Senaste nytt

Øresundsmetro i 2035

Hachans

Medlem
Kommer aldrig hända.

Med gränskontroller, tullkontroller och liknande så kommer intresset av att resa över sundet inte öka så mycket att det är berättigat att bygga en metro. Vad spelar en restid på 23 minuter för roll när du sen ändå måste vänta på att få komma in i landet?

Och var ska metron sen ta vägen i Malmö? Malmö har inget underlag för att bygga tunnelbana befolkningsmässigt. Det är pengar rakt i sjön.

Dessutom, så är intresset att knyta sig närmare Sverige rejält mycket lägre på danska sidan än den svenska. Ungefär som när bron byggdes. De allra flesta som nyttjar bron är svenskar. Situationen är likadan nu mellan Danmark och Tyskland, som den var när Öresundsbron byggdes mellan Sverige och Danmark. Den ena sidan vill något betydligt mer än den andra.

Nej, bättre att lägga pengarna på annat än en tunnelbana.
 

ulagun

Medlem
Kommer aldrig hända.

Med gränskontroller, tullkontroller och liknande så kommer intresset av att resa över sundet inte öka så mycket att det är berättigat att bygga en metro. Vad spelar en restid på 23 minuter för roll när du sen ändå måste vänta på att få komma in i landet?

Och var ska metron sen ta vägen i Malmö? Malmö har inget underlag för att bygga tunnelbana befolkningsmässigt. Det är pengar rakt i sjön.

Dessutom, så är intresset att knyta sig närmare Sverige rejält mycket lägre på danska sidan än den svenska. Ungefär som när bron byggdes. De allra flesta som nyttjar bron är svenskar. Situationen är likadan nu mellan Danmark och Tyskland, som den var när Öresundsbron byggdes mellan Sverige och Danmark. Den ena sidan vill något betydligt mer än den andra.

Nej, bättre att lägga pengarna på annat än en tunnelbana.

Helt rätt.
Till att börja med att säkerställa att tågen H-borg-Lund-Malmö -Kastrup går och går på tid.
Idag är det ett lotteri med väldigt få vinstchanser.
 

Agö

Medlem
Oerhört fascinerande projekt måste jag säga.

upload_2018-5-29_12-58-53.png


Dessutom, så är intresset att knyta sig närmare Sverige rejält mycket lägre på danska sidan än den svenska. Ungefär som när bron byggdes. De allra flesta som nyttjar bron är svenskar. Situationen är likadan nu mellan Danmark och Tyskland, som den var när Öresundsbron byggdes mellan Sverige och Danmark. Den ena sidan vill något betydligt mer än den andra.
En poäng i detta är nog att Öresundsbron ska kunna utnyttjas av annan spårbunden trafik än persontrafik. Det danska motivet är därför kanske inte primärt att underlätta för passagerare utan att tillse att godståg m.m. kan utnyttja bron i större utsträckning än idag för att på så sätt motivera Fehmarn-Bält. Bron är som den är, dvs. fast, och den enda relevanta frågan är egentligen om bron kommer att vara tillräcklig år 2035. Dansk Statistik räknar med att Köpenhamns kommun (isolerat) växer med 15 % de kommande tio åren. Det är svårt att se hur detta ska kunna hanteras på ett vettigt sätt med redan galet uppdrivna priser på hyresmarknaden osv. Att använda Malmö som reservplan kanske inte är så dumt?

Mvh,

Pendlare (som dock förhoppningsvis aldrig kommer nyttja tunnelbanan mellan Köpenhamn och Malmö)
 

Hachans

Medlem
Oerhört fascinerande projekt måste jag säga.

Visa bifogad bild 76210


En poäng i detta är nog att Öresundsbron ska kunna utnyttjas av annan spårbunden trafik än persontrafik. Det danska motivet är därför kanske inte primärt att underlätta för passagerare utan att tillse att godståg m.m. kan utnyttja bron i större utsträckning än idag för att på så sätt motivera Fehmarn-Bält. Bron är som den är, dvs. fast, och den enda relevanta frågan är egentligen om bron kommer att vara tillräcklig år 2035. Dansk Statistik räknar med att Köpenhamns kommun (isolerat) växer med 15 % de kommande tio åren. Det är svårt att se hur detta ska kunna hanteras på ett vettigt sätt med redan galet uppdrivna priser på hyresmarknaden osv. Att använda Malmö som reservplan kanske inte är så dumt?

