Senaste nytt

1000 poäng för €3,93 (endast för boende i Finland)

Gnopps

Medlem
SAS finska webshopping har ett toppenerbjudande. Handlar du på Sonera får du 1000 poäng för köp (finns under telefoni). Deras billigaste abonnemang kostar €3,93 i startavgift och därefter €1,90 per månad. Jag har beställt några sådana i veckan och poängen finns redan på pending. Därefter är det bara att avbeställa så behöver man bara betala startavgiften.

För att kunna beställa måste man identifiera sig med Finlands motsvarighet till bankid, så fungerar bara om du har finskt personnummer.
 

Gnopps

Medlem
Åtusan du har rätt. Den försvann snabbt. Jag postade nu på fredag kväll för jag tänkte det skulle ge folk lite tid :) Verkar som mina beställningar tog kål på det, hann inte med tillräckligt själv dock. Mina bankkoder tog slut, å dumma banken skickar bara ut ett tiotal åt gången.
 

Ubbe

Medlem
Får man verkligen skilja ut olika EU medborgare på detta sätt? Tänker på fri rörlighet osv. Vad säger ni lagkunniga??
 

Dr. Miles

Expert
Får man verkligen skilja ut olika EU medborgare på detta sätt? Tänker på fri rörlighet osv. Vad säger ni lagkunniga??
Medborgare från ett EU land som vill bosätta sig till Finland och vill skaffa finskt personnummer, så finns det inga direkta hinder att göra det. Sedan att banken eller affäreren kräver typ Bank ID är helt annan sak väl?
 

Ubbe

Medlem
Medborgare från ett EU land som vill bosätta sig till Finland och vill skaffa finskt personnummer, så finns det inga direkta hinder att göra det. Sedan att banken eller affäreren kräver typ Bank ID är helt annan sak väl?
Nja det är tveksamt. Tänk vidare: fejkat exempel kommer: För att kunna jobba i Sverige krävs att du ska ha ett Bankid av kategori 3 som du kan få om ju haft arbete i > 6 månader hos samma arbetsgivare alternativt blivit rekommenderad av två Svenska medborgare.
Fri rörlighet?? Javisst men ändå inte..
 

Dr. Miles

Expert
Nja det är tveksamt. Tänk vidare: fejkat exempel kommer: För att kunna jobba i Sverige krävs att du ska ha ett Bankid av kategori 3 som du kan få om ju haft arbete i > 6 månader hos samma arbetsgivare alternativt blivit rekommenderad av två Svenska medborgare.
Fri rörlighet?? Javisst men ändå inte..
Men det är ungefär som att ställa krav att kunna svenska språk om man vill ansöka jobb i Sverige.
Det är fortfarande fri rörighet(man kan bo i Sverige om man vill och har råd) men det garanterar inte samma villkor.
 

Ubbe

Medlem
Men det är ungefär som att ställa krav att kunna svenska språk om man vill ansöka jobb i Sverige.
Det är fortfarande fri rörighet(man kan bo i Sverige om man vill och har råd) men det garanterar inte samma villkor.
Nej att kunna ett språk är en fråga om kompetens, däremot kravet på att du skall vara bekännande kristen om du söker jobb hos Svenska kyrkan är tveksamt. Tror dock inte att det ännu är prövat i högre instans.
Bara för att retas lite: Kravet att du skall vara > 176 cm och man gillas inte enligt nuvarande lagstiftning.
 
Last edited:
Toppen