Senaste nytt

14 dagar i Kalifornien med en 6-åring. Lång rapport med många bilder

Börnen

Medlem
gick 6 åringen 1,6 mil ? bra jobbat
väntar med spänning på disneyrapporter - håller på att göra samma disneyresa med min 6åring där vi nu har asien kvar

Ja det var uppför så det blev inte fullt två mil den här gången :) skämt å sido så är han bra på att gå. I Tokyo gjorde vi två mil under en dag i staden. Han är inte nödvändigtvis snabb men uthållig. Dom orkar mer än vad man tror dom små liven. I stadsmiljö kan man ha en trehjulig kickbike som man kan putta barnet på när det blir trött, tar knappt någon plats i bagaget.
 

samlaren

Medlem
image.jpeg
4 av 6 överfrankerade vykort har nu anlänt till mormoderns stuga i norra Norrland!
 

Lukas S

Medlem
Låter som en riktigt bra resa! Jag har gjort många roadtrips i USA (täckt in alla delstater sen några år tillbaka) och tycker att Kalifornien-Nevada-Arizona är bland de absolut finaste som finns på sommaren. Trots att jag var där nu i sommar och ska iväg igen i höst blir jag väldigt sugen!

Kul att höra om bra EBD-behandling ombord också! Känns som om SAS blivit bättre på det senaste året.

Ett tips är f.ö. att boka en Luxury på Budget.com (US-sidan) och uppgradera med cash på plats till en Signature Series. Då kan man komma över en Cadillac XTS eller Escalade till rätt bra pris. Om man är en lite större familj är dock en Lincoln Navigator att föredra - fantastisk långfärdsbil med mycket mer utrymme för passagerare och bagage än en Escalade.
 
Fin och informativ rapport. Extra roligt när jag halvvägs igenom din rapport i princip kunde förutse vad nästa steg skulle vara, då 4/5 av dina stopp och foton hade kusliga likheter med den resa jag gjorde för två år sedan fast i omvänd riktning.

Death Valley håller jag som vår resas höjdpunkt - termometern stod på 50 och vinden blåste som en hårfön. :)
 

RickardG

Medlem
Mycket bra rapport och tips. Speciellt Yosemite National Park!

Amerikanska barnfamiljer tar ofta med sig bilbarnstolar på flygresan för att slippa hyra extra bilbarnstolar till hyrbilen. Ungefär samma tänk som med GPS.

Har vid två tillfällen sett föräldrar freaka ut på de tunga stolarna och kasta dem omkring sig i frustrationen över att behöva släpa med sig åbäket på resan.
Vi inskaffade en sån här för ett år sedan ungefär: Inflatable child's booster seat by BubbleBum (UK) LtdBubbleBum US
Otroligt smidig att klämma ner i handbagaget och snabbt slänga upp för en Uber eller i hyrbilen.
 

RickardG

Medlem
Väcker liv i en gammal tråd då jag planerar in en liknande resa.

Åkte ni på en dag från Las Vegas och genom Yosemite, och hann dessutom med att stanna ett tag i Death Valley? Jag är inne på en sån dagstur men inser att det är väldigt många timmar i bilen.
 

palmen

Moderator
Väcker liv i en gammal tråd då jag planerar in en liknande resa.

Åkte ni på en dag från Las Vegas och genom Yosemite, och hann dessutom med att stanna ett tag i Death Valley? Jag är inne på en sån dagstur men inser att det är väldigt många timmar i bilen.
Tittade bara lite snabbt på kartan och det där blir nog i längsta laget för vad man orkar med under en dag. Körtid ca 11h utan trafik plus att man ska göra lite stopp och det lär ju bli trafik någon stans på vägen dessutom. Skulle gissa på att man behöver åtminstone 14h om man ska göra detta, starta 6 på morgonen och vara framme runt 20 låter rätt tufft i mina öron.
upload_2018-6-4_9-25-41.png
 

RickardG

Medlem
Jag tolkade @Börnen's inlägg som att de startade i Las Vegas och stannade på kvällen vid Riverside Inn. Det är 2:30 till Badwater Basin, och därifrån till Riverside Inn är det 6:30 om man tar vägen via Tioga. Så 9h bilresa på en dag är definitivt görbart men rätt pressat. Jag tror man behöver lägga på tre timmar till med lite stopp på vägen.
 

