Senaste nytt

Ökade antal platser i SAS Plus på longhaul flygningar. Succé eller fiasko?

airac

Medlem
Lufthansa hade väl uttalat att dem inte förväntade sälja så många premium econ biljetter. Utan de förväntade att affärsresenärer som inte får mer än econ skulle köpa upp sig. Den strategin verkar funkar för SAS också förr med OT, snart med nya pluggrade. Extra kostnader täcks nog tror jag av vad en upgrade kostar? Det blir dock ingen stor vinst kanske.

Personligen föredrar jag SAS på longhaul speciellt nu just eftersom arbetsgivaren inte tillåter premium eller biz och det går smidigt att uppgradera.
 

mha321

Medlem
Frågan är väl hur mycket de behöver fylla kabinen med betalda biljetter innan det jämnar ut sig. Det får ju inte plats så väldigt mycket färre plus-stolar jämfört med go-stolar "per meter kabin". I princip behöver de ju inte fylla upp mer än "motsvarande antal platser som skulle gått med go-priser". Efter det så är det ju positivt för SAS om dels folk bränner poäng för att komma dit (=bort från balansräkningen), dels att göra framförallt CU-uppgraderingar vilket ju skapar nöjda kunder som väljer SAS igen.

Håller dock med om att det nog blivit lite väl många, men frågan är om det verkligen är så tomt att det kan kallas fiasko.
 
  • Gilla
Reactions: olo

RobHK

Medlem
Fiasko är kanske att ta i, men verkar som flera andra påpekar vara extremt få betalande kunder som direkt bokar Plus. Mycket poäng/OT-uppgraderingar, Curtesy upgrades och ändå är det Plus kabinen på A330 till HKG som går överlägset mest tom. Business är betydligt mer packad än Plus.
 

olo

Medlem
Jag känner flera som bara åker ekonomiklass privat och inte får åka annat på jobbet men som har fått prova på plus. När jag pratar poäng med dessa, är det för dem viktigt att samla så att det räcker till en uppgradering till Plus. En gång har räckt för många att få mersmak. Några av dessa fått boka Plus vid jobbresor.
Jag tror att det tar tid men med nya kabiner och sjyssta priser så kommer efterfrågan att öka, både av privatpersoner och av att fler ställer frågan till företag med no-business-policy om inte plus är okej?

Efter ett decennium av lägre priser så tror jag också att det finns de som eftersträvar en lite bekvämare resa, utan att priset ökar till nivå för affärsklass.
Om det är en flopp återstår det nog ett tag att avgöra.
 

chrisljo

Medlem
En E+ stol tar vel ca 1,5x plassen til et vanlig ecosete.

Til New York er avgiftene 600kr, og jeg vil tro ekstrakostnaden ved plus er maks 500kr (poeng, mat).

Den relevante sammenligningsbilletten er de siste solgte Go billetten som gjerne koster rundt 3600kr.

SAS trenger da for en kun å hente inn
(3600-600) x 1,5 + 500 = 5000kr på den billigste plus billetten, eller selge upgrades for rundt 800kr per segment.

Analysen er egentlig endel mer kompleks, blant annet vil man miste endel av inntektene fra de med høy betalingsvilje i plus og regnestykket ser ikke like bra ut om sommeren når Y billetter har høye priser.

Y+ er et billig produkt å tilby (både i m2 og catering), og premiumen trenger ikke være veldig høy.
 

mha321

Medlem
Det är ju inte a million miles away från de plus-biljetter för strax över 6000 som de sålt på kampanjer (både vip och now or never) till just New York. Och jämför man med kampanjpriser på ena sidan får man göra det på den andra. De kanske helt enkelt behöver mer kampanjer i plus - det tas tacksamt emot :)
 

RobHK

Medlem
Personligen är runt 9000kr för Plus biljett till HKG smärtgränsen, anledningen att jag är beredd att betala såpass är att det ändå är direktflyg. Däremot runt 6000kr då hugger jag direkt och tycker det slår alla andra alternativ överlägset.
 

Johanna

Medlem
En E+ stol tar vel ca 1,5x plassen til et vanlig ecosete.

Til New York er avgiftene 600kr, og jeg vil tro ekstrakostnaden ved plus er maks 500kr (poeng, mat).

Den relevante sammenligningsbilletten er de siste solgte Go billetten som gjerne koster rundt 3600kr.

SAS trenger da for en kun å hente inn
(3600-600) x 1,5 + 500 = 5000kr på den billigste plus billetten, eller selge upgrades for rundt 800kr per segment.

Analysen er egentlig endel mer kompleks, blant annet vil man miste endel av inntektene fra de med høy betalingsvilje i plus og regnestykket ser ikke like bra ut om sommeren når Y billetter har høye priser.

Y+ er et billig produkt å tilby (både i m2 og catering), og premiumen trenger ikke være veldig høy.
Så mycket? Låter mer som C. Det är ju oftast 2-4-2 i Go och 2-3-2 i Plus.
 

Agö

Medlem
Dagens SK945 från Stockholm Arlanda till Chicago. Tack @flum för bilderna. De kör tydligen cargo i Go-kabinen...har bett @flum återkomma efter Walk of Shame. Jag undrar jag om detta är en vettig satsning på sikt.

upload_2017-2-9_15-46-58.png


upload_2017-2-9_15-47-41.png
 
Toppen