Senaste nytt

Öl, mat och sevärdheter i Bergen?

HCas

Medlem
Hej! Ska spendera några dagar i Bergen nästa vecka och vet inte så mycket mer om stan än att det regnar nästan jämt och att det finns en intressant konstmuseum jag tänkte försöka se. Vad finns det mer man inte borde missa? Bra restauranger? Barer med intressant ölutbud? Finns det bra vandringsleder runt omkring (antar det, men...)?

Någon van Norgefarare vet säkert allt om detta :)
 
Rekommenderar:
1) Fisketorget - trevligt, centralt, busy
2) Fløibanen - ta banan upp och gå ner. Bra utsikt.
3) Stoltzekleiven - 770 trappsteg, lagom brant och bra träning till läggar och lår
 

Senator

Moderator
Eventuellt har @Senator varit i Bergen... ;)

Inte bara det, men födelsestad :)

Utöver det @Tore Saether skriver skulle jag lägga till:
4) Akvariet i Bergen
5) Bergenhus
6) beroende av väder, vandra mellan Flöien och Ulriken
7) Bryggen
8) Troldhaugen

Mat men särskilt öl är skitdyrt på krogen. Av listan TripAdvisors top lista har jag testat:
Bryggeloftet & Stuene och Enhjörningen

Jag har skickat iväg röksignaler samt en brevduva till min bror. Hoppas på svar inom kort :p
 

Senator

Moderator

HCas

Medlem
Grymt, tack så mycket för tipsen! Får se vad som hinns med - nån slags promenad känns prioriterat om det inte regnar för mycket, och öl förstås :)
 

HCas

Medlem
Var rätt kasst väder, förstås, men hann med Stoltzekleiven och därefter promenad till Fløyen och bergbanan ner under en stund när det var uppehåll. Grymt fint! Sen blev det KODE, väl värt ett besök, och några lokala öl på olika ställen i stan och sen hann jag tyvärr inte mycket mer...men fick mersmak, tyckte det var riktigt trevligt.

Smidigt med spårvagnen till flygplatsen förresten. Hade köpt bussbiljett i förväg när jag kom men insåg sen att det i stort sett är lika enkelt att ta spårvagnen för typ en tredjedel av priset. Lite långsammare men inga problem om man inte har bråttom.
 
Toppen