Börnen

Medlem
Väcker liv i en gammal tråd då jag planerar in en liknande resa.

Åkte ni på en dag från Las Vegas och genom Yosemite, och hann dessutom med att stanna ett tag i Death Valley? Jag är inne på en sån dagstur men inser att det är väldigt många timmar i bilen.

Yes, letade upp min gamla planering och ser att vi estimerade 70 mil och lite över 8 timmar effektiv körtid. Men vi tog 12-13 timmar på oss. Vill minnas att vi hängde på låset på Walmarts i Las Vegas västra utkanter och köpte vatten, mat och nån ny film till sonen innan vi åkte så vi kan ha lämnad Vegas vid sju på morgonen.

Tittade bara lite snabbt på kartan och det där blir nog i längsta laget för vad man orkar med under en dag. Körtid ca 11h utan trafik plus att man ska göra lite stopp och det lär ju bli trafik någon stans på vägen dessutom. Skulle gissa på att man behöver åtminstone 14h om man ska göra detta, starta 6 på morgonen och vara framme runt 20 låter rätt tufft i mina öron.
Visa bifogad bild 76317

Vi hade ingen trafik att tala om, lite kö till att betala parkavgiften vid Tioga. Vi stannade på flera ställen i Death Valley och fotade, körde några scenic routes mm. Något stopp i Yosemite blev det också även om dom var korta. Vill även minnas att vi hann bada lite i floden när vi checkad in också. Så det var inte mitt i natten när vi kom fram.

Jag tolkade @Börnen's inlägg som att de startade i Las Vegas och stannade på kvällen vid Riverside Inn. Det är 2:30 till Badwater Basin, och därifrån till Riverside Inn är det 6:30 om man tar vägen via Tioga. Så 9h bilresa på en dag är definitivt görbart men rätt pressat. Jag tror man behöver lägga på tre timmar till med lite stopp på vägen.

Det var den längsta etappen på resan. Tur vi har en härdad son som inte behöver kissa var tioende minut. Han har ju flugit 8-11 timmar flera gånger och på våra sommarsemestrar med bil så kör vi alltid minst 60 mil innan första stopp (brukar tanka och äta lunch i Gävle efter att ha lämnat Skellefteå tidig morgon)

Som naturmänniska så kan jag så här i efterhand säga att vi skulle lagt fler dagar i Yosemite. Men transporten Las Vegas -Yosemite finns det ingen anledning att lägga fler dagar på.

Om 16 dagar kör vi "10 dagar i Södra Kalifornen med en 8 åring", rapport kommer nog under sommaren.
 

RickardG

Medlem
Yes, letade upp min gamla planering och ser att vi estimerade 70 mil och lite över 8 timmar effektiv körtid. Men vi tog 12-13 timmar på oss. Vill minnas att vi hängde på låset på Walmarts i Las Vegas västra utkanter och köpte vatten, mat och nån ny film till sonen innan vi åkte så vi kan ha lämnad Vegas vid sju på morgonen.



Vi hade ingen trafik att tala om, lite kö till att betala parkavgiften vid Tioga. Vi stannade på flera ställen i Death Valley och fotade, körde några scenic routes mm. Något stopp i Yosemite blev det också även om dom var korta. Vill även minnas att vi hann bada lite i floden när vi checkad in också. Så det var inte mitt i natten när vi kom fram.



Det var den längsta etappen på resan. Tur vi har en härdad son som inte behöver kissa var tioende minut. Han har ju flugit 8-11 timmar flera gånger och på våra sommarsemestrar med bil så kör vi alltid minst 60 mil innan första stopp (brukar tanka och äta lunch i Gävle efter att ha lämnat Skellefteå tidig morgon)

Som naturmänniska så kan jag så här i efterhand säga att vi skulle lagt fler dagar i Yosemite. Men transporten Las Vegas -Yosemite finns det ingen anledning att lägga fler dagar på.

Om 16 dagar kör vi "10 dagar i Södra Kalifornen med en 8 åring", rapport kommer nog under sommaren.
Våra ungar är väldigt vana med långa bilresor också så jag ser det inte som något större problem, men det är synd om det känns stressigt - låter dock inte som något problem.
 
Toppen