2 månader utan svar från SAS kundtjänst angående försening med Turkish Airlines

Diskussion i 'Turkish Airlines' startad av Fredah, 27 Juli 2015.

  1. Fredah

    Fredah Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Den 25e Maj skickade jag följande till SAS, efter 2 månader ännu inget svar.

    När vi skulle flyga hem från Antalya (TK2413) via Istanbul till Köpenhamn (TK1785) så blev vi ombokade till en senare flight (TK1787). Detta resulterade i en försening om över 5 timmar samt att vi missade sista tåget från köpenhamn till halmstad. Observera att hela bokningen var gjord i business class (C). Därför fick det bli tåg till Malmö och därefter Taxi till halmstad. Vi förväntar oss någon form av ersättning för denna försening, ersättning kan tas emot både i kontanter och poäng. Bifogar även kvitto på taxiresa.

    Eftersom SAS inte hört av sig så skickade jag ett inlägg på Facebook med hopp om återkoppling.
    (Se bild)

    Vad tycker ni att man kan kräva av SAS? Hur skulle ni gå vidare?

    ps. class C är biljetterad class, medan bokningen är gjord som "Award Business Class" ds.
     

    Bifogade filer:

    • SAS.PNG
      SAS.PNG
      Filstorlek:
      381,3 KB
      Visningar:
      209
  2. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    Alltid tråkigt när det strular till sig... Men är det inte till Turkish Airlines du ska vända dig till eftersom du flög med dem?
     
    agehall gillar detta.
  3. Fredah

    Fredah Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker nog att det är SAS uppgift att lösa detta då första segmentet är Code-Share (SK3402?) och det är dom som har sålt biljetten till mig.
     
  4. Knucket

    Knucket Medlem

    Ort:
    OER
    Land:
    Sverige Sverige
    Man vänder sig till bolaget som orsakat förseningen.
     
    Mikael64, joemume, agehall och 1 annan gillar detta.
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Från SAS allmänna villkor.

    2.3 Code share

    På vissa rutter har vi arrangemang med andra transportörer, som kallas ”code share”. Detta innebär att även om man har en bokning hos oss och har en biljett där vårt namn eller vår flygbolagskod (SK) anges som transportör kan en annan transportör utföra flygningen. I sådana fall kommer vi eller våra auktoriserade ombud att informera dig om vilken transportör som utför flygningen när du gör din bokning. Din avtalspart är den transportör som marknadsfört biljetten, det vill säga den transportör vars flygbolagskod finns på flygkupongen bredvid flygnumret. Trots det ovanstående gäller att vid code share ska alla anspråk som avser kompensation och assistans vid nekad ombordstigning, inställda, kraftigt försenade flyg eller nedgradering baserat på Förordning (EG) 261/2004 lämnas till den transportör som genomför flygningen. Andra ersättningskrav för bevisade skador och kostnader kan inges antingen till den transportör som utför flygningen eller den som marknadsfört biljetten. Vid code share flygningar som utförs av annan operatör med avgång från eller ankomst till en flygplats i USA, gäller det utförande flygbolagets beredskapsplan för förseningar som uppstår på marken, efter ombordstigning. Detaljerad information om dessa beredskapsplaner kan fås från den transportör som utför flygningens hemsida.
     
    ARNBER, Bryant och GOTATH gillar detta.
  6. Fredah

    Fredah Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm, okej får ta kontakt med TK då. Synd bara att SAS inte kunde berättat det för 2månader sedan.
     
    Gus gillar detta.
  7. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Inväntar kommentar från @agehall … Rent generellt så har flygbolaget tyvärr ingen skyldighet att ge ersättning för den missade anslutningen. Har råkat ut för det själv nyligen, väldigt frustrerande men inte mycket man kan göra åt saken. Eventuellt kan du kolla med din reseförsäkring ifall de kan ersätta för missad anslutningsresa.

    Är den bokad som en betald biljett eller bonusresa? På bonusresor gäller inte codeshare, utan man bokar in sig på ordinarie flightnummer, trots att biljetten kan vara utställd av ett annat flygbolag.
     
  8. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om du ska dra något till Turkish Airlines säger jag bara lycka till.... Dom är hopplösa på kundservice.
     
    Jonas C gillar detta.
  9. Aurora

    Aurora Medlem

    Når man kjøper en billett godtar man bestandig at man har lest alle de allmenne vilkår, så dette har de nok sagt til det for mer enn 2 mnd siden (mao i det øyeblikk du kjøpte billetten).
     
  10. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Min fru väntar också på svar från SAS men det är semestertider så det dröjer nog ett tag till..
    Man cancellerade kärran och lät flygplatsen (Swedavia) meddela paxen att man ombokades
    till nästa flyg ett dygn senare. Borde vara solklart EU 261/2004 ?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×