Senaste nytt

17 dagar i Kambodja. Lufthansa & Thai Airways first class

Thornado

Medlem
Om 20 år känns väl "the residence" uråldrigt...

Jo, tänkte samma sak, men var mer som en indikation på det bästa/dyraste man kan boka utan privatjet.
Kanske "The Mansion" där man får hela övervåningen på en A380 till sitt förfogande.

Kommer för övrigt att bli intressant att se hur förstaklassprodukterna kommer att utvecklas under de kommande 20 åren med tanke på att fler och fler bolag tar bort det ur många av sina plan, samtidigt som det kommer en produkt som The Residence...
Så om 20 år kommer vi nog antingen att ha The Mansion eller så kommer alla bolag att vara all-economy.
 

Gus

Medlem
Glömde tillägga att detta var en 30-årspresent till min fru. Man kan ju nästan vara hur givmild som helst när man sitter på många EB-poäng.

Numera vill hon ha en "riktig" present.
Utsökt rapport såhär långt, blir spännande att följa! :)

Extra roligt att läsa eftersom jag gav min fru exakt samma present när hon fyllde 30!
http://www.businessclass.se/forum/threads/frugan-30-år-lufthansa-first-och-shangri-la-muscat.15337/

Höll du det hela som en överraskning eller visste hon vad ni skulle ut på för äventyr?
 

Impendill

Medlem
FRA-HKG
LH 796
F
Plats 2 D&G
A 380

image.jpeg


image.jpeg


När vi steg ombord lämnade Chauffören över vårt handbagage till oss och önskade en trevlig flygning.

Flygvärdinnan tittade snabbt på våra boardingkort och visade oss längst fram i planet på övervåningen. Vi hittade snabbt till våra säten och jag stod en stund och bara tog in första klass kabinen innan jag hade sansat mig tillräckligt för att sätta mig till ro. Innan vi hann blinka tillfrågades vi om vi ville ha champagne. Svaret var :Ja!

image.jpeg


Tror se fyllde på 3 gånger innan take-off. Det var tattinger som serverades.
Vi var 4 i F och väntade en herre till som kom och sen var det boarding completed.

image.jpeg


Personalen kom och presenterade sig och fick oss att känna oss väldigt välkomna och uppskattade. De gjorde sitt absolut bästa under hela flygningen och den var verkligen till en fröjd! Vi varken hann eller behövde be om påfyllning en enda gång under resan, det skedde per automatik. En mycket trevlig dam som hade bott i Göteborg serverade oss och gav oss en otroligt bra upplevelse i Lufthansa first!

image.jpeg


Serveringen började så fort vi kommit upp i luften och vi hade beställt vegetariskt. Med all mat i slängt i oss i FCT innan orkade vi knappt äta upp. Men Caviaren var obligatorisk. Allt var gott men dessvärre lämnade vi mycket. Jag sa först nej till efterrätten men ångrade mig sedan när jag såg vad som bjöds på. Den intog jag sittandes i pyjamas i min säng :)

image.jpeg
image.jpeg


Toaletten var stor och fräsch. De är placerade längst fram i kabinen vid vars en sida av lejdaren. Till skillnad från Thai F som bara har en har Lufthansa två vilket var bra.

image.jpeg


En egen liten garderob med kodlås på fick man också för att hänga in sina kläder i.

image.jpeg


Flighten skulle ta knappa 12 h och vi blev tillfrågade om vi ville bli väckta till frukost vilket vi ville.

Efter att ha ätit och druckit klart var vi redo för att sova. Jag som hade Pyjamas på sedan avgång bad om att få min stol bäddad till en säng. De gjorde det på nolltid och jag la mig sedan till rätta och fällde upp skärmarna för att avgränsa mina grannar. Fällde även upp skärmen mellan mig och min fru för att få sova helt ostört;)

image.jpeg
image.jpeg


Och sova vill jag verkligen understryka att jag gjorde. Det är den hittills skönaste "säng" jag haft ombord i ett plan.

Det var behaglig temperatur i kabinen under hela flygningen och luften kändes bra. När det var dags för frukost blev vi väckta och det var då 1 h 30 min kvar till landning.

Frukosten var god och strax innan landning tackade besättningen för sig och frågade vart vi skulle. Det var som sagt en trevlig besättning och vi talade om att vi var supernöjda med servicen och att vi mer än gärna återkommer:)

När vi steg av planet stod en representant med våra namn på skyltar. De följde oss den långa vägen och ombord på tåget och sedan vidare till Thai Airways first Class lounge.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    58,5 KB · Visningar: 325

Impendill

Medlem
7/6

HKG-BKK
TG 607
F
Plats 3E&F
B 747

I loungen blev vi varmt välkomnade och där tillbringade vi ganska många timmar innan nästa avgång mot Bangkok.

