Senaste nytt

Överbokningar i EU och i USA

jacoph

Medlem
Med anledning av incidenten på United-flyget började jag undra lite över överbokningar i EU och USA. Min bild är att detta sker betydligt oftare i USA än här i Europa.

Vad beror detta på? Bättre statistik och system? Mindre riskbenägenhet gentemot passagerare? Mindre no-shows generellt?
 

mha321

Medlem
261/204 tror jag har en hel del med det att göra. Den är väl betydligt hårdare mot bolagen än vad DOTs regler är i USA, vad jag förstått (men jag är långt ifrån expert på reglerna i USA).
 

gdaily

Medlem
Jänkarbolagen har ju också en tradition av stand-by för tidigare flyg. Europeiska bolag verkar vara anala på att du flyger med den kärra du bokat, även om en tidigare kärra har många tomma platser och den senare är proppfull... man räknar alltså med i USA att det kommer vara mer spelrum då resenärer kanske tar ett tidigare flyg etc.
 

Agö

Medlem
Det borde egentligen inte alls vara tillåtet för flygbolagen att överboka av ekonomiska skäl.
Varför inte? Finns ju massa goda skäl i form av effektivt resursutnyttjande, ökad försäljning (som ev kan leda till lägre priser för konsumenterna), möjligheter för konsumenter att boka även "överbokade" flighter osv. Det finns med andra ord goda samhällsekonomiska skäl för att tillåta överbokning.

Vad som däremot krävs är ett system som det man har inom EU i händelse av att en flight som är överbokad även visar sig vara överbokad när det är dags att lämna gate. Då ska det kosta för bolaget. Fullt rimligt.
 

igelkotten

Medlem
Varför inte? Finns ju massa goda skäl i form av effektivt resursutnyttjande, ökad försäljning (som ev kan leda till lägre priser för konsumenterna), möjligheter för konsumenter att boka även "överbokade" flighter osv. Det finns med andra ord goda samhällsekonomiska skäl för att tillåta överbokning.

Vad som däremot krävs är ett system som det man har inom EU i händelse av att en flight som är överbokad även visar sig vara överbokad när det är dags att lämna gate. Då ska det kosta för bolaget. Fullt rimligt.

Tycker ofta att de ersättningar som amerikanska flygbolag erbjuder är ganska lika de som EU-reglerna anger... Borde ju därför kanske inte vara överdrivet svårt att få till någon sorts reglering... Ur resenärens perspektiv känns dock nuvarande system i USA bäst, eftersom den enskilda individen kan vara frivillig. Det borde ju därför vara i flygbolagens intresse att få till någon sorts reglering som ger de rätt att ensidigt omboka resenärer men då behöva betala en lika stor ersättning som erbjuds nu.
 

Agö

Medlem
Tycker ofta att de ersättningar som amerikanska flygbolag erbjuder är ganska lika de som EU-reglerna anger... Borde ju därför kanske inte vara överdrivet svårt att få till någon sorts reglering... Ur resenärens perspektiv känns dock nuvarande system i USA bäst, eftersom den enskilda individen kan vara frivillig. Det borde ju därför vara i flygbolagens intresse att få till någon sorts reglering som ger de rätt att ensidigt omboka resenärer men då behöva betala en lika stor ersättning som erbjuds nu.
Hur menar du att den enskilde individen inte kan vara frivillig i EU? Det står ju uttryckligen i 261/2004 att flygbolagen måste göra en förfrågan efter frivilliga.
 

jumbooze

Medlem
Jag har själv varit frivilig vid överbokning inom EU så det kan man vara, om man godkänner erbjuden ersättning + ombokning till annan avgång, vart bara att gå tillbaka och ta en ny loungerunda (LHR) ;)
 
Varför inte? Finns ju massa goda skäl i form av effektivt resursutnyttjande, ökad försäljning (som ev kan leda till lägre priser för konsumenterna), möjligheter för konsumenter att boka även "överbokade" flighter osv. Det finns med andra ord goda samhällsekonomiska skäl för att tillåta överbokning.
Finns detta på andra ställen också, eller är det något som är isolerat till flyget? Jag har aldrig varit med om att en restaurang har varit dubbelbokad. Vad skulle du tycka om att beställt bord på the fat duck men sen när du kommer till dörren få höra att de som alltid överbokat och just denna gången fick du inte något bord? Hur är det med konserter, bio, teater och så vidare? Säljer Dramaten fler biljetter än vad det finns platser? Om de inte gör det så borde de ju göra det enligt ditt resonemang ovan.
 
Toppen