Mvh,

Pendlare (som dock förhoppningsvis aldrig kommer nyttja tunnelbanan mellan Köpenhamn och Malmö)

Visst är det, så men man får inte glömma i sammanhanget att Helsingborg-Helsingörförbindelsen också antagligen kommer byggas, och är betydligt mer realistisk än metron. Där kommer antagligen mycket frakttrafik att gå, och den relativt lilla andelen frakt som har Malmö/Sydvästskåne som slutstation kan fortsätta gå över bron.

Jag anser att metron är lite av ett skrytbygge, där man från framförallt Malmös sida hoppas på att det ska ge något. Liksom den där konstiga Malmöringen som de också knåpar på.

Malmö har absolut varit en reservplan för många danskar, men den trenden vände när det visade sig hur lättvindligt det var att införa gränskontroller och hur statsmakten i Stockholm har oerhört liten förståelse för att det pendlar folk över bron som är beroende av att det fungerar bra. När restiderna pushar en timme så tappar man resenärer i en rasande fart. Och där verkar det som att danskarna har bränt sig och nu skyr elden.
 

intuition

Medlem
Visst är det, så men man får inte glömma i sammanhanget att Helsingborg-Helsingörförbindelsen också antagligen kommer byggas, och är betydligt mer realistisk än metron.
...
Problemet med HH-förbindelsen är mångsidigt även om sträckan rent logistiskt har så många fördelar.
Man har skissat på en HH-förbindelse i omkring 170 år och jag vet inte om den är inte närmre ett förverkligande nu än den var på 1800-talet.
 

Agö

Medlem
Visst är det, så men man får inte glömma i sammanhanget att Helsingborg-Helsingörförbindelsen också antagligen kommer byggas, och är betydligt mer realistisk än metron. Där kommer antagligen mycket frakttrafik att gå, och den relativt lilla andelen frakt som har Malmö/Sydvästskåne som slutstation kan fortsätta gå över bron.
Frågan är om det danska intresset för en tågtunnel mellan Helsingborg och Helsingör är lika stort som det svenska intresset? Av det jag läst verkar nuvarande dansk regering endast vara intresserad av bilförbindelse, detta då den danska infrastrukturen för tåg på sträckan Helsingör och söderut är totalt outvecklad. Det kanske har hänt något som jag missat?

Det finns ju ytterligare ett alternativ, haha. Landskronas "Europaspåret".

utredning_illustration_pdf.png


Hem | Europaspåret
 
Visst är det, så men man får inte glömma i sammanhanget att Helsingborg-Helsingörförbindelsen också antagligen kommer byggas, och är betydligt mer realistisk än metron. Där kommer antagligen mycket frakttrafik att gå, och den relativt lilla andelen frakt som har Malmö/Sydvästskåne som slutstation kan fortsätta gå över bron.

Jag anser att metron är lite av ett skrytbygge, där man från framförallt Malmös sida hoppas på att det ska ge något. Liksom den där konstiga Malmöringen som de också knåpar på.

Malmö har absolut varit en reservplan för många danskar, men den trenden vände när det visade sig hur lättvindligt det var att införa gränskontroller och hur statsmakten i Stockholm har oerhört liten förståelse för att det pendlar folk över bron som är beroende av att det fungerar bra. När restiderna pushar en timme så tappar man resenärer i en rasande fart. Och där verkar det som att danskarna har bränt sig och nu skyr elden.

Kanske lite väl förenklad bild kan jag tycka. Som boendes i Malmö (dock ej sundspenslare, om inte Kastrup t/r en gång i veckan räknas) är inte heller jag särskilt förtjust i gränskontrollerna, men det är betydligt bättre nu än för ett år sedan.

Min uppfattning är dessutom att om danskarna inte gillar gränskontrollerna så har de sig själva att skylla. Hade de tagit sin del av ansvaret istället för att gladeligen slussa alla vidare över gränsen så hade kanske inte beslut om gränskontrollerna fattats uppe i Stockholm.

När det var som mest tryck fanns det sovande människor överallt på Malmö C och trots att vi var många som ställde upp som volontärer så räckte det inte till. Lite stöd från danska sidan hade uppskattats då. Det danskarna istället gjorde när Sverige införde kontroller var att man direkt införde egna kontroller vid södra gränsen, så man visade klart och tydligt att man inte ville vara med och ta sitt ansvar.

Även om jag tycker att man nu borde kunna ta bort gränskontrollerna så tror jag inte att Sveriges regering litar på Danmarks dito och därför finns kontrollerna kvar.
 
Toppen