Senaste nytt

Östgötar väljer Arlanda framför de lokala flygplatserna

Dr. Miles

Expert
Sedan har det ju länge talats om att järnvägen ska förbättras. Björn Ericsson var ju varm förespråkare av detta under sin tid och jag misstänker att hans efterträdare också är rätt intresserad av detta. Om/när det blir verklighet så kommer ju avståndet till Stockholm och Arlanda att minska väsentligt.

Nu "spårar" jag ur från originalämnen, men varför löste riksdagen inte spårproblemet vid Riddarholmen genom att förvandra Älvsjö till "Stockholm Syd"?

Många Europeiska städer har olika stationer som har olika destinationer.
Alla norrgående tåg från Stockholm C, alla södergående tåg från "Stockholm Syd(Älvsjö)" hade varit enklare och mindre kostsamt för samhället.
Sedan kunde SJ/SL erbjuda fri passage mellan "Stockholm Syd(Älvsjö)" och Stockholm C.
 

fcl

Medlem
Precis!

Byggs även hänsyn in till pendeltåget så fångar man även in norra Småland och framförallt Jönköping eftersom Östgötapendeln går ända ner dit nuförtiden.

Men jag tror att det blir svårt att motivera en ny flygplats mitt emellan om man jämför med en ny terminal norr om banan i Linköping som har gångavstånd till en ny pendeltågstation. Men att få till en sådan pendeltågsstation är nog inte lätt. Dessutom finns ju som redan märkts en viss prestige i frågan.
 

lnixon

Medlem
Enligt utredningen reste en miljon passagerare med flyg från regionen under 2010. Av dessa reste 480 000 från Arlanda, 285 000 från Skavsta, 91 500 från Linköping och 115 600 från Norrköping. Enligt utredningen borde 180 000 av Arlandaresenärerna kunna resa från Linköping/Norrköping.

Uhm, CPH, då?
 

Unicornone

Medlem
Men seriöst, Lkp FPL är ju lika munter so en begravning.... Nkr är ju lite bättre mer som en Balinesisk kremering.. Flygplatshärdsmältan började väl när SAS beslutade sig för att lämna Nkr sen kom Skyways med sina dyra avgångar kombinerat med taskig attityd och ärligt talat, skitplan.

Den dag när SAAB inte får en order på en uppföljare till JAS eller dess efterträdare så lär de inte ha något intresse av flygplatsn och Lkp kommun lär inte ha råd att leka storstad heller då kanske om Nkr överlevt kan man enas om en gemensam lösning mellan städerna. Men till dess är det som med SJ, en sandlåda för politiker om än kommunpolitiker.

Själv flyger jag charter från Nkr resterande går från Arn då jag antingen flyger inrikes eller long haul och då är ofta KLM från Lkp fel i pris.
 

tourist

Medlem
Själv flyger jag charter från Nkr resterande går från Arn då jag antingen flyger inrikes eller long haul och då är ofta KLM från Lkp fel i pris.

Jag ser likheter med Karlstads och Örebros flygplatser. För både privatresenärer och ekonomiskt sinnade företag och myndigheter är det ju viktigt att det inte är gräsligt mycket dyrare att flyga från en liten flygplats än från Arlanda till samma slutmål. En familj räknar snabbt ut ifall det blir billigare att lasta in alla i bilen till Arlanda och betala för långtidsparkering. Situationen blir ännu svårare för den lilla flygplatsen om staden även har bra tågförbindelser till Arlanda.
 

Jacob

Medlem
En linje LPI-BER när den flygplatsen är klar kanske kunde vara något. Då skulle i alla fall jag överväga att gå över till LH när jag flyger long-haul.
Om KLM lyckats från Linköping är det väl inte omöjligt att Lufthansa skulle kunna få viss lönsamhet till antingen Frankfurt eller München.

De flyger ju exempelvis till en rad städer i Norge nuförtiden som Bergen och Stavanger (och tror Trondheim är på gång också).
 

Jacob

Medlem
En annan lönsam linje är annars linjen Norrköping-Helsingfors som tydligen växte med 31% i november. Bangkok är den i särklass största destinationen från Norrköping.
 
Toppen