13 h tarmac delay för Etihad - äldre man död

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Paby, 7 Januari 2015.

  1. Paby

    Paby Medlem

    Tarmac delays som låtit fruktansvärda har man läst om (främst innan dom nya reglerna kom till i USA) men det här tar alla priser. Att hålla en flight 13 timmar på tarmac istället för att göra deboarding och sedan flyga iväg är illa nog, att sedan en äldre dör under flygturen gör bara det hela ännu mera tragiskt. Har Etihad kollektivt tappat förståndet?

    Elderly passenger dies on board delayed Etihad flight | The National

    Artiklar i tyska tidningar om att dom har stämningar att vänta.
     
    Last edited: 7 Januari 2015
  2. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Oavsett väder/situation verkar ju detta ytterst ovärdigt.
     
  3. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan du förklara vad Tarmac delays innebär. Begreppet är nytt för mej.
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Tarmac delays innebär i princip att du går ombord på ett plan, jetway dras undan och sedan får du veta att ni kommer att få vänta innan ni får komma iväg. Folk blir mao sittande ombord på ett flygplan som står på marken.
     
    Carl och Alf gillar detta.
  5. Johan_G

    Johan_G Medlem

    Ort:
    NYO
    Land:
    Sverige Sverige
    Man kan ju undra varför det ska vara så himla svårt att låta folk kliva av en stund om det nu står klart att man inte kommer att kunna lyfta inom överskådlig tid.
     
  6. Cost, cost, cost
     
  7. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Det har också att göra med flödeskontroll. Ifall flygplanet är "redo", dvs markpersonal finns med traktor fast och man är redo för push, då kan man anmäla det till CFMU. Har du då en slot kan du skicka ett så kallat "ready-message". Det innebär att om det dyker upp en lucka innan din nuvarande slot kommer du få en bättre tid, men detta går bara att göra om planet faktiskt är redo att röra på sig på kort varsel.

    Det är också därför vissa bolag ibland taxar ut och sen stänger ner på taxivägar, ju närmare banan desto kortare taxitid och desto bättre möjlighet att få en tidigare slot. Jag har sett flygplan sitta vid banan i över 30 minuter i väntan på slot med en kort "ready-tid" inlagd i datorn.
     
    Alf gillar detta.
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade nog faktiskt ringt och polisanmält bolaget för olaga frihetsberövande.
     
    El0 gillar detta.
  9. Jag har inte så stort förtroende på rättsväsende i Abu Dhabi, speciellt när Etihad Airways egs av emirer.
     
    El0 gillar detta.
  10. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Nej, det är förstås ett problem.
     
    Agö gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×