Senaste nytt

”Mein Berliner Citybreak” – SAS Plus & Air Berlin Economy

Jonas C

Medlem
Trevlig läsning och välskrivet - som vanligt!
Intressant, planerar att åka med en kompis till just Berlin senare i år, när är inte bestämt, men detta ger lite mersmak och tar med dina upplevelser och synpunkter i planeringen ... curywürst ingår i planen, nu blir det till att se om inte vi kan ta oss till 'Mustafa’s Gemüse Kebap' också ...

Tackar! Berlin är definitivt en stad värd ett eller flera besök. Detta var mitt tredje besök och jag siktar nog på ett återbesök nästa år. Mustafa's bör ni besöka om ni står ut med att vänta. Det finns förvisso en bar alldeles bredvid, så man kan passa på att köpa med ett par öl innan man ställer sig :)
 

David

Medlem
Tack för en trevlig rapport. Jag har bokat mig en helg i Berlin i augusti och skall ta med mig en del tips härifrån helt klart!
 
Fin rapport, som vanligt.

Valde bort direktflyg från Oslo till Berlin och bokade istället SK2679 via Arlanda i Plus, endast för att få ta del av Stockholmscrew och eftermiddagsmåltid. Längtar faktiskt.
 

OliT

Medlem
Berlin - särskilt nu - är en helt underbar stad. Jag drar dit på torsdag för en långweekend med en polare. På menyn står spargel i alla dess former (då ju Berlin är sparrisens förlovade land denna tid på året.)
Resan som sådan är en repris på förra årets spargeltripp vi gjorde, då vi bland annat upptäckte guldstället Berliner Stadtkrug, i hörnet av Wrangelstrasse och Manteuffelstrasse i Kreuzberg.

Stor snitzel, en rejäl grabbnäve utsökt vit sparris, hemslagen hollandaise och salzkartoffel för den nätta summan av 8 euro. Kanske ett av mitt livs bästa måltider.
 

Jonas C

Medlem
David englundjesper OliT: Tack för att ni läste. Hoppas att ni får det lika trevligt i Berlin som jag hade! :)

Berlin - särskilt nu - är en helt underbar stad. Jag drar dit på torsdag för en långweekend med en polare. På menyn står spargel i alla dess former (då ju Berlin är sparrisens förlovade land denna tid på året.)
Resan som sådan är en repris på förra årets spargeltripp vi gjorde, då vi bland annat upptäckte guldstället Berliner Stadtkrug, i hörnet av Wrangelstrasse och Manteuffelstrasse i Kreuzberg.

Stor snitzel, en rejäl grabbnäve utsökt vit sparris, hemslagen hollandaise och salzkartoffel för den nätta summan av 8 euro. Kanske ett av mitt livs bästa måltider.

Jag glömde helt och hållet bort att det var sparrissäsong så det känns lite dumt nu på efterhand att jag inte passade på att ta del av tillfället. Skriver dock upp stället på min lista inför nästa besök.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ska ge ett litet tips eftersom det pratas mycket om snabbmat här de sista inläggen :)

Om det gäller Döner eller Currywurst kan ni gå till vilket ställe som helst, det finns ingen som i ett blindtest skulle kunna plocka ut de "omskrivna" ändå. Det viktiga är som vanligt med snabbmatställen, gå bara dit om och när det är mycket folk, dvs lunchtid eller vid arbetsdagens slut (eller i Berlins fall, framåt småtimmarna). Hög omsättning => hög kvalitet.

Annars regerar som sagt Spargel här nu. När det är sparrissäsong kan det vara svårt att få något annat på vissa ställen ;)
 
Tack för en välskriven rapport och dina eleganta triptyker! Ahhh big mistake - enbart Spargel är en anledning att åka till Berlin så här års. Jag har åkt taxi i centrum på första maj och det var ett helsike - avspärrat kors och tvärs!
 
Gillar man öl så är första helgen i augusti att rekommendera, då är det "Internationales Berliner Bierfestival", 3 km på Karl Marx allé blir världens längsta biergarten med ca 340 bryggerier representerade, 2100 ölsorter......

Har varit där 2011 och 2013 och har varit sjukt nöjd båda gångerna!

Internationales Berliner Bierfestival

//Stefan
 

David

Medlem
Gillar man öl så är första helgen i augusti att rekommendera, då är det "Internationales Berliner Bierfestival", 3 km på Karl Marx allé blir världens längsta biergarten med ca 340 bryggerier representerade, 2100 ölsorter......

Har varit där 2011 och 2013 och har varit sjukt nöjd båda gångerna!

Internationales Berliner Bierfestival

//Stefan

Vilken tur att jag är i Berlin 1-4 augusti då. Tack så mycket för tipset!
 
Toppen