Senaste nytt

Överbokningar i EU och i USA

Agö

Medlem
Jag tänker på hur bolagen hanterar detta, inte deras skyldiget.
Det är inte ovanligt att man får en voucher för en kaffe istället.

Även förseningar är ju glasklart och det följs ju inte heller så bra
Får du en voucher för en kaffe när du nekas ombordstigning? Ge gärna exempel på detta inkl bolag.
 

Pho

Medlem
Denied boarding är ju inte endast kopplat till överbokningsproblematiken utan också till ombokningar pga förseningar mm.
De stora bolagen som har feeder trafik kan ju mycket väl behöva "ge" biljetter till någon som kommer med en försenad anslutning. Så om de inte skall kunna använda sig av denied boarding så måste de ju i princip alltid se till att ha tomma säten för att hantera förseningar?!

Åtminstone jag blir glad om jag slipper att sitta och vänta ytterligare en gång efter att första flyget blivit försenat (även om det kanske innebär att någon annan får vänta lite istället ;-)
 

Agö

Medlem
Denied boarding är ju inte endast kopplat till överbokningsproblematiken utan också till ombokningar pga förseningar mm.
De stora bolagen som har feeder trafik kan ju mycket väl behöva "ge" biljetter till någon som kommer med en försenad anslutning. Så om de inte skall kunna använda sig av denied boarding så måste de ju i princip alltid se till att ha tomma säten för att hantera förseningar?!

Åtminstone jag blir glad om jag slipper att sitta och vänta ytterligare en gång efter att första flyget blivit försenat (även om det kanske innebär att någon annan får vänta lite istället ;-)
Precis så. Transfersystemet ger behov av flexibilitet.
 

Rebel

Medlem
Får du en voucher för en kaffe när du nekas ombordstigning? Ge gärna exempel på detta inkl bolag.
Austrian för ca 2 år sen.
Byte i Wien.
Vi kom fram till gaten. Planet kvar men efter att ha ignorerat oss i ca 1 min stänger dom gaten utan att släppa på oss.
Vi fick en kaffe voucher. Tills jag tala med en suppervisor och på peka EU261.

Agö vill du ha flera??
Men vi kommer OT. Min poång är att flygbolagen försäker slingra sig ur EU261 om dom kan. Det håller du kanske med om??.
Därför är den bra om man är bc.se men inte så bra för övriga pax.
 

Agö

Medlem
Austrian för ca 2 år sen.
Byte i Wien.
Vi kom fram till gaten. Planet kvar men efter att ha ignorerat oss i ca 1 min stänger dom gaten utan att släppa på oss.
Vi fick en kaffe voucher. Tills jag tala med en suppervisor och på peka EU261.

Agö vill du ha flera??
Men vi kommer OT. Min poång är att flygbolagen försäker slingra sig ur EU261 om dom kan. Det håller du kanske med om??.
Därför är den bra om man är bc.se men inte så bra för övriga pax.
Yes, gärna. Du skrev ju att det inte var ovanligt så ös på med alla dina kaffevoucherupplevelser.

Jag känner väl till hur företagen försöker slingra sig och är den första att kritisera det: Detta avser dock förseningar och inställda flyg där företagen har något de kan skylla på till skillnad från nekad ombordstigning som alltid är helt uppenbart.
 

jacoph

Medlem
Austrian för ca 2 år sen.
Byte i Wien.
Vi kom fram till gaten. Planet kvar men efter att ha ignorerat oss i ca 1 min stänger dom gaten utan att släppa på oss.
Vi fick en kaffe voucher. Tills jag tala med en suppervisor och på peka EU261.

Agö vill du ha flera??
Men vi kommer OT. Min poång är att flygbolagen försäker slingra sig ur EU261 om dom kan. Det håller du kanske med om??.
Därför är den bra om man är bc.se men inte så bra för övriga pax.
I detta fall verkar det ju varit fallet med sen connection snarare än att flyget varit överbokat också? :)
 

Rebel

Medlem
I detta fall verkar det ju varit fallet med sen connection snarare än att flyget varit överbokat också? :)
Nej då planet var kvar vid gaten med dörrarn öppna, stängning av gate var attt dra ett snöre vid gaten när vid stod där. Men en annan story

Det skulle vara mitt antagande också men vår käre @Rebel säger ju att det var IDB.

Eu261 styr ju båda så varför skulle regler fungera vid den ena men inte den andra. Det är ju tydligen bara jag som har blivit neka en EU 261 claim. Eller vad säger Agö kan det finnas någon annan??
 

Agö

Medlem
Eu261 styr ju båda så varför skulle regler fungera vid den ena men inte den andra. Det är ju tydligen bara jag som har blivit neka en EU 261 claim. Eller vad säger Agö kan det finnas någon annan??
Jag har ju berättat för dig vad skillnaden är mellan IDB och försening/inställt flyg flera gånger nu men vi kan ta det igen.

1. IDB - finns inga omständigheter som kan leda till annat än ersättning. Flygbolaget är därtill skyldigt att omgående ersätta passageraren. Läs artikel 4.3 i 261/2004.

2. Försening/ersättning - det finns omständigheter som kan leda till att flygbolaget kan slippa behöva ersätta passageraren. I vilket fall som helst finns ingen skyldighet att omgående ersätta passageraren utan det är upp till passageraren att söka ersättning.

3. Detta är alltså en väsentlig skillnad i hur regelverket tillämpas på IDB kontra andra typer av problem som kan föranleda ekonomisk ersättning.

Kan du inte lista övriga ärenden du haft när du blivit nekad ombordstigning och fått en kaffevoucher?
 

Rebel

Medlem
Jag har ju berättat för dig vad skillnaden är mellan IDB och försening/inställt flyg flera gånger nu men vi kan ta det igen.

1. IDB - finns inga omständigheter som kan leda till annat än ersättning. Flygbolaget är därtill skyldigt att omgående ersätta passageraren. Läs artikel 4.3 i 261/2004.

2. Försening/ersättning - det finns omständigheter som kan leda till att flygbolaget kan slippa behöva ersätta passageraren. I vilket fall som helst finns ingen skyldighet att omgående ersätta passageraren utan det är upp till passageraren att söka ersättning.

3. Detta är alltså en väsentlig skillnad i hur regelverket tillämpas på IDB kontra andra typer av problem som kan föranleda ekonomisk ersättning.
Nja nu är du ganska OT här ursprunget var hur man ska lösa överbokningar. Du sa att EU261 är bra för att reglera detta.
Det håller jag inte med om då flygbolag gör det mesta för att undvika att betala ersättningar, oavsett anledning.

Detbär då bättre att förbjuda flygbolagen att överboka än att försöka att reglera som tex med EU261, som vi har sett fungerar dåligt då flygbolagen försöker slingra sig för att slippa betala. Så är vi tillbaka i det som tråden handlar om
 
Toppen