Oerhört fascinerande projekt måste jag säga.
Visa bifogad bild 76210
En poäng i detta är nog att Öresundsbron ska kunna utnyttjas av annan spårbunden trafik än persontrafik. Det danska motivet är därför kanske inte primärt att underlätta för passagerare utan att tillse att godståg m.m. kan utnyttja bron i större utsträckning än idag för att på så sätt motivera Fehmarn-Bält. Bron är som den är, dvs. fast, och den enda relevanta frågan är egentligen om bron kommer att vara tillräcklig år 2035. Dansk Statistik räknar med att Köpenhamns kommun (isolerat) växer med 15 % de kommande tio åren. Det är svårt att se hur detta ska kunna hanteras på ett vettigt sätt med redan galet uppdrivna priser på hyresmarknaden osv. Att använda Malmö som reservplan kanske inte är så dumt?
Mvh,
Pendlare (som dock förhoppningsvis aldrig kommer nyttja tunnelbanan mellan Köpenhamn och Malmö)