Senaste nytt

Överbokat i business på Lufthansa

ulagun

Medlem
Förrgår Frankfurt- Dubai med Lufthansa upplevde jag något nytt. Business var överbokat.
Erbjöd frivilliga 1.000 euro samt sitta i Premium economy. Eftersom de ropade ut "erbjudandet " flertal gånger med försenad boarding som följd var nog intresset begränsat.
Att economy är överbokat är ingen nyhet tex eftermiddag Osl-Cph. Men i business. Hur hanterar man detta om man inte får frivilliga?
Att tvångsnedgradera en business pax, inte speciellt roligt.
Till saken hör att vi reste economy och fick mejl med uppgraderingserbjudande några dagar innan avgång. Borde väl haft koll på bokningsläget kan man tycka.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
1000 euro + premium economy hade jag tagit direkt! Varför är aldrig mina flyg överbokade....

Har man is i magen är det allra bäst att vänta tills de gör en involuntary. Då får man ordentligt i kassan. Var nära en gång men hade kommit för tidigt till flygplatsen för att bli bortplockad.
 

fcx

Medlem
Har man is i magen är det allra bäst att vänta tills de gör en involuntary. Då får man ordentligt i kassan. Var nära en gång men hade kommit för tidigt till flygplatsen för att bli bortplockad.

Återbetalning av 75% av biljettpriset om man blir nedgraderad från business. Dock inget som hindrar att de skickar ner ända till economy efter som det är samma ersättning oavsett hur långt ner man flyttas.

Synd att First är bortplockat på den rutten, annars hade några businesspassagerare kanske blivit extra glada :)
 

Gus

Medlem
Är 1000 euro standard i sådana här lägen tro? Eller är summan högre på länge flyg som tex Frankfurt-Tokyo?
 

palmen

Moderator
Är 1000 euro standard i sådana här lägen tro? Eller är summan högre på länge flyg som tex Frankfurt-Tokyo?
Summan brukar väl bestämmas utifrån hur "desperata" de är att få någon att nappa på erbjudandet. Sen kanske 1000€ är någon form av standard Lufthansa använder sig av på longhaul.
 
Toppen