Senaste nytt

Öppen diskussion: Hur vill ni få info vid störningar på BusinessClass.se

palmen

Moderator
Tog mig rätt lång tid att leta upp tråden; dels för att jag inte tycker det är helt klart vilken forumdel en sådan tråd skulle finnas i och dels för att rubriken tilläts vara så icke-informativ länge. Kanske var lite slappt av mig, men när tråden hette "hjälp med foruminställning" så klickade jag inte ens på den de första gångerna jag såg den.
Rubriken kan jag hålla med om inte var den bästa när det visaed sig vara ett större problem och inte något för en enstaka användare. Den borde vi absolut ha ändrat tidigare och det får vi moderatorer ta på oss att det borde ha gjorts. Det kom dock aldrig in någon anmälan på den vilket hade hjälpt oss att få upp ögonen för en mindre bra rubrik. Tycker ni att något är felaktigt är det bara att anmäla, bästa sättet att få attention från någon moderator.
 

Michaels

Medlem
Lämnade tips någon dag tidigare men det gick visst förbi obemärkt.

Michaels, Söndag kl 19:33Anmäl
#86
Vet inte vad det är för koppling till den engelska sidan men den verkar ju hackad, väljer man nya inlägg så består ju trådarna av "buy viagra" etc.

I övrigt så vill man ju gärna ha en uppdatering om att man känner till problemet och om det är någon som jobbar med det under dagen/helgen alternativt i nästa vecka. Email fungerar ju, om man inte når ut med budskapet på hemsidan.
 

palmen

Moderator
Vet inte vad det är för koppling till den engelska sidan men den verkar ju hackad, väljer man nya inlägg så består ju trådarna av "buy viagra" etc.
Jag tror båda forumen ligger i samma databas och att databasen returnerar X antal nya/dagens inlägg. När det engelska forumet då är nerspammat med flera nya trådar i minuten så verkar det putta bort de svenska trådarna.
Vet inte om jag skulle kalla UK forumet för hackat, men konton har per automatik skapat massa trådar i alla fall vilket inte har upptäckts direkt när det började i torsdags.
 

igelkotten

Medlem
Jag tror båda forumen ligger i samma databas och att databasen returnerar X antal nya/dagens inlägg. När det engelska forumet då är nerspammat med flera nya trådar i minuten så verkar det putta bort de svenska trådarna.
Vet inte om jag skulle kalla UK forumet för hackat, men konton har per automatik skapat massa trådar i alla fall vilket inte har upptäckts direkt när det började i torsdags.

Jag har varit inne på den brittiska sidan för några månader sedan, och redan då var det rätt mycket spam. Måste nog ha eskalerat rejält i torsdags, typ nått någon sorts kritisk massa ?
 

Delayed

Medlem
Det kan man säkert göra, men för de som inte är direkt frekventa på sidan utan bara har den för att läsa då och då så skulle åtminstone inte jag vilja bli spammad med massa email om att sidan är nere. Det kan nog göra mer skada än nytta tror jag.
Kanske har du rätt. Jag personligen skulle dock uppskatta ett mail. Med tanke på hur mycket "spam" jag ändå får är några extra mail från Businessclass vid störningar en helt försumbar extravolym.

Kanske skulle gå att skicka mail till de som varit inloggade senaste dygnet eller något liknande. Beroende på typ av störning kan detta dock kanske vara svårt rent tekniskt.
 

kaktusen

Medlem
Kan ni använda samma funktion som den banner som klagar på AdBlocker vore det fint.
Det tycker jag är en väldigt bra ide. Då ser alla direkt att det är problem oavsett var på forumet man går in. Detta bör dock endast ske när något allvarligt har inträffat. Inte för mindre problem eller när forumet kommer ligga nere en stund för uppgradering eller underhåll.
 

jsn

Medlem
För mig funkar och räcker det med en liten för eller vit flagga uppe vid inbox/notiser där budskapet sedan är:
* Moderatorer och Admins är medvetna om problemet och jobbar på det, detta är det allra viktigaste budskapet jag vill få
* Om möjligt förväntad sluttid
* Om möjligt nuvarande påverkan

När jag vet att moderatorer och Admins jobbar på det så vet jag att det är inte mer jag kan göra just nu, men någon gör något :)
 

gdaily

Medlem
Känns som att det enklaste är att skicka ut ett PM till alla användare (så länge det inte är just PM-funktionen som är trasig). ALternativt byt ut reklambannern för hotellsökning mot en "vi har paj på sidan banner, läs mer här" som pekar på aktuell statustråd.
Mail vill jag inte ha...
 
Toppen