Sållar mig till dem som anser hotellen gör fel när de släpper ett rum garanterat med kreditkort. Reglerna säger ju att hotellet får ta betalt för no show.
Ja och flygbolagen säljer icke ombokningsbara biljetter... Jag ser ingen skillnad faktiskt. Om man råkar ut för det, så suger det ju rejält, det är nog alla överens om, men som sagt, flygbranschen gör det och hotellbranschen gör det. Tycker jag att man ska få överboka? Ptjaa, jag förstår att man gör så utifrån ett kommesiellt perspektiv. Jag skulle gjort likadant.
Sen antar jag att du menar att du anser de gör fel rent etiskt, eller menar du att de gör fel rent regelmässigt? För regelmässigt anser jag de inte gör fel. Etiskt, well, om jag är drabbad lär jag hålla med dig, men generellt sett, nej. Jag har själv utnyttjat de förmånliga reglerna med att boka hotellrum som jag sen inte använt. Redan nu på fredag har jag två hotellrum bokade i Paris på olika hotell. Jag har ännu inte bestämt var jag ska bo och eftersom jag kan boka av fram till 18 på fredag, så behöver jag inte bestämma mig än heller. Detta har jag gjort många ggr och jag är inte ensam om det heller, så det är ju svårt för ett hotell att veta om alla bokningar dyker upp eller inte.
Kan ju också lägga till att jag ofta bokar hotellrum om jag kanske ska resa någonstans, sen bokar jag av om det inte blir av. Det kostar ju inget, men ska det påverka inventory hos hotell? Isf lär nog bara förbetalda rates finnas kvar om så är fallet.