En liten del av loungen var avsedd för första klass passagerare. Vi var ensamma i den delen ganska länge men inpå boarding så dök det upp några fler.

8bd43a3f4d58ef1d788c5018f3a93966.jpg


Utbudet av mat och dryck var begränsat men det fanns ändå något för oss. Blev ett par öl och något glas vin.

26de6c0eacb17eab0eb7e5e0c0b3d4d7.jpg


När vi satt och åt dök en vänlig representant från TG upp och frågade om vi reste på award. Min första tanke var; nej, nu är det säkert något som strular, att vi får åka economy eller något. Han sa att SAS hade glömt att debitera avgifter för Hong Kong som mellanlandning och vi fick därför betala 8 us dollar per person. Helt överkomligt.
Jag räckte över pengarna och han sprang iväg, växlade dem till Hkg dollar och kom sedan tillbaka med växel och kvitto för vårt köp.

Har någon här varit med om det tidigare? Att man fått betala cash på plats?

När han kom tillbaka informerade han att IFE-systemet på min plats inte fungerade och han var osäker på om stolskontrollerna funkade. Han blockade ett annat säte för mig uti fall att. Det visade sig senare fungera. Det enda problemet var att man inte kunde hålla inne knapparna för att justera stolen utan fick trycka igen efter 5 sekunder.

När det var dags för boarding tog vi en kort promenad till gate 15 och lagom tills dess började prio-boarding.

Vi kom ombord och blev som vanligt av Thai hälsade på ett typiskt thailändskt och trevligt vis.

e4a068f2ba447af3ef8c7b2383a7c92d.jpg


Vi intog våra platser och blev genast serverad Dom perignon att dricka.

Det var endast en plats ledig i first och det var min reservplats:)

Flyget avgick 25 min sent och så fort vi kom upp serverade man maten som bestod utav förrätt, huvudrätt och efterrätt. Vi var väldigt trötta efter en lång resa men jag valde ändå att äta alla rätter.

Jag hade valt hummer till huvudrätt men innan dess hade jag valt vegetariskt. Fick därför två samtal från Thai när jag befann mig i FCT om vilken rätt jag ville ha. Svarade hummer. De ringde sen tillbaka och frågade om vad jag ville ha på BKK-PNH eftersom att det säkert satte grillor i huvudet på dem att jag ville ha hummer på en flight och sedan vegetariskt.

f923c52f8fd70cefa81c2b7b56e723ae.jpg


Likaså ombord frågade de om allt blivit rätt när jag valt hummer. Jag svarade ja:)

5979d80219070b08e858ee10bfb1c8f5.jpg


Flighten var ca 2 h 30 min men det serverades ingen caviar dessvärre. Kan iofs första det på så korta flighter.

Vi sov en stund och när det var dags för nedstigning gick man ut från cockpit och informerade om att det var "heavy rain and thunderstorms i Bangkok. Det blev en ganska skakig inflygning men lugnade sig ett par minuter innan vi tog i backen.

Vi var 8 i first och blev serverade och uppassade av 4 väldigt serviceinriktade flygvärdinnor.

71ff3e5e37ecbe5c3da99b76e7fc8e97.jpg


5c8c9c6e87aacae4bc78e228e5d747c8.jpg


När vi hade taxat till gate möttes vi återigen av en kvinna med våra namn och en egen golfbil till first Class lounge. Genom security och vips så var vi där.

Min fru ville ha massage vilket hon också fick. Hon fick till och med en dubbel då jag kunde ge bort min till henne. Den unge herrn som tog emot oss kände igen oss sen i vintras och ordnade med re-acess på morgonen efter då vi skulle flyga vidare i economy till Phnom Pehn.

Vi ankom BKK 22:35 och nästa avgång var 07:55. När first Class loungen stängde 01:00 gick vi till Eva Air's lounge som var öppen till 03:30.
Sen satt vi 1 h 30 min i priority pass loungen mitt emot Evas tills Thai öppnade igen och där gick vi och la oss från 05:00 till 07:00 i vars ett vilorum.

Sedan tog vi oss vidare till Phnom Pehn med en entimmes flight som inte är så mycket att skriva om.
Trevligt och bra.
 
Toppen