10 timmar i luften med Lufthansa 747-8

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Stockholmer, 5 Oktober 2014.

  1. Stockholmer

    Stockholmer Medlem

    Ort:
    HAM
    Bakgrund

    I april i år ville jag besöka ett nytt hörn i Asien och samtidigt prova på Lufthansas nya business-stol. Från Seoul finns det även finfina flyganslutningar till övriga delar av Asien, vilket jag ett par dagar senare utnyttjade för ett kortare skutt till Japan.

    Betalningen gjordes med 70 000 Miles and More-poäng och 567 euro i flygskatter och andra avgifter i samband med deras Meilenschnäppchen-kampanj. För detta pris ingick även anslutningsflyget från Stockholm på ditresan.


    1 Flyg.JPG

    En vitklädd skönhet med vingar

    Resan från Frankfurt till Sydkoreas huvudstad Seoul gjordes med den 76 meter långa och 68 meter breda D-ABYI (”Potsdam”), som levererades den 29 maj 2013. Detta flygplan har 8 säten i first, 92 i business och 262 i economy. Som kuriosa kan jag nämna att det var det detta plan som Lufthansa målade om till Fanhansa Siegerflieger-livery innan de flög hem de tyska fotbollsvärldsmästarna i somras.


    2 Cockpit.JPG

    En blick in i cockpiten

    Jag hade inte väntat mig att de skulle tillåta mig att ta ett foto in i cockpiten av säkerhetsskäl, så jag blev glad när trotsallt jag fick den möjligheten.


    Ombordstigningen

    Denna flygning var näst intill full i economy men bara ungefär en fjärdedel i business. Hur många som flög first hade jag ingen uppfattning om. När jag såg kön för economy vid gaten var jag glad att jag utan problem kunde gå igenom gaten utan att behöva vänta.


    Starten

    3 Välkomstdrink.JPG

    Jag kommer inte ihåg namnet på bubblet de serverade mig innan avgång, men det kittlade härligt i munnen.

    Flygningen startade med att infotainment-systemet inte kom igång. Därför fick flygbesättningen göra säkerhetsinformationen manuellt.


    Amenity kit

    19 amnety kit.JPG

    Tummen upp för den fina sjösäcken i miniformat


    Menyn

    7 vitvin ditresa.JPG

    Jag smakade på såväl Rieslingen (Geheimrat J) till förrätten som Chardonnayen (Adelaide Hills Gold Label) till huvudrätten. I normala fall så föredrar jag ett Riesling-vin alla dagar i veckan framför en Chardonnay, men här har Lufthansa verkligen hittat en Chardonnay som föll mig i smaken.


    8 rödvin ditresa.JPG

    Jag beställde båda rödvinerna av ren nyfikenhet. Båda (Cru Bourgeois och Paarl Limited Release) var helt okay att dricka.


    9 alla drycker ditresa.JPG

    Lufthansas standardutbud av drycker på långsträckorna i business.


    10 välkomsttext meny ditresa.JPG

    Presentation av kocken som komponerat en större del av menyn på den här resan. Texten beskriver hur kocken, som arbetar i en restaurant i Hamburg, låtit sig inspireras av ett maritimt tema. Jag lyckades trots det uppenbarligen att välja rätter som inte var särskilt maritima.


    11 snacks ditresa.JPG

    Jag vet inte varför, men nötterna som man får på flygen har alltid givit mig ett billigt intryck. Så även denna gång. Precis som tomaterna i matbutiken finns det bra och bättre nötter.

    Efter min allra första resa i business med Lufthansa är jag svag för deras ginger ale från Goldberg. Jag tycker att den smakar helt klart bättre än Schweppes version, även om den också är god. På den här resan är jag säker på att jag tömde hela deras förråd med ginger ale efter att ha beställt min sjätte (!) burk.


    12a Meny ditresa.JPG

    På den här flygningen var dryckerna klart bättre än maten.


    12 förrätt ditresa.JPG

    På ditresan blev jag bara kort tillfrågad vad jag önskade äta. Vanligtvis, och således även på tillbakaresan var de lite mer formella: ”Herr Stockholmer, vad önskar ni att äta?”

    Jag valde den grillade kycklingen med linssallad och tryffelvinägrett

    Tyvärr var kycklingen torr och salladen inspirationslös. Vinägretten gav rätten däremot en extra smakupplevelse i positiv bemärkelse.

    Till det serverades det även en sallad med vitlöksdressing. Vänligt förvarande jag flygvärdinnan som serverade mig att vi kommer spendera ytterligare åtta timmar tillsammans på flyget efter att jag ätit av vitlöksdressingen vilket besvarades med ett leende. Salladen i sig var inget speciellt, lite för uttorkad.

