Senaste nytt

18 timmar i Bangkok, vad göra?

henrik l

Medlem
Tyvärr tar för många av chaufförerna av de vanliga taxibilarna för stora friheter som t.ex. börjar med att själv bestämma vilken dricks de ska ha när man kommer fram och de ska växla betalningen. Senast tog jag en vanlig taxi in och sen bara Uber resten av resan när jag behövde transport, det blev billigare då, men vet man exakt var man ska och prisläget kanske det går bättre att förhandla med de vanliga taxibilarna.

Tidigare har jag tagit tåget till Phayi Thai Och sedan BTS, alternativt tåg till Makkasan och sedan taxi, kostar typ 25-40 kr. Numera kör jag alltid taxi från BKK till hotellet, vanligtvis i Asoke området, har blivit lite bekväm av mig. Antingen slår dom inte på taxametern och då säger jag 500 till dom och ingen mera diskussion. Eller så kör dom på taxameter och då går resan på ca 300-350 baht, sedan betalar du typ 100 baht i motorvägsavgifter. Det är inte så mycket att bråka om. Däremot ska man vara lite observant senare på kvällen, då tenderar många att inte köra på taxameter om man skall ta sig runt i stan.
 

Erik M

Medlem
13 h i Bangkok för första gången, vad göra?

Jag landar 05.45 och flyger vidare 18.45. Eftersom det är en chans att se loungerna (flyger Business) passar jag på att ta en massage etc innan avgång. Därmed vill jag vara på flygplatsen ca ... 15.00 kanske?

Om vi räknar med att jag kan vara i centrala stan vid 8.00 (rimligt?) och vill tillåta mig en timme för att ta mig ut igen (rimligt?) så har jag med god marginal 6 h på trottoarerna. Mitt främsta mål är att äta frukost och ett par luncher på plaststolar.

Tar jag tåg eller bil? Gissar att det är rätt förstoppade kvarter jag vill till så bil hela vägen är kanske dumt? Vart vill jag åka, tycker ni? Läser så klart guider osv men vill ha era tips.

För övrigt kommer jag kolla in den här kvällsmarknaden när jag passerar Bangkok igen några veckor senare:
ตลาดนัดรถไฟ

Jag lovar att rapportera!
 

JohnnyWilde

Medlem
13 h i Bangkok för första gången, vad göra?

Jag landar 05.45 och flyger vidare 18.45. Eftersom det är en chans att se loungerna (flyger Business) passar jag på att ta en massage etc innan avgång. Därmed vill jag vara på flygplatsen ca ... 15.00 kanske?

Om vi räknar med att jag kan vara i centrala stan vid 8.00 (rimligt?) och vill tillåta mig en timme för att ta mig ut igen (rimligt?) så har jag med god marginal 6 h på trottoarerna. Mitt främsta mål är att äta frukost och ett par luncher på plaststolar.

Tar jag tåg eller bil? Gissar att det är rätt förstoppade kvarter jag vill till så bil hela vägen är kanske dumt? Vart vill jag åka, tycker ni? Läser så klart guider osv men vill ha era tips.

För övrigt kommer jag kolla in den här kvällsmarknaden när jag passerar Bangkok igen några veckor senare:
ตลาดนัดรถไฟ

Jag lovar att rapportera!
Ta tåget till Makkassan och promenera till Baiyoke sky där du åker upp och äter deras hotellfrukost 300 meter upp.
Därefter kan du shoppa lite i de omgivande kvarteren innan du åker till Lumpini eller Benjakiti Park och spatserar runt.
Är du riktigt äventyrlig så tar du en båttur på floden från Sapan Taksin. BTS går dit.
 

Dr. Miles

Expert
Ta tåget till Makkassan och promenera till Baiyoke sky där du åker upp och äter deras hotellfrukost 300 meter upp.
Därefter kan du shoppa lite i de omgivande kvarteren innan du åker till Lumpini eller Benjakiti Park och spatserar runt.
Är du riktigt äventyrlig så tar du en båttur på floden från Sapan Taksin. BTS går dit.
Om man ska till Bayoke Sky, närmaste AirportLink station är Ratchaprarop, inte Makkassan.
 

Erik M

Medlem
Hade egentligen sett fram emot exotisk frukost på gatan men får se hur jag känner mig efter flighterna!

Om vi skär ned samma scenario så att det börjar 4 timmar senare (dvs ingen tid för frukost) är det samma tips då? Med bara typ 2 timmar aktiv tid i stan vill man kanske ha en lite tydligare destination.
 

Dr. Miles

Expert
Hade egentligen sett fram emot exotisk frukost på gatan men får se hur jag känner mig efter flighterna!

Om vi skär ned samma scenario så att det börjar 4 timmar senare (dvs ingen tid för frukost) är det samma tips då? Med bara typ 2 timmar aktiv tid i stan vill man kanske ha en lite tydligare destination.
Det beror på din klädsel och hur mycket bagage (handväska, kabinväska osv) du har med dig.

Go Ang i Pratunam serverar bra Khao Man Gai (ungefär som Hainan Chicken Rice) och de är öppet redan från kl. 06.
Go Ang - Pratunam Chicken Rice Restaurants, Bangkok - Omdömen om restauranger - TripAdvisor

På östra sidan av Ratchaprarop road (nära från Go Ang) finns det många thaimassage (vissa är öppet från kl. 08) så du kan spendera tid där innan andra affärer/restauranger öppnar.
 

Brandten

Medlem
Frukosten på Baiyoke Sky är riktigt bra!

Har själv några timmar i Bangkok snart (landar kl1735 och flyger vidare kl1035) så följer tråden med spänning för mer tips!
 
Toppen