Senaste nytt

SJ och Amadeus inleder samarbete för smidigare tågbokningar

Jacob

Medlem
SJ och Amadeus har inlett ett samarbete som gör att SJs tåg blir tillgängliga för bokning via Amadeus försäljningskanaler i Sverige och utomlands, exempelvis via resebyråer och onlineresebyråer. Dessutom innebär samarbetet, som fått namnet Amadeus Total Rail, att olika tågbolag knyts samman, att man med smidighet ska kunna resa med tåg ut i Europa på…
 

jurgenb

Medlem
Ja 2012 kan man ju tycka att detta borde varit på plats sedan länge, men statliga gamla järnvägsbolag och moderna system rimmar ju ungefär lika illa som SAS+IT
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>bjornstrom;97375 wrote:</strong> Det låter egentligen självklart men jag gissar att det är oändligt med jobb bakom detta.</blockquote>
Baserat på vad som sades under pressträffen så är det garanterat ett gediget arbete som ligger bakom det nya systemet, ett arbete som förmodligen tagit flera år. <br />
<br />
Svårigheten som tågoperatörerna har är ju också att det saknas en IATA för järnvägen, en central organisation som sätter standards och riktlinjer. Hela den del som flygindustrin haft som bas under decennier ska nu tågindustrin försöka skapa från början.<br />
<br />
<blockquote><strong>jurgenb;97392 wrote:</strong> Ja 2012 kan man ju tycka att detta borde varit på plats sedan länge, men statliga gamla järnvägsbolag och moderna system rimmar ju ungefär lika illa som SAS+IT</blockquote>
Det är nog i sig inget fel på SJs nuvarande system, det är bara inte kompatibelt med övriga reseindustrin och övriga tågbolag. Situationen är nog exakt densamma i Tyskland, Frankrike och Spanien.
 

Dr. Miles

Expert
Ja, systemintegrering är svår.<br />
<br />
T ex både ANA och JAL har fortfarande ett separat bokningssystem för inrikesbokningar. Det var en av stora orsakerna varför medlemmar på derar FFP inte kan boka Japan inrikes bonusresa längre än två månader från dagens datum, medans andra FFPs medlemmar kan boka upp till 11 månader framme i tiden från dagens datum. :eek:
 

jurgenb

Medlem
o det var precis det jag menade med moderna system.. avsaknaden av integrationsmöjligheter med andra system gör att jag inte kallar dom för moderna!
 

lnixon

Medlem
<blockquote><strong>rvarttinen;97475 wrote:</strong> Intresant! Ja, att kunna kombinera tåg- och flygbiljetter ... men, finns det stationskoder á la flygplatskoder?</blockquote>
<br />
Visst! Det finns såväl IATA-koder (<a href="https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IATA-indexed_railway_stations" rel="nofollow">https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IATA-indexed_railway_stations</a>) som trafikplatssignaturer (<a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatssignaturer" rel="nofollow">https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatssignaturer</a>) .
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>rvarttinen;97475 wrote:</strong> Intresant! Ja, att kunna kombinera tåg- och flygbiljetter ... men, finns det stationskoder á la flygplatskoder?</blockquote>
<br />
<blockquote><strong>lnixon;97483 wrote:</strong> Visst! Det finns såväl IATA-koder (<a href="https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IATA-indexed_railway_stations" rel="nofollow">https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IATA-indexed_railway_stations</a>) som trafikplatssignaturer (<a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatssignaturer" rel="nofollow">https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatssignaturer</a>) .</blockquote>
Det finns ett fåtal stationer som fått IATA flygplatskoder, mestadels då de har tåglinjer som i princip räknas som flyglinjer. Sedan har SJ/Trafikverket sedan många decennier tillbaka egna stationskoder, Stockholm Central heter exempelvis CST på tågspråk. Men det är som sagt internt inom Sverige.<br />
<br />
Men i övrigt finns det inga internationella stationskoder, och kör man IATA upplägget med koder med tre bokstäver kommer koderna knappast räcka långt om man tänker att varenda liten håla i Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien ska få en kod och läggas in i ett system, och förhoppningen är förstås att fler tågföretag och länder ska ansluta sig i framtiden. Det rör sig om oändligt med stationer.<br />
<br />
Som sagt, utöver det rent tekniska så har tågindustrin den nackdelen att det inte finns någon vedertagen internationell standard på biljettförsäljning, prisstrukturer, stationskoder, vilka regler som gäller vid missade anslutningar osv. Det är något man kommer behöva jobba fram.
 
Toppen