    Varken till förrätten eller till huvudrätten blev jag erbjuden våtservetter. Det löstes med att jag gick och tvättade händerna på toaletten. Överhuvudtaget inget problem. Det är snarare så att jag gläder mig när jag har en legitim anledning att resa på mig under en flygresa som tar nästan ett halvt dygn.


    13 huvudrätt ditresa.JPG

    14 huvudrätt blandad ditresa.JPG

    Bibimbap

    Då flygets slutdestination var Seoul så föll det sig naturligt att de erbjöd en traditionell koreansk rätt. I det här fallet bibimbap. Jag hade aldrig provat den här rätten tidigare, och eftersom jag gärna provar nya maträtter så var jag glad att bli erbjuden något nytt på den här flygningen.

    Bibimbap lagas till av koreanskt ris tillsammans med chilisås som rörs ihop med olika grönsaker, stekt eller rått ägg, kimchi (fermenterad vitkål) och köttfärs (alternativt kyckling eller skaldjur).

    I olika reserapporter om Lufthansas Japan-flygningar så har jag läst att deras sushi-alternativ är så populär att den tar slut på fem röda sekunder i business på ditresan.

    Jag vet inte hur många som valde samma huvudrätt som jag på den här flygningen, men jag såg ingen anledning till rusning. Maten var rätt fadd i smaken, trots chilin. I min kabin fanns det även en koreansk flygvärd som berättade att samma bibimbap serveras i första klass samt att bättre bibimbap serveras i de flesta restauranger i Korea. Hade jag hört ett skrik med en besviken underton från första klass-kabinen under middagsserveringen så hade jag direkt vetat att någon annan också beställt den här rätten.


    15 efterrätt ditresa.JPG

    Dessert

    Getost i aska (ska visst tillföra syra till smaken)

    Bavaria Blu

    Téte de Moine

    och därtill fikonsås och kex

    Personligen är jag svag för (söta) efterrätter. En ostbricka är inte direkt vad jag äter till efterrätt hemma. Däremot uppskattar jag gärna att äta det till efterrätt, och med denna ostbricka har Lufthansa gjort mig nöjd, den var riktig god. Som dryck beställde jag ett gott och passande portvin (Graham’s Late Bottled Vintage port). Portvinet var sött, men inte för sött.


    16 godishare.JPG

    Chokladhare från Lindt.

    Matserveringen påbörjades strax efter att vi nått marschhöjd, och två timmar senare så plockade de in de sista matbrickorna. Helt klart godkänt.


    17 mörkt i kabinen.JPG

    Infotainment-systemet sätter inga världsrekord direkt, men är hela kabinen släckt och tillsammans med ett par bra hörlurar (de som man får låna på flygplanet) så kom i alla fall jag i filmstämning.

    Displayen på 15 tum är klart större än den tidigare skärmen i business.


    18a frukostmeny ditresa.JPG

    18 frukost ditresa.JPG

    Den här frukosten var inget speciell, och inget jag heller skulle rekommendera. Jag blev mätt, men det var knappast någon kulinarisk upplevelse.


    Stolen

    34 egna stolen.JPG

    Min plats var 83 K. Jag ville absolut sitta på övre planet, så långt fram som möjligt och vid fönstret.

    Utfälld är stolen och fotstödet knappt två meter lång. Hårdheten i en säng är ju en smaksak. Själv var jag inte alls imponerad under den här nattflygningen, jag föredrar den gamla modellen. I den kunde jag sova gott när den var utfälld till 3/4 likt en solstol. Förmodligen har jag drabbats av economy extra-syndromet efter alla mina resor i (economy extra) Comfort Class med Turkish Airlines.


    32 benutrymme BC.JPG

    När de nya business-sätena introducerades på Lufthansa så fanns det rätt mycket kritik i olika flygforum på nätet om att fotstödet var för litet och att man kom för nära grannen. Det upplevde jag inte på den här flygningen. Ett ben till vänster och ett ben till höger. Var grannen ska placera sina fötter kunde jag däremot inte lista ut.


    30 BC säten.JPG

    Den här bilden tog jag för att visa att de främre förvaringsutrymmena och luckan till förvaringsutrymmena vid fönstret var öppna vid start upp till marschhöjd trots att ingen satt i sätena och att samtliga luckor har texter där det står att de måste vara stängda vid start och landning. Skulle flyget kraftigt förlora höjd så skulle vattenflaskorna kunna fritt flyga ut kabinen och skada någon person.


    31 främre förvaringsutrymme BC.JPG

    33b utrymme höger övre BC.JPG

    I den övre business-kabinen har man ett generöst utrymme mellan stolen och fönstret. Lådan till höger (under tidningarna) är riktigt stor, här kan man i de flesta fallen förvara sitt handbagage.


