Senaste nytt

164.000-poäng: Tips på "billiga" solsemesteröar i Asien?

ucce

Medlem
Ett annat tips från Singapore är att flyga till Kota Kinabalu på Borneo med tex Air Asia. Ingen "paradisö" i sig men det finns massor av småöar utanför + orangutanger och annat att kolla på!
 

mtlmr

Medlem
I wish... Men grannön Koh Rong har några enkla, billiga boenden på ett par fantastiska beacher. Bara man undviker "backpacker"-beachen...

Platsar tyvärr nog inte i kategorin 'billigt' men själv hittade jag 'Song Saa private island' and tycker det kan vara en kandidat för någon eventuell liten framtida lyxigare semester i österled ...
Song Saa Private Island hotel Overview - Koh Rong Islands - Cambodia - Smith hotels

Någon som varit där och kan berätta något om stället?
 

charmkurs

Medlem
Jag vet inte om jag skulle rekommendera Vietnam i slutet av november med tanke på monsunen - och man vet aldrig hur stormarna slår mot kusten där.
Con Dao är förvisso jättefint, och speciellt, men eftersom öns väder inte riktigt följer monsunsäsongern (tja, i vilken grad är dessa förutsägbara nu för tiden?) för till exempel Na Trang.
Under oktober till december brukar Con Dao ha regnsäsong, sen blåser det av bara attan, men är fint några månader för att sedan bli lugnt och riktigt fint från februari ungefär. På Con Dao har Six Senses en anläggning men det finns även andra hyfsade hotell.

Koh Rong kan nog också vara lurigt med tanke på monsunen - annars är det en fantastiskt vacker ö. Minuset är att den har blivit ett av de hippaste stoppen på backpacker-touren, med trist exploatering utan någon som helst tanke på öbor eller miljö som följd. Ändå är den långa, vita sandstranden på västra sidan av ön en av de vackraste som finns. Song Saa ligger på ett par mikroöar precis vid Koh Rong. Jag såg det när det höll på att byggas, och det såg ganska trångt ut - och de vill ha en redig slant för att ta sig till Koh Rong som är den egentliga attraktionen faktiskt. Men vill man bara vistas i sin poolvilla kanske... Men då kan man lika gärna checka in på ett billigare ställe.

För en resa från SIN i slutet av november skulle jag nog satsa på någon av Gili: Gili Meno eller Gili Air - som är lite lugnare än Gili Trawagnan (som blivit ett backpackerresemål). Regnsäsongen börjar i november och det brukar halta lite i början, så det kan vara riktigt fint. Regnigaste månaden i området brukar annars vara januari.

Nu är det ett år sen jag var där, och jag har hört från vänner att det utvecklats en del. Men ändå: Små runda (nåja) öar, kantade av sandstränder med palmer i mitten. Flyg till Bali och ta buss + båt eller flyg till Lombok och buss/båt.
När jag snorklade där såg vi sju karettsködpaddor bara under en dag och fisken var färskare än färsk...
 

smillan

Medlem
@charmkurs tack för svaret, väldigt informativt. Ja, det har faktiskt lutat mot någon av Gili-öarna; ser väldigt fint ut med bra priser på schyssta boenden och "lagom" exploaterat samt relativt enkelt att ta sig dit.
 
Toppen