Senaste nytt

11 150 poäng kvar till guld hos SAS - hjälp sökes

Dr. Miles

Expert
Jag antar att du är baserad i Göteborg men glöm inte att nämna varifrån du vill flyga när du frågar om råd. Annars folk kan ge dig fel tips i onödan.


Från Göteborg:
  1. Ca 5.600 SEK inkl. skatter: Göteborg-Stockholm-Hong Kong-Beijing T/R med SAS i SAS Go (T klass) + Air China L klass: 10.700 poäng (250 + 4500 + 600) x 2 = 10.700 poäng

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
  2. Ca 9.600 SEK inkl. skatter: Göteborg-Stockholm-Hong Kong T/R med SAS i SAS Plus (A klass): 15.000 poäng
    [Premium Economy] Sverige-Världen T/R, SAS, från 8.200 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
  3. Ca 9.700 SEK inkl. skatter: Göteborg-Istanbul-Seoul T/R med Turkish Airlines i Economy Comfort class (A klass): 12.800 poäng

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
  4. Ca 9.900 SEK inkl. skatter: Göteborg-Frankfurt-Singapore T/R med Singapore Airlines i Economy class (W klass): 13.800 poäng

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Från Stockholm:

Alla poängintjäning är baserade för EuroBonus Basis medlemmar.

Göteborgalternativ nr. 1 kräver en resa någonstans med SAS T/R.
Det går också att välja vändande plan från Beijing och ta stopover i Hong Kong istället.
 

Impendill

Medlem
Jag antar att du är baserad i Göteborg men glöm inte att nämna varifrån du vill flyga när du frågar om råd. Annars folk kan ge dig fel tips i onödan.

Tack dr.miles. Det spelar ingen roll var i Sverige utresan sker i från.
Ska se om jag kan hitta lämpliga datum och få det att stämma med mitt schema.
 

Silferlood

Medlem
Det går att köpa baspoäng som du säger, kostar 100 000 extrapoäng eller 1000 euro för att få 10 000 baspoäng om jag minns rätt.
Näää, jag skulle göra en Dr.Miles'are istället, mycket roligare :D!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Impendill

Medlem
Lyckades att få ihop tillräckligt med poäng och är numera EBG :)
Min kvalificeringsperiod sträcker sig till 30 April 16 så min fråga är hur länge min guldstatus är giltig? Är det 1 år från dagen man blev uppgraderad?

Sedan undrar jag hur man får tillgång till supporten via mail man kan använda sig utav när man är guld.
Man ska tydligen kunna välja platser utan kostnad om man flyger i GO med SAS? När jag försöker det så kostar de ändå 69 kr/st.

Kan någon förtydliga?

*edit: Det funkar nu att välja platser gratis när jag provar.
 

Tonton

Medlem
Lyckades att få ihop tillräckligt med poäng och är numera EBG :)
Min kvalificeringsperiod sträcker sig till 30 April 16 så min fråga är hur länge min guldstatus är giltig? Är det 1 år från dagen man blev uppgraderad?

Sedan undrar jag hur man får tillgång till supporten via mail man kan använda sig utav när man är guld.
Man ska tydligen kunna välja platser utan kostnad om man flyger i GO med SAS? När jag försöker det så kostar de ändå 69 kr/st.

Kan någon förtydliga?

*edit: Det funkar nu att välja platser gratis när jag provar.

Grattis till EBG! Din status är (om jag har förstås rätt) giltig från och med nu tills 30 April 2017 + 3 månader courtesy. Du har mellan 1 Maj 2016 och 30 April 2017 på dig att återkvalificera dig för EBG

Kort svar: Du har alltså guld fram tills 30 Juli 2017.

Angående plats, vilket jag ser att du har löst men tänkte att det ändå kunde vara värt att nämna: När jag blev EBG så var jag tvungen att kontakta kundtjänst för att kunna välja plats gratis på resor som hade bokats under tiden jag var EBS. Något i bokningarna som behövde ändras.

Tips! - Passa på att ge bort ett EBS-kort innan 30 April! Du kommer få möjligheten att ge bort ett till kort efter det datumet också.
 

Impendill

Medlem
Tack för svaret!
Känns kul att vara EBG. Har sedan tidigare Guld med NZ och TK men eftersom att jag ofta flyger SAS inrikes och inom Europa känns det bra:)

Jag kan ge bort två kort alltså?
Vad menas med courtesy 3 månader?
 

Thornado

Medlem
Vad menas med courtesy 3 månader?

Du behåller din status tre månader efter att din kvalificeringsperiod gått ut.
Jag antar att detta finns framförallt för att hantera situationen med folk som gör sin sista flygning för att återkvalificera sig precis innan perioden tar slut. Eftersom det kan ta ett tag för poängen att hinna registreras så tar detta 3 månader bort risken för att man tillfälligt trillar ner en nivå i systemen trots att man faktiskt har återkvalat.
 

Tonton

Medlem
Jag kan ge bort två kort alltså?

Yes.
Kort 1: Kan ges bort denna perioden (Alltså senast 30 April 2016)
Kort 2. Gäller för nya perioden och kan alltså ges bort från och med 1 Maj 2016.

Väljer du att inte ge bort ett kort innan 30 april så brinner det först kortet inne.

Vad menas med courtesy 3 månader?

Ponera att du inte lyckas återkvalificera dig till EBG, och därför faller ner till EBS efter 30 April 2017. Av ren good will så ger SAS dig EBG-förmånerna under 3 extramånader. Alltså en variant of soft landning. Du kommer dock att ramla ner automatiskt till EBS efter dessa 3 månader eftersom att du inte lyckades återkvalificera dig under din normala intjäningsperiod (1 Maj 2016 - 30 April 2017).

Angående poängintjäning under dessa tre månader så är jag inte helt säker på om du får poäng som EBS eller EBG (baspoäng +25%), så det lämnar jag osagt.

Hoppa det klargör lite :)

Edit: Ser att @Thornado var både snabbare och levererade ett bättre svar. BC at its best!
 
Toppen