Senaste nytt

Öppna BMI konto, få 1000 Avios?

Dr. Miles

Expert
Hur lång tid kan det tänkas att man har på sig?
Om jag köper poäng nu och bokar resan omgående för en resa kring jul, räknas köpet av biljetten nu eller när resan genomförs?
Planerar resa med *A och vill ju inte bli sittande på marken...

Jag kan tänka mig att det tar tidigast någon gång i andra kvartalen (fr o m 1 apr).

Om du har bokat/biljetterat Star Alliance bonusres med bmi miles, du kan flyga så länge British Airways(BA) inte konkar.
Det är uppköp, inte konkurs. Företaget(BA) som köpt tar över avtalet.

Men om du vill ändra eller avboka bonusresan, då är jag inte säkert att du får ändra din biljett eller dina miles/avios tillbaka.
 

Ubbe

Medlem
Lite bu och bä här med andra ord.. Man får väga fördelen med att kunna köpa en enkelresa för bonuspoäng mot att kanske inte kunna boka om. Ja det är ju inga enorma summor som gäller så det är väl bara att chansa.. Har ju redan fixat familjekonto så 4000 points ligger där redan :)
Välkomstpoängen går ju inte att flytta så jag får toppa upp så att min fru och jag fixar resan.
 

henrik l

Medlem
Intressant, det hela beror ju på i vilken position man sitter. Min fundering är vad som händer om man både har ett BAEC-konto och ett BMI-Konto (öppnade det idag). BMI har ju jäkligt bra pris på sina miles, så min fundering är om man ska shoppa på lite och sedan kunna föra över dem till BAEC-kontot. Kommer inte att kunna plocka ut ngn resa.

EDIT: I länken som Homer har lagt ut nämns det ju även att BA återupptar sina flighter till Tripoli. Det öppnar ju möjligheter att börja titta efter IATA-biljetter därifrån för hugade spekulanter.
 
Last edited:

andreijas

Medlem
Hur troligt finner experterna att det är en rak växelkurs miles vs. Avios? För bra för att vara sant? Jag öppnade ett konto, men vågar man tanka på med miles som kanske växlas till en viktad kurs hos BA? Så det är same same but different? Så hade jag nog gjort om jag va BA.
 

Ubbe

Medlem
OBS: Ingen expert. Vid en "take over" så vore det ju badwill att välkomna de "nya" frekvent travelers med en reducerad inväxlingskurs, men vad vet jag om big business.. Ser nog en 1- 1 situation som rimlig framöver.
 

henrik l

Medlem
Hur troligt finner experterna att det är en rak växelkurs miles vs. Avios? För bra för att vara sant? Jag öppnade ett konto, men vågar man tanka på med miles som kanske växlas till en viktad kurs hos BA? Så det är same same but different? Så hade jag nog gjort om jag va BA.

Vill minnas att jag hade dryga 1000 miles när det gamla Qualiflyer gick i graven och dom förrdes rak av in på Miles and More. SÅ jag tycker att Ubbe's antagande om 1:1 verkar vara rimligt.
 

henrik l

Medlem
Sådär, nu har man investerat i 24 000 miles i spekulationssyfte. Hoppas på två scenarios, 1) BMI uttag kommer att vara snarlikt, 2) Man kan föra dem till sitt BA-konto, innebär att man lyckats köpa poäng till sitt BA konto för halva priset:)
 

henrik l

Medlem
Ni som signade upp nyss, hur snabbt ramlade er sign-upbonus in? Anmälde mig i fredags. Milen jag köpte igår kväll har kommit nu, men inte min sign-up bonus.
 

Ligern

Medlem
Gjorde en sådan där dum-söndagskvälls-grej. Gick med. Köpte 24000 poäng. Vet inte alls varför. Åker aldrig med BMI eller BA. Har inte heller riktigt förstått fördelen mer än att jag kanske kan få mina poäng överförda och då är de mer värda..

Känns bra att vara en del av gänget iaf :)
 
Toppen