Ökade antal platser i SAS Plus på longhaul flygningar. Succé eller fiasko?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Dr. Miles, 19 April 2016.

  1. Det finns en diskussion om SAS Plus beläggning i Hong Kong tråden.
    Jag tänkte att starta en ny tråd om huruvida SAS Plus på longhaul flygningar på nya plan (eller renoverade plan) är succé eller fiasko. Ine endast om Hong Kong linjen.

    Om jag har räknat rätt, antalen av platser i SAS Plus skiljer mellan gamla kabinen och nya kabinen.

    Gamla kabinen:
    • 35 platser i SAS Plus på A330
    • 28 platser i SAS Plus på A340
    Nya kabinen:
    • 56 platser i SAS Plus på A330
    • 28 platser i SAS Plus på A340
    OBS: Jag har inte räknat SAS Plus på LAN A340 planet.


    56 platser i SAS Plus känns väldigt ambitiös av SAS tycker jag personligen.

    Billigaste SAS Plus (eller SAS Economy Extra) till long haul destinationer brukade att kosta runt 10.000 SEK inkl. skatter för T/R och uppåt förut men nu säljer de SAS Plus från ca 6.300 SEK inkl. skatter.
    Det måste betyda att det inte går att fylla på SAS Plus kabinen med betalda biljetter.

    Vad tycker ni? Hur är era observationer av SAS Plus på longhaul flygningar i nya kabinen?

    Tilläggsinfo:

    Antalen av Premium Economy stolar på olika flygbolags flygplansmodell.

    Aeroflot:
    • Boeing 777: 48 platser
    Air Canada:
    • Boeing 777: 24 platser
    • Boeing 787: 21 platser
    Air China:
    • Airbus A330: 16 platser
    • Boeing 747: 63 platser
    Air France:
    • Airbus A330: 21 platser
    • Airbus A340: 21 platser
    • Airbus A380: 38 platser
    • Boeing 777: 24-32 platser
    Alitalia:
    • Airbus A330: 20 platser
    • Boeing 777: 30 platser
    ANA:
    • Boeing 777: 24-36 platser
    • Boeing 787: 21 platser
    British Airways:
    • Airbus A330: 21 platser
    • Airbus A340: 21 platser
    • Airbus A380: 55 platser
    • Boeing 747: 30-36 platser
    • Boeing 777: 24-40 platser
    • Boeing 787: 39 platser
    Cathay Pacific:
    • Airbus A330: 21-28 platser
    • Airbus A340: 28 platser
    • Boeing 747: 26 platser
    • Boeing 777: 32-34 platser
    China Southern:
    • Airbus A330: 48-50 platser
    • Airbus A340: 28 platser
    • Boeing 777: 40-44 platser
    JAL:
    • Boeing 777: 40 platser
    • Boeing 787: 35 platser
    LOT Polish:
    • Boeing 787: 21 platse
    Lufthansa:
    • Airbus A330: 21 platser
    • Airbus A340: 28-32 platser
    • Airbus A380: 52 platser
    • Boeing 747-8: 32 platser
    Singapore Airlines:
    • Airbus A380: 36 platser
    • Boeing 777: 28 platser
    Turkish Airlines:
    • Boeing 777: 63 platser
    Virgin Atlantic:
    • Airbus A330: 48 platser
    • Airbus A340: 38 platser
    • Boeing 747: 62-66 platser
    • Boeing 787: 35 platser
     
    Last edited: 19 April 2016
    Agö gillar detta.
  2. Tommy

    Tommy Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    3 lediga platser i + HKG-ARN 17/4
     
  3. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fullt i alla klasser CPH-NRT (28 platser plus) 16/4. Troligen en hel del OP-ups / CU / OT / PoängUp eftersom expertflyer visade 9+ tillgänglighet i Plus ända fram till ca 3 dygn före avgång, därefter minskande till 4 platser 24 före avgång.
     
  4. JSQ

    JSQ Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Var helt fullt i Plus ARN - EWR 2 April.
     
  5. mjulven

    mjulven Medlem

    Ort:
    LPI
    Land:
    Sverige Sverige
    Var nästan helt fullt i plus och GO på ARN - HKG 25mars och på resan tillbaka den 28 mars. Vet med mig baserat på forumet att många blev uppgraderade på ett eller annat sätt på dessa flighter.

