Senaste nytt

1000 poäng för €3,93 (endast för boende i Finland)

Ubbe

Medlem
Nej men mer så här "2 kr rabatt per liter drivmedel, gäller bara kunder inom Sverige"

So?
Denna rabatt är synnerligen tvivelaktig och skulle förmodligen inte klara en rättslig prövning om kravet är att de på något sätt har en förbindelse mot Sverige bortsett från för stunden gällande geografisk vistelseplats.
 

Johan1

Medlem
Denna rabatt är synnerligen tvivelaktig och skulle förmodligen inte klara en rättslig prövning om kravet är att de på något sätt har en förbindelse mot Sverige bortsett från för stunden gällande geografisk vistelseplats.

"Den fria rörligheten inom EU gäller alla EU-medborgare. Alla EU-medborgare har rätt att uppehålla sig i ett annat EU-land i tre månader förutsatt att de inte bryter mot lagen. Efter tre månader kan landet kräva att de som har annat medborgarskap registrerar sig och visar att de kan försörja sig ekonomiskt"

Rörlighet har alltså ingenting med köp av varor eller andra tjänster att göra. Vi går vidare

"Förbjudet att könsdiskriminera vid köp av varor och tjänster
EU förbjuder att människor könsdiskrimineras när de köper varor eller tjänster. Till exempel får försäkringsbolag inte bestämma hur stor premien ska vara enbart beroende på om kunden är man eller kvinna."

Ganska självklart, man får inte diskriminera någon om man är man eller kvinna.

Men jag kan inte hitta någonstans att det är förbjudet att exempelvis göra ett erbjudande enligt ovan.

Ett bra exempel är annars åldergränserna på krogarna, vissa har 18 år medans andra har 25 år. Och det är inom lagens råmärken (finns väl diskussioner på en ändring)

Sen har vi även Ladies Night konceptet

"”Ladies night” kan diskriminera

Succékonceptet ”Ladies night” kan vara diskriminerande. Det faktum att bara kvinnor är välkomna till föreställningen har gett upphov till flera anmälningar till DO, diskrimineringsombudsmannen, skriver Sydsvenskan. Tre anmälningar har kommit in under de senaste tre åren, men varje år har ärendet lagts ned."

Så jag tror inte du har rätt.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Är inte diskussionen irrelevant? Det är inte bara finska medborgare som kan skaffa det här erbjudandet, medborgarskap kollas inte. För att kunna boka online måste du dock identifiera dig och för detta måste du ha ett finskt personnummer, vilket inte kräver medborgarskap (jag är svensk medborgare men har fått ett finskt personnummer av magistraten). Har du inte möjlighet att identifiera dig online står det under bokningsprocessen att du är välkommen att ringa för att beställa abonnemanget.

Åter till ämnet så behöver det inte vara att jag postade här som gjorde att det uppmärksammades, jag hade som sagt gjort XX beställningar dagarna innan och det kan ha fått någon lampa att blinka.
 

Gnopps

Medlem
Fick idag en räkning på EUR 13940 (~120000 SEK!) som Sonera ville ha som förskottsbetalning för att aktivera alla mina abonnemang. Det blev ett telefonsamtal till kundtjänst och samtliga är nu uppsagda.
 
Toppen