2 flyg med samma flygnummer – räknas som 1 segment?

Diskussion i 'Oneworld' startad av mika, 28 Maj 2016.

1. mika

mika Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag flög nyligen sträckan Washington Roland Reagan – New York JFK – London Heathrow med American Airlines. Jag har flugit samma sträcka flera gånger men denna gång hade båda segment (DCA-JFK och JFK-LHR) samma flygnummer (AA104), fast det är två helt separata flyg med olika plan. Jag krediterade till Finnair Plus och fick bara 1 segment. Tidigare har jag fått 2 segment på samma sträcka, när det inte var samma flygnummer, fast ungefär samma tidtabell. Poäng som jag fick stämmer. Nu spelar det inte något större roll för mig för jag kvalifiserar med poäng, inte segment, men jag är nyfiken att veta om det generellt stämmer att man bara får 1 segment från 2 separata flyg om dom finns på samma flygnummer?

2. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det brukar vara så mig veterligen att set bara räknas som ett segment

3. pep

pep Medlem

Svaret er "Ja". Derfor kan det betale sig at søge at få andet flynummer på det andet segment. F.eks når jeg flyver med Qatar Airways fra Hanoi til Doha skifter jeg til et andet flynummer i Bangkok og optjener et segment mere. Hvis jeg ikke skiftede til et andet fly, ville jeg blot få miles og tierpoints for 1 segment på trods af at der er 2 flyvninger

4. Om det är en och samma dag brukar att räknas som en flygning.
    Vissa flygningar som korsar flera tidzoner och i så fall de räknas fortfarande som en flight. T ex BA15 mellan London - Sydney via Singapore, även om London-Singapore sker dag 1 och Singapore-Sydney sker dag 2.

5. mika

mika Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    OK, bra att veta. Jag måste säga att jag inte ens märkte att allt var på samma flygnummer när jag bokade

6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    American Airlines har tyvärr en hel del sådana rutter, så det gäller att se upp.

7. fly4fun

fly4fun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte bara American Airlines. Gäller även UA och DL som efter alla sammanslagningar har brist på flightnummer och återanvänder samma nummer 2-3 gånger per dag på olika rutter.

8. Även många kinesiska flygbolag har det.

9. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Absolut något att se upp med om man är ute efter segment, det står väl bara för dörren att andra bolag gör liknande så det blir knivigare att få ihop segment... (Sitter i ett regnigt Hong Kong och surar :p )

10. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På American Airlines används detta som sagt flitigt. Jag undrar dock hur de räknar i fallet AA108 som går HNL-LAX-LHR om man åker F första delen och C långa segmentet. Räknas allt som C eller F?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!