    35 strömuttag.JPG

    Europeiska och amerikanska strömuttag, samt USB-anslutning


    36 stolinställningar BC.JPG

    Översikt över de olika stolinställningarna. Inte den tydligaste bilden, men stolen går som bekant från upprätt till vågrätt läge. Däremot saknar jag den härliga massagefunktionen som finns i den gamla business-stolen hos Lufthansa.


    Kabinerna

    20 BC undre kabinen.JPG

    Den främre av de två undre business-kabinerna. Ett steg längre fram ligger first-kabinen.


    21 tidskrifter economy galley bak.JPG

    Tidskrifter i galley i economy-sektionen


    22 economy.JPG

    Economy-klass


    23 trappa upp till övre BC.JPG

    Trappan upp till den övre business-kabinen


    25 korridor till övre BC.JPG

    Korridoren med toalett till business-klass på övre plan


    26 övre BC.JPG

    Den övre business-kabinen


    27 främre toalett övre BC.JPG

    Den främre toaletten i den övre business-kabinen

    Den övre business-kabinen har 3 toaletter till 32 säten.
    Den undre business-kabinen har 4 toaletter till 60 säten.


    28 tidskrifter 1 övre BC.JPG

    Tidskrifter till höger i mitten av den övre business-kabinen


    29 tidskrifter 2 övre BC.JPG

    Tidskrifter till vänster i mitten av den övre business-kabinen


    37 stavfel svensk.jpg

    Efter att jag kommit hem skickade jag ett brev till Lufthansas kundtjänst på tyskt manér och påtalade olika fel under flygresan, bland annat det här språkliga felet ("svensk"). Jag hade hoppats att de skulle kunna läsa mina tankar och ge mig några M&M-poäng i kompensation, men jag fick bara ett brev där de utförligt tackade för feedbacken. Jag märkte att de tagit sig tid att skriva deras svar, och inte hade använt färdiga texter. Med tanke på vad man ibland kan få för standardbrev från flygbolagen så får jag nog se deras brev som tillräcklig kompensation.


    Servicen

    Servicen på den här flygningen var professionell, personlig och avslappnad. Personalen bjöd alltid på ett leende. Med mina egna erfarenheter med Lufthansa och även vad jag läst på de olika flygforumen så har jag förstått att det inte alltid är fallet, så jag blev positivt överraskad på den flygningen.


    Övrigt

    Som wannabe-ingenjör var jag nyfiken på ljudnivån i flygplanet. Mätningen gjordes med en app i min mobiltelefon, så jag såg det hela bara som en kul grej, även om värdet inte reflekterar det riktiga decibelvärdet.

    För att ge en fingervisning om de olika värdena har jag letat fram några allmänna jämförelsevärden:

    60 db normalt samtal

    100 db nattklubbsdisco

    120 db smärtgräns


    64 decibel.jpg

    Flygplanet ståendes på marken



    82 decibel.jpg

    Flygplanet i luften



    86 decibel.jpg

    Högtalarutrop från kapten (maximalt värde 92 db)



    Slutsats

    För priset som jag betalade (miles + pengar) så var resan helt i sin ordning och prisvärd. Hade jag istället betalat för biljetten till ett kampanjpris, exempelvis 2 000 euro, så skulle jag varit missnöjd för vad jag fått för pengarna. Hade min arbetsgivare betalt fullt C-pris (från cirka 2 500 euro) för biljetten så skulle jag bett om byte av flygbolag till nästa gång.
     

    Bifogade filer:

    Jonas Larsson, Elberto, MLE och 35 andra gillar detta.
  2. Resenären

    Resenären Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket trevligt reportage med fina bilder. Jag gillade din bullermätning!
     
  3. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en detaljerad reserapport, här missar man ingen information.
    Åkte denna linje med Lufthansa i fjol, då var det en A340-600
     
  4. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en trevlig rapport. Får helt klart lust att åka med Lufthansa igen!
     
  5. Marcus_R

    Marcus_R Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en riktigt intressant recension!
     
  6. FT99

    FT99 Medlem

    Tack för rapporten och bullermätning!
     
  7. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en detaljerad rapport, en bra beskrivning av produkten (som jag ännu inte testat). Inte på toppen av listan dock när man har dom asiatiska bolagen nära till hands.
     
  8. SAS404

    SAS404 Medlem

    Bra skrivet och fina bilder! :)

    Tänkte lite på din slutsats om kostnaden, vilket flygbolag hade du valt istället och varför?
     
  9. Anfield

    Anfield Medlem

    Trevlig rapport Tackar
     
  10. maba

    maba Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig läsning så här på eftermiddagen, dessutom väldigt fina bilder med allt från cockpit till toaletten :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×