Senaste nytt

Överbokning hos Radisson - fick inte bo trots bokning

Thornado

Medlem
Den stora skillnaden jämfört med överbokning hos flygbolag är ju att det (inom EU iaf) finns lagar som reglerar vilka rättigheter man har till kompensation om man drabbas av IDB. I detta fall så verkar det mer vara upp till hotellets godtycke om de känner för att kompensera en på något annat sätt än att fixa ett rum någon annanstans.
 

johhenrik

Medlem
Den stora skillnaden jämfört med överbokning hos flygbolag är ju att det (inom EU iaf) finns lagar som reglerar vilka rättigheter man har till kompensation om man drabbas av IDB. I detta fall så verkar det mer vara upp till hotellets godtycke om de känner för att kompensera en på något annat sätt än att fixa ett rum någon annanstans.

Visst är det så. Det var så illa att EU bestämde sig för att införa regler. Det är ju helt klart mycket mer förekommande inom flyget än hotellbranschen.
 

Thornado

Medlem
Nu är jag tillbaka på hotellet. Uppgraderad till Business Class-rum, så nu får jag ta resten av diskussionen med kundtjänst när jag kommit hem.
 
Om man garanterar rummet med sitt kreditkort så borde dom väl hålla rummet? För mig betyder det att jag kommer efter 18 och förväntar mig ett rum, oavsett om jag kommer kl 19 eller kl 24.

Man tycker det. Men tyvärr är det inte alltid så. Dock är det då hotelets skyldighet att sätta dig i ett likvärdigt eller bättre hotel. (har jag hört av alla dessa managers man pratat med på hotel när detta hänt mig.....ca 10ggr om året)
 

johhenrik

Medlem
Sållar mig till dem som anser hotellen gör fel när de släpper ett rum garanterat med kreditkort. Reglerna säger ju att hotellet får ta betalt för no show.

Ja och flygbolagen säljer icke ombokningsbara biljetter... Jag ser ingen skillnad faktiskt. Om man råkar ut för det, så suger det ju rejält, det är nog alla överens om, men som sagt, flygbranschen gör det och hotellbranschen gör det. Tycker jag att man ska få överboka? Ptjaa, jag förstår att man gör så utifrån ett kommesiellt perspektiv. Jag skulle gjort likadant.

Sen antar jag att du menar att du anser de gör fel rent etiskt, eller menar du att de gör fel rent regelmässigt? För regelmässigt anser jag de inte gör fel. Etiskt, well, om jag är drabbad lär jag hålla med dig, men generellt sett, nej. Jag har själv utnyttjat de förmånliga reglerna med att boka hotellrum som jag sen inte använt. Redan nu på fredag har jag två hotellrum bokade i Paris på olika hotell. Jag har ännu inte bestämt var jag ska bo och eftersom jag kan boka av fram till 18 på fredag, så behöver jag inte bestämma mig än heller. Detta har jag gjort många ggr och jag är inte ensam om det heller, så det är ju svårt för ett hotell att veta om alla bokningar dyker upp eller inte.

Kan ju också lägga till att jag ofta bokar hotellrum om jag kanske ska resa någonstans, sen bokar jag av om det inte blir av. Det kostar ju inget, men ska det påverka inventory hos hotell? Isf lär nog bara förbetalda rates finnas kvar om så är fallet.
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Jo, hotellet tar en risk, för man blockerar för andra som tänkt boka. Och man blockerar långt i förväg. Så det är inte så enkelt som det först ter sig. Min bokning på fredag kan ju göra att nästa som tänkt boka fre-sön inte får ett ledigt rum, då jag blockar fre-lör.
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Sen, full flex eller inte har ju inget med saken att göra, det påverkar ju bara mitt val, inte flygbolagets. Jag kan ju bli denied boarding oavsett bokningsklass. Alltså, man överbokar och gör en chansning. Ibland funkar det och ibland inte. Det gick så långt så EU blandade sig in i det till slut. Säkert för det drabbade en massa kommissionärer som flög. :)
 

johhenrik

Medlem
Visst kan man göra annorlunda, jag säger inget om det. Jag förklarar bara dagens system. Men alternativet är att det alltid kostar för konsumenten. För, min ströbokning förstör ju för den som vill boka en längre tid, om de inte överbokar utan bara säljer exakt inventory. Som hotell vill jag såklart skydda mig mot fragmentering i min inventory och överbokning är enda sättet.

Och nej full flex är inte samma sak. Du kan inte ens jämföra med flygbiljetter, då alla biljetter betalas INNAN tjänsten utförts, men hotellrum som bokas med flex betalas efteråt. Så återigen, risken ligger hos hotellet.
 
Toppen