Jag sommarjobbade på hotell för en massa år sedan och var med om två överbokningssituationer. Det fungerar lite som i flygindustrin där man ibland räknar med att några inte dyker upp/bokar av i sista sekund och därför överbokar man för att försöka slippa ha tomma rum. Blir det överbokning är det troligtvis någon på bokningen/revenue department som räknat fel eller lite för ambitiöst på hur många man tror inte ska komma. Att ange kreditkortsnummer och ankomsttid hjälper nog säkert, men blir det fel så blir det fel. Det kan också vara något som hänt, oplanerat, som gör att något rum av någon anledning inte kan säljas. Något som gått sönder, skadegörelse etc, som är svårt att göra så mycket åt. Ungefär som om en flygstol skulle gått sönder.
Det var naturligtvis inte särskilt skoj de få gånger det hände men när det fanns risk för överbokning fanns alltid en back-up plan där man i förväg hade kollat upp tillgänglighet på andra hotell och ibland lagt en preliminärbokning. Jag vill minnas att de flesta tog det väldigt bra, just för att det var så väl förberett.
Risken att råka ut för detta är nog större desto senare man kommer, av ganska uppenbara skäl, man drar sig så klart in i det sista för att behöva skicka iväg folk. Måste man välja ut någon väljer man nog helst någon där påverkan blir så liten som möjligt, t.ex. någon som bara ska bo en natt och ändå anländer sent och förhoppningsvis inte bryr sig så mycket.