Senaste nytt

Öppethus Arlanda 15 September 2012

Kul att Swedavia har "ordnat" så man kan åka gratis med Arlanda Espress/Swebus och rabatterat med flygbussarna till ARN imorgon:)
Hur tar man sig lättast från Arlanda T5 till bana 3? Jag vill minnas att det är en lång väg att taxa. Finns det någon genväg man kan promenera?

På Swedavias engelska sajt står det fortfarande om SAS Boeing 787;)

Open House | Stockholm Arlanda Airport
 

Dr. Miles

Expert
Kul att Swedavia har "ordnat" så man kan åka gratis med Arlanda Espress/Swebus och rabatterat med flygbussarna till ARN imorgon:)

Observera att det är endast DN korthavare som får åka med Arlanda Express gratis imorgon melan 10:30 och 16:00.

Däremot kan man åka Flygbussarna/Swebus mellan Stokcholm-Arlanda gratis imorgon mellan kl. 08:00 och 18:00 utan något kort.

Swedavia skrev:
Åk gärna buss eller tåg till flygplatsen. Flygbussarna bjuder mellan klockan 8.00 och 18.00 på returresan – en enkelbiljett gäller som en tur och retur-biljett. Betalande vuxen får ta med sig upp till fyra barn (under 15 år) utan extra kostnad.

Swebus erbjuder alla som ska till och från Öppet hus gratis bussresa mellan Stockholm och Arlanda enligt ordinarie tidtabell.

Du som har DN-kort reser gratis med Arlanda Express mellan klockan 10.30 och 16.00. Max fyra personer kan åka på samma DN-kort, som måste uppvisas ombord på tåget.

Hur tar man sig lättast från Arlanda T5 till bana 3? Jag vill minnas att det är en lång väg att taxa. Finns det någon genväg man kan promenera?
Det ser ut som det kommer att finnas bussar mellan T4/T5 och bana 3.
Swedavia skrev:
Bussar mellan Terminalerna 4 och 5 och bana 3 trafikeras under öppettiderna. Se separat skyltning och hänvisning till anvisad hållplats.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det finns Caravelle med Finnair målning, DC-8 och SAS Boeing B737.
Det är roligt att titta på bagageutrymmet då man kan inte gå in dit vanligt fall. Det är trångt.

Man kan också prova på att styra avisningsmaskin.
 

HenrikAI

Medlem
Det finns Caravelle med Finnair målning, DC-8 och SAS Boeing B737.
Det är roligt att titta på bagageutrymmet då man kan inte gå in dit vanligt fall. Det är trångt.

Tänkte att det inte var värt att stå i kö för det.. men jag missade kanske något då. :-/

Trevlig grej i alla fall, mycket folk och fint väder.

Mycket folk på Arlanda Express också, inte så kul för de som betalat för sina biljetter och fick stå hela vägen..
 

Dr. Miles

Expert
Jag hade tillfälle att prata med en ung SAS bagagelastare på plattan idag.
Och jag ställde den frågan alla vill veta: Varför prio-taggade bagage inte kommer ut bland de första?

Han sa att de känner problemet och ledningen har sagt till dem att de måste förbättra hantering av prio-taggade väskorna.

Men han sa också den förklaringen som vi fick höra sedan tidigare. På många inkommande flygningar har avreseorts lastare lastat prio-taggade väskorna longt in i cargo bay, därför har det blivit att prio-taggade väskorna kommit ut sent på bandet.
Jag passade på fråga vilka flygplatser lastar dåligt. Då fick jag svar att det var Köpenhamn och Oslo. (båda är hanterade av SGS väl?:eek:)
 

Traveller

Medlem
Jag hade tillfälle att prata med en ung SAS bagagelastare på plattan idag.
Och jag ställde den frågan alla vill veta: Varför prio-taggade bagage inte kommer ut bland de första?

Han sa att de känner problemet och ledningen har sagt till dem att de måste förbättra hantering av prio-taggade väskorna.

Men han sa också den förklaringen som vi fick höra sedan tidigare. På många inkommande flygningar har avreseorts lastare lastat prio-taggade väskorna longt in i cargo bay, därför har det blivit att prio-taggade väskorna kommit ut send på bandet.
Jag passade på fråga vilka flygplatser lastar dåligt. Då fick jag svar att det var Köpenhamn och Oslo. (båda är hanterade av SGS väl?:eek:)

Hmmm.. Men om priotaggade väskor är lastade längst in som du skrev... Då måste de ju komma ut så dom hamnar överst?? Därmed också först på bandet??
 

Marcus01

Medlem
Hmmm.. Men om priotaggade väskor är lastade längst in som du skrev... Då måste de ju komma ut så dom hamnar överst?? Därmed också först på bandet??

Längst in betyder automatiskt inte överst. I widebodies ligger ju dessutom bagaget i "burkar" vilket gör det hela mer komplicerat. Där brukar iofs prio- och trans bagage ligga i en separat burk för snabbare avlastning. I en vanlig narrowbody är det mer komplicerat om de slarvar och inte lägger prio- och trans i främre lastrummet. Bak blir det snabbt trångt.
 
Toppen