Senaste nytt

10 Nätter på Bali, Hotell?

doc

Medlem
Ja, jag blir också sugen på att åka tillbaka. Drömmer fortfarande om frukost på Conrad Balis Rin...
 

Ozz

Medlem
Detta får bli mitt första inlägg i detta sköna forum som jag med stort nöje upptäckte för ett tag sedan. Vi (min fru & jag) är egentligen "thai-människor" med 2-3 resor till Thailand om året. Men efter 13 års resande dit brukar vi även boka ett annat resmål i kombination med Thailand en gång om året.

Vi besökte Bali och bodde på Conrad i mars 2011 och jag kan instämma med tidigare inlägg att Conrad på Bali är riktigt bra. Jag har förmånen att inneha ett Diamond HHonors kort så boende på Hilton och Conrad innebär alltid en massa uppgraderingar och ett extra varmt välkomnande så även på Bali.

Vi hade bokat hämtning av hotellet på flygplatsen och redan innan tullen stod vår chaufför och väntade på oss. En snabb visumhantering sköttes av honom och efter det orden "follow me", en egen gräddfil förbi tull och ut i den väntande bilen. Kylda handdukar, kallt vatten och en trevlig färd mot Nusa Dua.

Väl på hotellet välkomnades vi av 6 personal som tog hand om bagaget och följde oss ut på balkongen vid baren där managern hälsades oss välkomna med uppgraderat rum, information om att vi hade fri access till afternoon tea, och coctails borta vid sviterna där vi också självklart kunde äta frukost. Ett riktigt bra rum med fruktkorg och choklad free of charge väntade sedan.

Som också nämnts tidigare i tråden så är stranden ganska trist men poolen desto bättre, suverän personal runt poolområdet som servade med kalla handdukar, kylspray och vatten free of charge under dagen. Badhanddukar byttes ut om så önskades och lättare lunchmat serverades med ett leende runt poolen.

Gratis bussar gick med jämna mellanrum till Bali Collection för den shoopingsugne. Där fanns även en hel del restauranger av varierande kvalitet, vi gick dessvärre på två nitlotter där med maten men hittade en spansk restaurant som var riktigt bra näst sista kvällen.

En annan restaurang som absolut inte får missas om man bor på Conrad är resturangskolan (kommer inte ihåg vad den heter) som ligger ca 15 minuters promenad från hotellet (norrut). Riktigt bra inhemsk mat som serveras i en trädgård med köket mitt i restaurangen. Vi tog in hela bordet fullt av inhemska maträtter och det var riktigt bra.

Vi bodde på Conrad i 10 dagar för att sedan flytta till Kuta och Hard rock hotell som verkligen inte kan rekommenderas. Vi kommer inte heller att återvända till Bali för landets skull, i så fall blir det för Condrads skull då vi var magiskt nöjda med vår vistelse där.
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Lastbryggan!
Tack för ditt värdefulla tips. Det är säkert många uppskattar det. :)
 

GillBates

Medlem
Håller med Senator: Ubud är vackert! Jag hade satsat på en kombo Ubud-Nusa Dua. Kommer inte ihåg vilket hotell vi bodde på i Ubud, men i Nusa Dua var det Melia Bali (vilket vi då, för 15 år sedan, tyckte var toppen). Vi bodde även 1 natt i Sanur men där var bara högljutt och jobbigt.
 

Sofia

Medlem
Funderar på Hyatt Sanur samt Manta dive Gili air. Vi har 3döttrar 20 18 13. Alla dyker och de äldsta följer om pappa betalar.......
Jtg: verkar vara liten prisskillnad mellan båt-flyg Bali lombok. Vad är att föredra? Hustru Matsson gillar inte vågor i onödan.

Jag skulle satsa på en kombo av Sanur och Ubud, Sanur för att det är mer chillat än tex galna Kuta och Ubud för att det är så VACKERT! Brukar själv inte bo på Hyatt och dylikt så jag kan inte tipsa om den typen av lyx tyvärr.

Däremot skulle jag vilja tipsa om att dyka med Trawangan Dive istället för Manta Dive på Gili. Villa Ombak lär vara fint och bra att bo på men det finns massor med olika alternativ i olika prisklasser, och som du kanske vet, tar man sig runt på Gili med häst och vagn, mycket charmigt :)
Ett annat Gili-tips är att äta middag på nattmarknaden, kanske inte så tjusigt men fantastiskt god mat och skön stämning bland borden. Och ni behöver inte oroa er för magsjuka eller liknande, har ätit där massor med gånger och aldrig blivit det minsta dålig.

Personligen skulle jag ta en speedboat till Gili, inte för priset (skilladen är inte så himla stor faktiskt, det är billigt med inrikesflyg i Indonesien) men för att resan är otroligt mycket snabbare och smidigare än att flyga. Nya flygplatsen på Lombok ligger väldigt långt ifrån Gili, en bilresa på galna vägar i minst 2 timmar, troligen närmare 3.
Se dock till att ha några dagars marginal vid återresa, särskilt om vädret är dåligt eftersom båtarna då kan ställas in och flygen snabbt blir överbokade.
Jag fick en gång någon annans biljett och flög som Mrs Sarah. Hade vi störtat hade jag varit för evigt försvunnen! ;)

Messa gärna om du vill ha mer tips och info om Bali och Gili
 
Toppen