Senaste nytt

”Go to gate”

Dock något jag alltid irriterat mig på är när flygbolag skriver en boardingtid, det står "go to gate" och man kommer 10 min efter boardingtiden och ändå får stå 15-20 min och vänta.... Händer ofta på long haul.
 

agehall

Medlem
Dock något jag alltid irriterat mig på är när flygbolag skriver en boardingtid, det står "go to gate" och man kommer 10 min efter boardingtiden och ändå får stå 15-20 min och vänta.... Händer ofta på long haul.

Ja, det är riktigt irriterande. Och det är även irriterande att det inte är standardiserat, dvs på en flygplats kan "go to gate" betyda att det är 30 minuter kvar till boarding och på en annan kan det betyda att boarding inletts.
 
Måste däremot erkänna att jag har förbättrat mina marginaler sedan en gång då jag faktiskt fick köpa en ny biljett. Visst, det var inget roligt då - men jag får väl skriva av den kostnaden på nöjeskontot :cool:
En missad flight varje eller vartannat år är lagom. I annat fall har jag spenderat för mycket tid på flygplatser med att vänta :)
Gäller bara avreseflygplatsen, vid transfer är det trevligt att hänga i loungerna
 

palmen

Moderator
Dock något jag alltid irriterat mig på är när flygbolag skriver en boardingtid, det står "go to gate" och man kommer 10 min efter boardingtiden och ändå får stå 15-20 min och vänta.... Händer ofta på long haul.
Även det omvända har hänt mig, stod att boarding började 14:40. Satt i loungen och började göra mig iordninga tt gå vid ca 14:30, 14:35 har jag gjort ett sista toabesök och lämnar gaten och ser då att det står FINAL CALL, dvs 5 minuter innan boarding skulle börja. Skyndar på till gaten och jag är näst sist, de skulle precis börja ropa efter mig och den andra personen som inte boardat ännu. Jag var ändå vid gate 1 minut innan boarding skulle börja.

Annars gillar jag US Airways system som de hade i Chicago. Det var en klocka som räknade ner hur lång tid det var till boarding. Exakt när det var 0 minuter till boarding så började man att boarda planet. Varför kan det inte vara så överallt så man faktiskt vet när man ska bege sig till gaten?!
 

Gus

Medlem
Hos de flesta flygbolag stänger väl gaten 20 minuter innan avgång? Och detta innebär väl att så länge man infinner sig vid gaten senast 20 minuter innan avgång så är det lugnt?
 

agehall

Medlem
Annars gillar jag US Airways system som de hade i Chicago. Det var en klocka som räknade ner hur lång tid det var till boarding. Exakt när det var 0 minuter till boarding så började man att boarda planet. Varför kan det inte vara så överallt så man faktiskt vet när man ska bege sig till gaten?!

US (och AA?) kör väl det där i hela USA. Det är ett bra sätt att lösa det på tycker jag.

Måste dock säga att jag upplever att X minuter på skärmen är X+Y minuter i verkligheten. Har aldrig kontrollmätt, men är det fler som tycker sig märkt detta?
 

Mike@GOT

Medlem
De flesta meddelandena som finns är ganska självförklarande. Jag arbetar mest med charterflighter, vilket gör att vi anpassar tidpunkten då vi sätter en viss status till vanliga människor, ofta med barn, som inte brukar resa och som i lugn och ro luktar sig igenom hela parfymsortimentet i taxfree:n. Vi (som arbetar) måste tänka på att det hade blivit kaos om vi hade satt go to gate 30 minuter innan avgång och 220 passagerare ska igenom passkontrollen samtidigt. Att ha boarding klar 10 minuter innan avgång hade blivit omöjligt. Värt att tillägga är att i vissa fall styr flygbolagens GOM vilka tider som gäller.

Gate open: personal finns på plats i gaten
Go to gate: gå till gaten
Boarding: ombordstigningen har börjat
Final call: dörren stängs inom fem minuter
Gate closed: dörren stängd

Givetvis kan jag tycka att man på en given reguljärflight på en vardag borde dra ner tiden för go to gate så att den statusen kommer närmare avgång.
Som tur är BC-medlemmarna så pass rutinerade att de själva kan avgöra när det är dags att dricka upp champagnen, ta kavajen och gå iväg till gaten :)
 

trekker

Medlem
Det ar ju olika pa olika flygplatser och olika bolag. Aker man en "pendlar" resa varje vecka lar man sig snabbt nar det ar dags. Nar jag akte MAN - ARN mycket larde jag mig snabbt att sakraste sattet att veta ungefar nar det var dags att lamna loungen var att folja planet som inkom fran ARN - landade det enligt tidtabell sa var det vad som stod pa boardingkortet som gallde, annars var det bara att lag pa x minuter for varje minut det var forsenat. Jag blev dock grundlurad en gang da jag skulle aka MAN-HEL med AY och planet in var kraftigt forsenat, jag satt I lugn och ro I loungen och kollade pa plattan nar de plotligt annonserade final call. Trodde jag missat nagot totalt och sprang som en tok genom hela flygplatsen for att anlanda en gate utan flygplan.... Latt irriterad fragade jag varfor dom annonserat final call och de hanvisade till att alla calls pa MAN T1 ar forprogrammerade.
 

palmen

Moderator
US (och AA?) kör väl det där i hela USA. Det är ett bra sätt att lösa det på tycker jag.

Måste dock säga att jag upplever att X minuter på skärmen är X+Y minuter i verkligheten. Har aldrig kontrollmätt, men är det fler som tycker sig märkt detta?
Jag har bara 1 flygning med US Airways och 0 med American Airlines så har inget att jämföra med.
Den enda flighten jag gjorde så fungerade det i alla fall fläckfritt. Var vid gaten ca 10 minuter innan boarding och tiden räknade ner korrekt hela tiden. Tror att det stod att boarding skulle börja typ 10:20 och klockan räknade ner mot 10:20 och då öppnades sedan boardingen.
 
Toppen