Överlappande zoner mellan olika bonusprogram

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av jumbooze, 11 Augusti 2014.

  1. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

    Sitter och tittar på planering av en resa och la då märke till (igen) att det skiljer sig mellan de olika programmen vad som räknas som en zon och det kan ibland skapa en "sweet spot", vore trevligt om vi kunde samla dessa så man kan se om det lönar sig att boka bonusresa med andra bolag.
    Man har ju lite slattar här och var.

    Ibland så tjänar man på att använda zon-baserade program och ibland avstånds-baserade program.

    Zon-baserade sweet spots.

    T.ex.

    Flying blue delar in Asien i
    Asia 1 (+East Russia)
    China, South Korea, Japan, East Russia (+Siberia), Mongolia
    Asia 2
    Cambodia, Hong Kong, Indonesia, Laos, Myanmar, Malaysia, Philippines, Singapore, Taiwan, Thailand, Vietnam

    Då kan man åka mellan HKG och Indonesien (t.ex. DPS) för 10.000 blådåremiles enkel resa.
    Jmf med t.ex. EuroBonus Central Asia & Far East Asia -> South East Asia ska ha 30.000 poäng enkel resa.

    Vilka "sweet spot" mellan olika program känner du till?
     
  2. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Hong Kong räknas till Sydostasien i United Mileage Plus, medan det räknas till norra Asien i andra program, ex. Eurobonus...

    Jag kommer att åka till Sydostasien på USDM-award till jul, och inkludera Indien som räknas som just sydostasien där...
     
    jumbooze och Christian R gillar detta.
  3. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Det her er jo et rigtigt sweetspot!
     
    jumbooze gillar detta.
  4. För länge sedan räknades Kazakhstan som Europa i United Mileage Plus (före merger med Continental) och många andra program räknade Kazakhstan som North&Central Asia.

    Indien tillhör i South East Asia zone i US Airways Dividend Miles, men i American Airlines AAdvantage är Indien som Middle East&Indian Subkontinent.
     
    jumbooze gillar detta.
  5. Indien är egen zon i EuroBonus. Väldigt förmånligt med USDM att kunna åka så mycket inom Sydostasien inom en zon, billigt i F :)
     
  6. Khabarovsk (KHV)/Vladivostok (VVO) - Tokyo Narita (NRT) kostar bara 7.500 avios i Economy class och 15.000 avios i Business class per enkelresa. Båda de två städerna ligger i östra Ryssland.

    Både US Airways Dividend Miles och Avianca LifeMiles räknar dessa städer som Europa.
    I Star Alliance flyger Asiana Airlinestill Khabarovsk från Seoul (och även till Yuzhno Sakhalinsk).
    I oneworld flyger S7 Airlinestill Khabarovsk och Vladivostok från både Beijing och Tokyo Narita.
     
  7. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag bara väntar på att SK it ska göra det möjligt att boka awardresor online, det skulle kunna bli hur bra som helst!
     
  8. Har du provat att ringa till deras USA kontor när du bokar bonusresa med SAS EuroBonus poäng?
    Eller måste man ringa till Norden för att kunna boka bonusresor? (Så var fallet för bmi Diamond Club. Man måste ringa till UK)
     
  9. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ibland får man extra bra resor via engelsktalande support, ja men det är inte att jmf med t.ex. united's fina byten i dyrare zon utan kostnad och dyl.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×