Överbokning hos Radisson - fick inte bo trots bokning

Diskussion i 'Rezidor Hotels & Club Carlson' startad av Thornado, 2 Mars 2014.

  1. Thornado

    Thornado Medlem

    Hej!

    Jag anlände tidigare ikväll (strax efter kl 21) till Radisson Blu Edwardian Vanderbilt i London för att bo där 5 nätter.
    Receptionisten gick in och pratade med någon på kontoret och kom sen och berättade för mig att hotellet är fullt i natt, så det hade inget rum åt mig. Hon sa att istället skulle de beställa en taxi åt mig som skulle ta mig till Mayfair där jag skulle få bo hela vistelsen. Givetvis kände jag mig nöjd med den "uppgraderingen" och såg fram emot att få bo på Mayfair i 5 nätter. När jag suttit och väntat ett tag så kom sen "night manager" och pratade med mig. Då påstod han att Mayfair inte hade lediga rum alla 5 nätter, så jag kunde få bo där en natt och sen komma tillbaka till Vanderbilt. Jag kände mig dock inte så sugen på att hålla på att byta hotell hela tiden och sa att jag helst ville bo på samma ställe hela tiden (jag vet - egentligen ska man ju byta hotell varje natt för att maximera antalet stays, men....).
    Då erbjöds jag att istället få bo på Radisson Sussex, vilket jag accepterade, trots besvikelse över att det inte blev nåt av Mayfair. En fördel med Sussex är att det ligger på gångavstånd till de flesta av mina möten denna vecka. Fick även £50 rabatt på första natten som "plåster på såren", plus ett löfte om att jag ska bli uppgraderad till ett bättre rum imorgon.

    Nu sitter jag här på världens minsta rum och är lite mer tveksam till det hela.
    Framförallt så kollade jag när jag kom hit på clubcarlson.com och där verkar det då finnas rum på Mayfair att boka för hela min vistelse - man börjar ju undra om de bara helt enkelt tyckte att det skulle bli "för dyrt" att låta mig bo hela tiden på Mayfair och därför sa att det inte fanns något rum.
    Dessutom verkar det som att "uppgraderingen" jag ska få imorgon blir till ett twin room. Jag tycker att de åtminstone borde ha kunnat ge mig ett Business Class room med tanke på allt krångel och då jag dessutom är CCG.

    Vad tror ni? Är det bara att släppa detta och le och vara glad, eller kan det löna sig att gnälla lite till hotellet/Club Carlson kundtjänst/någon annan?
     
  2. Swisser

    Swisser Medlem

    Jag skulle definitivt lungt och sansat framföra mitt missnöje med det hela och säga att du förväntar dig att de ordnar så att du blir nöjd. Om det är ett Business Class rum du vill ha, så framför det önskemålet. De är ju inga tankeläsare. Om du är en bra kund och bor ofta i Radisson hotellen så ökar sannolikheten att det löser sig, men det bör lösa sig i vilket fall som helst om de har någon som helst feeling för hur man löser en sådan här uppstådd situation. Det kostar ju i princip inget för hotellet, men de får en nöjd gäst. Hoppas allt går bra och du får en trevlig vistelse resten av tiden på hotellet.
     
    1 person likes this.
  3. Det lät inte alls roligt. Precis som Swiss säger hade jag framför önskemålet pga det strul dom orsakat dig.
     
  4. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Bo klart men poängtera att du inte är nöjd, skriv sedan ett sakligt mail till Club Carslson så är jag övertygad om att du kommer få plåster på såren i form av poäng.
     
  5. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Som Swiss skriver så är de inga tankeläsare. Påtala att du är missnöjd och tala om i klartext vad du förväntar dig. Dina förväntningar låter fullt rimliga och jag har svårt att se varför de inte skulle ta det förslaget på lösning direkt. Allra bäst läge att förhandla har man ju såklart innan man checkar in på hotellet som är överbokat.

    Skulle du inte få igenom vad du efterfrågar skulle jag ha skrivet ett mejl till Club Carlson och förklarat vad som hänt och vilka förslag på lösningar jag själv hade som hotellet vägrade att acceptera. Samt vad hotellet gjorde för att lösa sitt självorsakade problem.

    Hoppas att vistelsen blir bra till slut! Lycka till!
     
  6. Thornado

    Thornado Medlem

    Nej, givetvis är de inte tankeläsare, men det vore ju trevligare om de proaktivt gjorde "det lilla extra" istället för att man behöver be om det.

    Pratade med receptionen igen i morse och förklarade vad som hade hänt igår, och frågade igen vilken typ av rum jag skulle få. Hon som jobbade där idag så "double room". Jag frågade om det inte fanns något business-rum istället. Hon verkade rätt så tveksam och sa att ett dubbelrum redan var ett betydligt bättre rum än det jag hade bokat, och business-rum är mycket dyrare.
    Jag förklarade då min ståndpunkt att uppgradering till dubbelrum är vad jag hade hoppats på som CCG, men att jag tyckte att det var rimligt med en bättre uppgradering pga problemen jag haft hittills. Inga business-rum lediga nu, men såvitt jag förstår så ska det bli lediga senare idag när någon checkar ut, så jag TROR att hon kommer att ge mig ett sånt rum när jag kommer tillbaka dit ikväll.
    Blir spännande att se vad jag har för rum när jag kommer dit. :)
     
  7. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    har för mig att jag har läst på loyaltylobby om liknande fall och att man ska kunna få poäng som räcker till en gratisnatt.
    hur som helst lycka till!
     
  8. Jacob

    Jacob Medlem

    Många hotellkedjor överbokar sina hotell på samma sätt som flygbolagen gör, det är alltid några gäster som bokar av i sista sekund och ingen vill förstås stå med tomma rum om det finns efterfrågan.

    Standard brukar vara att de finner rum på annat hotell inom samma kedja eller likvärdigt hotell i närheten och står för alla kringkostnader med målsättning att det ska bli så litet besvär som möjligt. Dock eftersom du bor fem nätter och det hela verkar blivit rätt stökigt tycker jag definitivt du ska klaga och visa ditt missnöje. Är du dessutom frekvent gäst hos Radisson finns all anledning att tro att de bör vara lyhörda.
     
  9. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    och då är den intressanta frågan - ännu en gång - vad är den s k rumsgarantin värd om man som CCG bokat inom 72H från ankomst.
    Eller krävs det att man vid bokningen skall få reda på att det är fullt och ringa deras servicelinje för att det skall gälla?

    Någon som vet ?
     
    Last edited: 2 Mars 2014
  10. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Hade du angett i bokningen att du skulle komma såpass sent som du gjorde? Det har jag lärt mig att man måste göra för att de ska hålla ett rum åt en. Att bara räkna med att det hålls för att man givit dem sitt CC räcker inte. Sen om det faktiskt blir helt fullt är det ju inte mycket att göra åt det. Det suger ju när det händer, men men, man ska ju råka ut för det mesta. Man lär sig alltid en massa på köpet. :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×