Öresundstågs "testtåg"

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av Agö, 3 Juli 2014.

1. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Läste senaste faktabladet ombord på Öresundståg i morse. Det kommer förändringar.

I första klass slår man på stort, bl.a. ska man smycka en vägg med en bild. Man kan ju undra vilka resenärer som föreslagit detta.

http://www.oresundstag.se/Global/Testtåget Hemsidan 11 feb.pdf

Fatta hur lyckligt lottade ni som pendlar med SJ är...!

4 personer gillar detta.
  2. Marcus_R

Marcus_R Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Wow, snacka om nyskapande...

Åkt ett par gånger Köpenhamn - Göteborg med Öresundstågen. Och när jag förra veckan för första gången åkte 1:a klass med SJ 3000 kändes det som att byta från 7:e klass till 1:a klass.

1 person likes this.
  3. johan_fbg

johan_fbg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske en äkta Vermeer hade fått mig att stå ut med en timmes extra restid, ganska obekväma stolar, oattraktiva materialval, ingen bistro och dyrare biljett. Annars har jag svårt att tänka mig att en bild skulle kompensera.

1 person likes this.
  4. johan_fbg

johan_fbg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    "Nya tekniska lösningar för spolning av toaletter" låter intressant.

2 personer gillar detta.
  5. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, haha. Informationsmaterialet är ju inte särskilt inbjudande. "Dryckesautomater" tas också bort. Det var väl finurligt. Jag har dock aldrig sett en sådan som fungerar.

6. KNA

KNA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  7. Att jämföra med SJ 3000 (X55) är äpplen och päron. Relevant SJ-jämförelse är X40 (dubbeldäckarna) som går i liknande längre regionaltrafik runt Mälardalen. Där har 1:a klass exakt samma stolar som 2:a klass, medan X31K (Öresundståg) nu får bättre stolar i första klass. I övrigt åtgärdar man det som det har klagats mest på: ständigt trasiga toaletter, brist på bagageförvaring. Jag har svårt att klaga på det. Öresundstågen går i en knepig blandning av längre regionalsträckor och närmast pendeltågstrafik (på Kystbanen). Omöjligt att undvika kompromisser.

Last edited: 3 Juli 2014
  8. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag vill nog påstå att Öresundståg avverkar längre sträckor än "längre regionaltrafik". Göteborg-Köpenhamn (nästan fyra timmar), Kalmar-Köpenhamn (nästan fyra timmar) och Karlskrona-Köpenhamn (över fyra timmar) kan gott och väl (och bör) ställas mot vad SJ erbjuder på marknaden. På Göteborg-Malmö är man t.ex. direkta konkurrenter.

Tågen är bedrövliga och i mycket dåligt skick. Hade man rustat upp första klass till något trevligt hade jag inte tvekat att uppgradera mitt månadskort. Det är trots allt inte gratis att åka, mitt månadskort i apklass Köpenhamn-Malmö kostar 1600 DKK.

9. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SJ Regional går direkt Göteborg C - Enköping tar 3h59min.

10. Christian R

Christian R DYKWIA

Jeg har kørt mere end 30 minutter med öresundståget én gang. Hellrup st. (DK) - Växjö st. Jeg havde købt billet i første klasse fordi jeg regnede med at få noget ekstra.. Det ekstra jeg fik var ro, da jeg var den eneste i første klasse. Var ikke decideret utilfreds da der var kaos nede bagved, men jeg tror ikke jeg ville gøre det igen. Der bliver det enten KLM via AMS eller Nextjet via ARN... :p

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!