Senaste nytt

2-4-1 AMEX till Curacao oktober 2015

Treo

Medlem
Färjetur?
Vadför slags färja skulle det vara?

Enda sättet att ta sig med båt mellan Aruba och Curacao är att chartra en eller hoppa på ett frakt-/kryssningsfartyg.o_O

Insel Air, som nämnts ovan, har Curacao som bas och man kan köpa Flight Pass vilket gör det möjligt att "hoppa runt". Rutter även till Miami och Charlotte i USA, om det underlättar planering/resa.
Vi flög för ett antal år sedan intra-Karibien, inget att klaga på.

Divi Air flyger mellan ABC-öarna i små plan, ingen egen erfarenhet.
 

Roger J

Medlem
...Så om ni vill åka, skulle en möjlig rutt vara ARN-FRA-BOG-PTY-CUR med Lufthansa, Avianca och Copa. Använd United.com och leta runt.. Dock vet jag inte hur detta prissätts av EuroBonus..

Den rutten fungerar inte bra med Eurobonus. Den går att boka, men du passerar Sydamerikazoen (BOG) på väg till Panama i Nordamerikazonen (PTY). Så det blir vääääldigt många poäng för routingen. Sedan är en personlig reflektion att Lufthansa inte är prisvärt för Business-awards eftersom avgifterna blir så dyra i förhållande till vad man får, eller...? (med Lufthansa First börjar det givetvis kännas mer rimligt)
 
Åkte i C med Copa mellan Panama och Santiago. Mycket bra service och otroligt breda och sköna säten. Receive var begränsad men i övrigt otroligt skön stol och mycket fräscht plan.
 

Roger J

Medlem
Åkte i C med Copa mellan Panama och Santiago. Mycket bra service och otroligt breda och sköna säten. Receive var begränsad men i övrigt otroligt skön stol och mycket fräscht plan.
Copa är av egen erfarenhet proffsigare i sin service jämfört med Avianca, väljer alltid Copa istället om det går. Observera att en hel del Avianca-flighter dock sköts av TACA och då är det bättre. Har till exempel varit på 3h+ Avianca-flight i Business utan att få mat (kex och vindruvor enbart).
Sedan ska man ha klart för sig att Business-servicen generellt i Sydamerika (ombord, lounger, check-in) inte är direkt asiatisk...

PS. Copa har två config med olika stolar i Business, kan vara värt att kolla vad man får när man ska boka. På vissa amerikanska destinationer kör de till exempel stolarna med stor pitch och fotstöd och på andra vanliga businessstolar, det är inte så enkelt att det beror på flygtid tyvärr.
 

Traveller

Medlem
Flyg till Miami och ta InselAir därifrån. Ett lokalt bolag som också har god ekonomi. Glöm inte bort att du i Miami måste ta ditt eget bagage mellan dina flygningar så transfer tiden bör vara minst 2,5 timmar för att ditt hjärta inte skall slå snabbt. Är det sol och bad som gäller eller dykning?
 

Traveller

Medlem
Det borde också vara möjligt att flyga till Aruba och ta en kort färjetur över till Curaco därifrån.
Det vanliga är att man flyger med ett lokalt flygbolag mellan öarna Aruba-Bonaire-Curacao och inte med båt. Flygen kostar cirka 1000 kronor och tar mellan öarna inte mer än 20-25 minuter. Som sagt, Insel air eller DiviAir är de bolagen som gäller. Själv tog jag DAE för något år sedan vilket var en hemsk upplevelse med förseningar osv men så var dom ju i Konkurs någon dag senare.
 

kexxcream

Medlem
Jag fortsätter i denna tråd med ambitionen att besöka Aruba/Curacao jul -15. Är nedanstående rutt möjlig med EB/2-4-1?

CPH-FRA-NYC-PTY-AUA
// Destination
AUA-CUR (InselAir?)
CUR-MIA (InselAir?)
MIA-ORD
// Destination
ORD-FRA/MUC-CPH

Frågor:

1. Hur många EB kommer det att behövas för CPH-AUA + ORD-CPH?
2. Vilken är den billigaste award att utnyttja MIA-ORD? OW eller *A? Andra flygbolag (exempelvis Frontier/Jetblue?)
3. Är det möjligt att komma direkt till AUA utan att behöva passera PTY?
4. Om man hittar F på utresan med LH, är det möjligt att boka F med LH på hemvägen från ORD trots 2 veckors regeln? Känns inte troligt, men ställer frågan i vilket fall.
 

Bryant

Medlem
Jag fortsätter i denna tråd med ambitionen att besöka Aruba/Curacao jul -15. Är nedanstående rutt möjlig med EB/2-4-1?

CPH-FRA-NYC-PTY-AUA
// Destination
AUA-CUR (InselAir?)
CUR-MIA (InselAir?)
MIA-ORD
// Destination
ORD-FRA/MUC-CPH

Frågor:

1. Hur många EB kommer det att behövas för CPH-AUA + ORD-CPH?
2. Vilken är den billigaste award att utnyttja MIA-ORD? OW eller *A? Andra flygbolag (exempelvis Frontier/Jetblue?)
3. Är det möjligt att komma direkt till AUA utan att behöva passera PTY?
4. Om man hittar F på utresan med LH, är det möjligt att boka F med LH på hemvägen från ORD trots 2 veckors regeln? Känns inte troligt, men ställer frågan i vilket fall.

1. 140000 i C och 90000 i Y (EB)

2. Kan gå att hitta billiga biljetter och då är det ingen ide att slösa poäng.

3. Ja via NYC, IAH, YYZ, MIA, AMS bla.

4. Endast om du bokar biljetterna som två enkelbiljetter. En T/r får du inte ändra efter utresa.
 

kexxcream

Medlem
1. 140000 i C och 90000 i Y (EB)

2. Kan gå att hitta billiga biljetter och då är det ingen ide att slösa poäng.

3. Ja via NYC, IAH, YYZ, MIA, AMS bla.

4. Endast om du bokar biljetterna som två enkelbiljetter. En T/r får du inte ändra efter utresa.

Tack för snabbt svar, uppskattas. Att boka två enkelbiljetter innebär att man måste betala 60% av t/r + spendera 2x 2-4-1 vilket inte känns som ett bra val.
 
Toppen