Senaste nytt

Översvämningarna i Bangkok

Dr. Miles

Expert
Min flight flög in från havsidan, så jag såg ingen översvämning från luften.

Det var vatten på många risfält, men det brukar vara väl?
 

Axelzon

Medlem
Ja det är normalt. Min kollega flög in från norr i förrgår och han sa att det var mest vatten överallt.
Hur länge stannar du? Jag har som sagt min flight ut från CPH på söndag, och bara connection (for HKG).
Följer BKK´s hemsida, men hör du något kan du väl lägga in en kommentar. Tack!

/Axelzon
 

Dr. Miles

Expert
Lokala medier raporterar att i vissa område förekommer gult vatten pga smutsvatten kom in i drickvattenssystem.
Myndigheter råder folk att koka vatten före användning ifall man får det från vattenkran.

Förresten, det finns inte så många varor på hyllorna på convenience stores som 7-Eleven, Family Mart etc. Det verkar som de har problem med logistiken.

Jag flyger ifrån Bangkok natten på 31 okt. Jag flyger vidare till Seoul.

Jag kommer att raportera mer senare.
 

EBGGOT

Medlem
Lokala medier raporterar att i vissa område förekommer gult vatten pga smutsvatten kom in i drickvattenssystem.
Myndigheter råder folk att koka vatten före användning ifall man får det från vattenkran.

Förresten, det finns inte så många varor på hyllorna på convenience stores som 7-Eleven, Family Mart etc. Det verkar som de har problem med logistiken.

Jag flyger ifrån Bangkok natten på 31 okt. Jag flyger vidare till Seoul.

Jag kommer att raportera mer senare.

På vilket hotell bor du? Undrar hur det ser ut med hotellen vid chao prayo ( stavning?) floden? Typ sheraton, Hilton, oriental, shangri-la, etc måste ju ha drabbats?!?
 

Dr. Miles

Expert
Jag bor i Prathunam område, så är det ganska långt från Chaopraya.

Kanalbåtarna på Senseb kanalen (vilket går pararellt med Petchaburi road) kör som normalt.
 

Dr. Miles

Expert
Efter åska ock regn igår blev det fint väder idag här i Bangkok.

Jag åker till Chaopraya område idag och raporterar hur det är senare här på tråden.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har varit Silom område idag. Där är det många affärer/företag som har byggt liten mur framför ingången. Kanske det är pga de ligger nära Chaopraya floden än Prathunam område.

Enligt lokal media idag är det högsta tidvattenet i månaden och de skrev att området nära havet vid Chaopraya floden kan drabbas hårt av detta.

Thailändska myndigheter har skaffat extra helgdagar mellan 28-30 okt i år för att folk kan evakurera eller åtgärda något för sina hem.

Men återigen stan ser normalt ut och folk är ute och shoppar eller umgås med sin familje/vänner.
Om det inte fanns sandsäckar/murar framför ingången till byggnader, skulle man inte tro att det är någon översvämning på väg.
 

Dr. Miles

Expert
Senseb kanal. Det ser ganska normalt ut. Båtarna trafikerar som vanligt.
BKK_flood_01.jpg

Under Skytrain station Sapharn Taksin (bortom Silom, vid Chaopraya floden)
BKK_flood_02.jpg
BKK_flood_03.jpg

Chaopraya floden under Taksin bron Ganska nära till farlig vattennivå(märkerad i röda/vita ruter)
BKK_flood_04.jpg

Chaopraya floden
BKK_flood_05.jpg

Thai Farmer Bank i Silom har byggt fördämning framför ingången.
BKK_flood_06.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Thailand har inte varit speciellt handikappsvänlig tidigare, men nu är det ännu svårare för handikappad eller för dem som har dåliga ben.
Det byggs murar/fördämning på många ställe och då behöver man kliva upp och ner dem.
 
Toppen