Senaste nytt

Övertidsfråga

Kristofer

Medlem
Fr.o.m. den 1 januari 2009 blev det lättare att få F‑skattsedel

Det räcker med att ha endast en eller ett fåtal uppdragsgivare för att uppfylla F‑skattkravet. De nya reglerna innebär också att en företagare som startar sin näringsverksamhet med den tidigare arbetsgivaren som första uppdragsgivare kan bedömas som självständig näringsidkare och därmed tilldelas F-skattsedel. Läs mer om nyheterna från 2009 i pressmeddelande 2008-12-29.

F- och FA-skatt | Skatteverket [NS4 version]
 

Ubbe

Medlem
Kolla historiskt hur mycket din restid respektive övertid varit värd i SEK de senaste 6/12/18 månaderna. Gör en bedömning med din chef hur framtida resmönster kommer se ut och försök därefter få upp grundlönen. ÖVertid/restid är bra för stunden men den är inte pensionsgrundande, därför anser jag att det är bättre att arbeta upp grundlönen än att ha hög övertid. Dessutom, arbetsgivare räknar ofta lönerevisioner i %, då är det också bra att ha så högre grundlön från början. % på %...

Detta är helt klart bästa varianten. Avtala bort övertid och se till att du får en bra fast lön i stället. Sedan avtalar du om ökad mängd semesterdagar beroende på hur mycket du arbetar. Helt OK enl lag. Alla semesterdagar över 25 kan tas ut i pengar enligt semesterlagen...
 
Att få med företaget med säte i Zurich och 3600 anställda på att bli huvudägare i mitt enmansföretag tror jag blir svårt :)

Jag ser också helst att man kollar ett snitt på de senaste 12 månaderna och sedan ger mig det i grundlön. Ska lyfta frågan när detta kommer upp igen. Tror tyvärr att de endast ser de ökade kostnaderna med det förslaget, tjänstepension för min övertid t.ex. och sen tror de att det ska lugna ner sig "någon gång" och då vill de inte behöva betala mig så mycket längre.

Detta blir svårt. Mycket svårt, är jag rädd, men vi får se. Det är ju inte någon annan som kan ta över om jag blir "grounded", och att ge mig en högre grundlön blir garanterat billigare än att anställa en till person.
 

Kristofer

Medlem
Att få med företaget med säte i Zurich och 3600 anställda på att bli huvudägare i mitt enmansföretag tror jag blir svårt :)

Som sagt fullt tillåtet att få en F-skattsedel även om man bara har en kund. Så det finns inget ur den aspekten att vinna på att ta in din nuvarande arbetsgivare som delägare.
 
Toppen