Senaste nytt

Överbokning hos Radisson - fick inte bo trots bokning

Chrille

Medlem
Om man garanterar rummet med sitt kreditkort så borde dom väl hålla rummet? För mig betyder det att jag kommer efter 18 och förväntar mig ett rum, oavsett om jag kommer kl 19 eller kl 24.
 

Thornado

Medlem
Nej, jag hade inte sagt att jag skulle komma sent, men trodde hela poängen med att "garantera" sin bokning med ett kreditkort är att man ska kunna komma även sent på dagen. Men som du säger - man lär sig alltid nåt nytt. :)

Det jag framförallt är nyfiken på är huruvida det verkligen är fullt på Mayfair de dagar jag ska vara här eller inte, trots att det på clubcarlson.com går att boka rum där. Jag inser ju att även där kan det handla om att de vill göra överbokningar, men om det är så att det faktiskt fanns rum där och de ljög om det för att kunna ändra sitt ursprungliga erbjudande för att det skulle vara "för dyrt" att ge mig ett rum där, då är jag irriterad.

Nåväl - hursomhelst så kommer jag ha någonstans att sova under alla nätter här i London, så ingen idé att spendera en massa energi på att gå omkring och vara sur. Ska man vara lite positiv nu också, så var det då iaf en väldigt bra frukost i morse med mycket trevlig och personlig service.
 

johhenrik

Medlem
Om man garanterar rummet med sitt kreditkort så borde dom väl hålla rummet? För mig betyder det att jag kommer efter 18 och förväntar mig ett rum, oavsett om jag kommer kl 19 eller kl 24.

Eftersom hotell överbokar så är det såklart inte så. Finns ingen garanti att man får sitt rum ens om man har angivit att man kommer sent, men det underlättar. Det är ju svårt att veta om en person är sen eller no-show.

Sen kan man ju tycka vad man vill om det hela med överbokning etc, men detta är vad jag har blivit tillsagd. Om det sen efterlevs på alla hotell eller bara på det hotell som GM sa det till mig, vem vet, men jag brukar av vana alltid ange när jag beräknas anlända om det är före 12 eller efter 18.
 

Jacob

Medlem
Jag sommarjobbade på hotell för en massa år sedan och var med om två överbokningssituationer. Det fungerar lite som i flygindustrin där man ibland räknar med att några inte dyker upp/bokar av i sista sekund och därför överbokar man för att försöka slippa ha tomma rum. Blir det överbokning är det troligtvis någon på bokningen/revenue department som räknat fel eller lite för ambitiöst på hur många man tror inte ska komma. Att ange kreditkortsnummer och ankomsttid hjälper nog säkert, men blir det fel så blir det fel. Det kan också vara något som hänt, oplanerat, som gör att något rum av någon anledning inte kan säljas. Något som gått sönder, skadegörelse etc, som är svårt att göra så mycket åt. Ungefär som om en flygstol skulle gått sönder.

Det var naturligtvis inte särskilt skoj de få gånger det hände men när det fanns risk för överbokning fanns alltid en back-up plan där man i förväg hade kollat upp tillgänglighet på andra hotell och ibland lagt en preliminärbokning. Jag vill minnas att de flesta tog det väldigt bra, just för att det var så väl förberett.

Risken att råka ut för detta är nog större desto senare man kommer, av ganska uppenbara skäl, man drar sig så klart in i det sista för att behöva skicka iväg folk. Måste man välja ut någon väljer man nog helst någon där påverkan blir så liten som möjligt, t.ex. någon som bara ska bo en natt och ändå anländer sent och förhoppningsvis inte bryr sig så mycket.
 

jonten

Medlem
Hade bokat en frinatt för tre personer på Scandic Bromma då vi skulle flyga vidare på morgonen, vid incheckning runt 2000 så blir det pinsamt tyst.... Ett ögonblick bara, och då fattar man ju att något är fel.. Ut kommer person två och beklagar att de släppt rummet då vi inte dykt upp innan 1800 samt inte garanterat sen ankomst med kreditkort.

