Örebro förlänger Köpenhamnslinjen till Groningen

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Valley, 6 September 2016.

  1. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Satsningen är uppenbart en ren turistlinje.
    Men, om Köpenhamnslinjen är så expansiv som man säger. Då borde det inte finnas underlag att dra linjen vidare till Groningen.

    Som man också säger
    - Vi knyter nu ihop två regioners behov att resa ut i världen via flygnavet Kastrup"
    Skulle man verkligen få en Holländare som vill ut i världen att ta omvägen via Kastrup när man har Schipol ?
    Har mycket svårt att tro att det skulle fungera.

    Örebro Airport tar nästa steg i att utveckla den expansiva Köpenhamnslinjen - Örebro Airport
     
  2. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta handlar väl om att utnyttja planet på ett bättre sätt. Som det är nu står planet stilla i Köpenhamn mellan 06:55 då det landar från Örebro till 10:55 då det vänder mot Örebro igen samt mellan 17:05 då det återigen landar från Örebro och 21:05 då det vänder mot Örebro igen.

    Vi snackar med andra ord om två pass på fyra timmar i Köpenhamn som kan och bör utnyttjas.

    Check-in.dk hade en nyhet om detta redan för två månader sedan.

    Ny rute fra København til det nordlige Holland - CHECK-IN.dk
     
  3. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Groningen ligger dessutom två timmars bil eller tågresa från Amsterdam så det är inte uppenbart att Schiphol är en naturlig hemmaflygplats för de som bor där.
     
  4. Rimlig satsning, o förhoppningsvis innebär det att Örebro kan behålla sin anslutning till Köpenhamn.
    Är väl annars den absolut sämst bemedlade svenska "storstaden? gällande möjligheter till flyg.

    Industrin har 2.5h till ARN med få bussar, o nästa alternativ är väl Karlstad o/eller Landvetter...

    Nu får man Västerås o Nextjet/Finnair....men en flybuss hade tagit 1h15min o då måste man ändå byta i Helsingfors.

    Detta kanske inte räcker, men det är bra att man försöker. Företag i regionen behöver flyget, även om det uppenbarligen inte är många nog för att fylla plan på alla avgångar :)
     
    OnlyAFool gillar detta.
  5. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är också tveksam till Groningen. Varför inte mellanlanda i NRK och ta upp pax till CPH om turn around tiden medger detta.
     
  6. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Då faller hela idén.
     
  7. Får dessutom intrycket att Groningen–Amsterdam/Schiphol är mentalt långt med nederländska mått.
     
  8. Aurora

    Aurora Medlem

    Synd det ikke er fra Arlanda eller Oslo, Ostfriesland er i stor grad vanskelig å komme seg til/fra. Man må fly til/fra Amsterdam, Düsseldorf eller Hamburg, evt Bremen eller Hannover. Alle er 2-4 timers kjøring. Groningen apt er knappe 40 minutters kjøring, det hadde vært midt i blinken. Selv med jalla nordica.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×