Senaste nytt

143 passagerare på TG 960 mellan Bangkok och Arlanda

jtq

Medlem
Så sant med pax m.m.

En viktig faktor i detta är väl dock Cargo?
Hur ser beläggningen ut på det?

Kan flyget ta med väldigt mycket mer cargo med mindre pax och kompensera bortfallet av platserna?
Vill minnas att när Thai bytte till 777 på sträckan så annonserades det att x antal kg mera kunde tas med över en 747.

Så jag tror att cargo kommer spela mer och viktigare roll i framtidens flyglinjer?

Lite off topic men en intressant upplevelse med anknytning till cargo...

I somras skulle jag flyga till Bangkok och planet hade ca 1/3 beläggning (min gissning) i ekonomi och vi blev alla seatade i den bakre ekonomikabinen, det var knökfullt till sista plats men helt tomt i mitten- och främre ekonomikabinen samtidigt som jag såg hur de lastade stora trälårar märkta Volvo i lastutrymmet. Efter start fick alla sätta sig där de ville. Enda gången detta hänt mig och då flyger jag ganska ofta med Thai.
 

AABack2ARN

Medlem
@Dr. Miles: Bränsleberäkningen utgår väl från ett fullastat plan? Och det kostar bränsle att flyga bränsle. Så om beläggningen är 40% kan man nog utgå från att man inte behöver tanka lika mycket och då blir det faktiskt ännu lite bättre siffror än vad du får fram. Men sedan beror det så klart på hur mycket cargo som transporteras.

Sedan så är det väl en ultimat lågsäsong just nu för skandinaviska turister (som linjerna till Stockholm, Oslo och Köpenhamn verkar rikta in sig på). Oron i landet har väl inte gjort situationen bättre för just turister. Flög själv hem med Thai men via Zurich häromdagen. Det planet var i stort sett fullt (samma modell som till Stockholm men business i bägge kabinerna). Ströplatser var lediga i ekonomi så visst verkar Thai ha det lite tuffare just här.
 

AABack2ARN

Medlem
Men varför klagas det på låg beläggning? Antar att du kunde lägga dig och sova på en 3-rad när kabinen var så tom :D

Jag lovar att Thais premium economy är betydligt bekvämare än tre säten i ekonomi eftersom det råkar vara normala business-platser med fully flat :)

Edit: Ooops! Jag tolkade det första inlägget som att @011430121 reste i Premium Economy...
 

jtq

Medlem
Men varför klagas det på låg beläggning? Antar att du kunde lägga dig och sova på en 3-rad när kabinen var så tom :D

Vet inte om ditt svar var till mig men jag blir alltid glad när jag får en hel "trea" för sig själv :)

Men å andra sidan skulle jag tycka det var trist om beläggningen blir så låg att linjen försvinner eller biljetterna blir dyrare då jag värdesätter att komma direkt till Bangkok utan byte.
 
Toppen