Jag blir nog mest chockad och säger hur garanterar man en frinatt? Poängen försvinner väl om jag inte dyker upp.
Och hur kan de ta bort en persons frinatt för en Topfloor-medlem utan att tex bara ringa ett samtal?

Rödfärgen stiger när de inser att de gjort bort sig, nåväl vi in i matsalen och fick käka & dricka gratis under tiden de skulle lösa problemet. De fann ingen lösning så jag ringde min chef som då bodde ett par kilometer bort och frågade om vi fick ta soffan.
Då var klockan drygt 22-23 och flyget skulle gå 0600, inte läge att tjafsa med 20-åringarna i repan. Ville bara sova någon timme
Lämnade adressen och sa att de skulle fixa taxi fram och tillbaka och att jag ville bli uppringd kl 0930 dagen efter av hotel-chefen.

0930 är jag i Bryssel och då ringer mobilen, ett otroligt generad chef kryper hela vägen. De har totalt gjort bort sig, och han frågar vad jag vill ha i kompensation. Han föreslår om jag kommer ihåg rätt poäng som motsvarar 5 frinätter. Detta var något år sen så kommer inte ihåg exakt hur mycket poäng jag fick.
 

Valley

Medlem
Brukar ofta ange sen ankomst - ca 2000-2200. För säkerhets skull.
Tragiska är att det synligen är väldigt personligt om man trots fullbokat får plats eller ej. Har några hotell där jag fortfarande får rum fast det påstås att det är fullbokat.
Fast å andra sidan så har jag lagt en och annan slant på dessa hotell så egentligen är det skönt att veta att man får någon uppskattning gentemot andra ibland :rolleyes:
 

Stefan62

Medlem
Finns ingen garanti att man får sitt rum ens om man har angivit att man kommer sent, men det underlättar. Det är ju svårt att veta om en person är sen eller no-show.

Min uppfattning är att har jag garanterat min ankomst med ett kreditkort, dvs hotellet får betalt även om jag inte dyker upp - så ska rummet finnas oavsett när jag kommer. Jag skulle ställa till en riktig scen om det inte fanns ett rum till mig som motsvarade bokningen.

Att hotell överbokar är inget nytt, men att de också spelar med att få betalt för fler rum än de har är inte ok!
 

johhenrik

Medlem
...men att de också spelar med att få betalt för fler rum än de har är inte ok!

Well, som jag sa, man kan tycka vad man vill om det, men man gör så i hotellbranschen och man gör så i flygbranschen också. Det är ju inget nytt överhuvudtaget. Överbokning är ju precis vad det är, överbokning. Om alla har garanterat sin bokning med kreditkort, vad ska de göra när man dyker upp kl 23 på kvällen och alla rum är fulla?
 

Stefan62

Medlem
Well, som jag sa, man kan tycka vad man vill om det, men man gör så i hotellbranschen och man gör så i flygbranschen också. Det är ju inget nytt överhuvudtaget. Överbokning är ju precis vad det är, överbokning. Om alla har garanterat sin bokning med kreditkort, vad ska de göra när man dyker upp kl 23 på kvällen och alla rum är fulla?

Om alla som bokat ett rum och garanterat det med kreditkort - och ingen kommer så ska hotellet stå tomt! De får ju betalt!

Inom flyget gör man precis som Du säger, men att sälja icke ombokningsbara/återbetalningsbara ekonomiplatser två gånger är huvudlöst och näst intill bedrägeri.

Tänk om charterbranschen skulle göra på samma sätt...
 

johhenrik

Medlem
Om alla som bokat ett rum och garanterat det med kreditkort - och ingen kommer så ska hotellet stå tomt! De får ju betalt!

Inom flyget gör man precis som Du säger, men att sälja icke ombokningsbara/återbetalningsbara ekonomiplatser två gånger är huvudlöst och näst intill bedrägeri.

Tänk om charterbranschen skulle göra på samma sätt...

Well, man gör det för man kan. Jag tror det är lite skillnad i beteende hos reguljärpassagerare och charterpassagerare. :) Men, det är ju det som är den stora poängen med denna site: att bli en medveten resenär. En del i det är att veta vad som kan hända med din hotellbokning, vad du kan begära etc.
 
Toppen