<br />
Germanwings kommer inte längre att flyga enkom via Düsseldorf, utan även från t.e.x Hamburg direkt till annan slutdestination.<br />
<br />
Jag vågar inte svara för Augsburg Airways och Air Dolomiti, som mer bör anses som fristående bolag.<br />
<br />
90 flygplan kommer avsättas för Germanwings räkning. Jag har även fått tag i seat-pitchen nu: 32inch (mycket bra för europeisk ekonomiklass)<br />
<br />
Best-fare ger även tillgång till LH Lounger, utan att man har status.
 

erhel

Medlem
Här finns även info på engelska: <a href="http://www.germanwings.com/en/The-new-Germanwings.htm" rel="nofollow">The 'New Germanwings' - About Germanwings</a><br />
<br />
Sen är det lite tvetydligt hur det är med miles på basic. I tabellen på infosidan är det en symbol som förklaras som "fewer miles". Det kanske är fråga om kanske 25 % av smart miles eller liknande.
 

Palazzi

Medlem
Då är det bekräftat, genom en intervju med Businesstraveller.com: " Star Alliance status holders should note that Germanwings is not expected to join the alliance in any form"<br />
<br />
Verkligen synd! Men hur tusan blir det då på alla resor med Lufthansa som opereras av Germanwings? Då måste det väl iaf fungera med loungetillträde? Extra baggage?.. <br />
<br />
Då Germanwings ska ta över nästan allt som är Lufthansa inom Europa kan man ju då inte nyttja sin *A status med LH.
 
Toppen