    Jag skulle tro att prisskillnaden mellan GO och plus på Long Haul behöver ses över något om man vill få turister att i högre grad boka SAS Plus.
     
  6. Fredrik Jeanson

    Fredrik Jeanson Medlem

    Ort:
    VST
    Land:
    Sverige Sverige
    Min observation baseras enbart på 4 segment till Chicago i A330 och vad jag sett är att det är relativt tomt men att många (inklusive jag själv) har uppgraderat med poäng till Plus vid incheck eller gate. Det jag blir fundersam över är om poänguppgradering kan motsvara någon form av täckning av intäktsbortfall på osålda platser. För även om det är en bra produikt så borde den rörliga kostnaden per säte (eller beläggning) motsvaras av poänguttaget som inte kan generera intäkter.

    Jag hoppas verkligen att satsningen går hem men håller nog med om att antalet platser i är väl tilltaget.
     
  7. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Känns aningen ambitiöst. Turkish Airlines hade 64 platser i Comfort Class på sina 777. Den floppade totalt då kabinerna i stort sett gick tomma, och som ett resultat plockades klassen bort. Med SAS känns det som att man har börjat ge ut gratis uppgraderingar och sälja billiga biljetter för att kunna fylla dessa platser. Det sistnämnda är helt klart en positiv utveckling, men frågan är om det blir lönsamt i längden. 28-35 stolar i PLUS känns mer lagom.
     
  8. Kimmen00

    Kimmen00 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Inom många statliga myndigheter tillåts "economy extra" vid restid över 6 h. Dock vad jag vet om de myndigheter jag har vänner hos så åker de flesta västerut i tjänsten, dvs USA.
    I tjänstens vägnar är det stor skillnad att sitta i Plus så jag tror många tycker det är fördelaktigt.
     
    agehall gillar detta.
  9. Andreas Q

    Andreas Q Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har flugit 6 segment i nya plus och alltid varit >90% beläggning. Samtliga gånger har jag dock köpt en billig minus och anlitat optiontown med 100% utdelning så är nog långt ifrån alla som köpt fullprisbiljett
     
  10. Antalen av Premium Economy stolar på olika flygbolags flygplansmodell.

    Aeroflot:
    • Boeing 777: 48 platser
    Air Canada:
    • Boeing 777: 24 platser
    • Boeing 787: 21 platser
    Air China:
    • Airbus A330: 16 platser
    • Boeing 747: 63 platser
    Air France:
    • Airbus A330: 21 platser
    • Airbus A340: 21 platser
    • Airbus A380: 38 platser
    • Boeing 777: 24-32 platser
    Alitalia:
    • Airbus A330: 20 platser
    • Boeing 777: 30 platser
    ANA:
    • Boeing 777: 24-36 platser
    • Boeing 787: 21 platser
    British Airways:
    • Airbus A330: 21 platser
    • Airbus A340: 21 platser
    • Airbus A380: 55 platser
    • Boeing 747: 30-36 platser
    • Boeing 777: 24-40 platser
    • Boeing 787: 39 platser
    Cathay Pacific:
    • Airbus A330: 21-28 platser
    • Airbus A340: 28 platser
    • Boeing 747: 26 platser
    • Boeing 777: 32-34 platser
    China Southern:
    • Airbus A330: 48-50 platser
    • Airbus A340: 28 platser
    • Boeing 777: 40-44 platser
    JAL:
    • Boeing 777: 40 platser
    • Boeing 787: 35 platser
    LOT Polish:
    • Boeing 787: 21 platse
    Lufthansa:
    • Airbus A330: 21 platser
    • Airbus A340: 28-32 platser
    • Airbus A380: 52 platser
    • Boeing 747-8: 32 platser
    Singapore Airlines:
    • Airbus A380: 36 platser
    • Boeing 777: 28 platser
    Turkish Airlines:
    • Boeing 777: 63 platser
    Virgin Atlantic:
    • Airbus A330: 48 platser
    • Airbus A340: 38 platser
    • Boeing 747: 62-66 platser
    • Boeing 787: 35 platser
     
    Last edited: 19 April 2016

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×